Derfor kunne Bottas ikke overhale

Mercedes og Valtteri Bottas virkede til at have problemer under søndagens løb, men finnen scorede alligevel “heldige” point. Finnen havde ikke mulighed for at overhale, nu forklarer Mercedes hvorfor.

Bottas udgår af Monacos Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/9 2021 klokken 13:09

Valtteri Bottas havde en svær dag på kontoret i søndags. Ikke nok med at Bottas startede på 16. pladsen, grundet et motorskifte, så var finnen også langsom, da de røde lamper slukkede.

Mercedes og Red Bull har de stærkeste biler i 2021, men alligevel lignede det, at Mercedes-køreren pænt kørte ind til siden og lukkede Verstappen forbi på sjette omgang. Og imens Verstappen kørte sig op igennem feltet, så blev Bottas hængende sammen med midterfeltet.

Men hvad gik det galt for den hurtige finne? Den manglende kontraktforlængelse er ikke der tog pusten af finnen, det beviste han tydeligt sidst i Italien.

Nu kan Bottas-fans ånde lettet op. Det viser sig, ifølge Mercedes, at koldere temperaturer søndag var årsagen til den manglende performance, det skriver Motorsport.com.

Valtteri Bottas. Belgiens GP 2021Valtteri Bottas. Belgiens GP 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Nu tænker den opmærksomme læser nok, at Verstappen tilsyneladende ikke havde de problemer, da Red Bull-køreren tydeligvis kunne overhale. Årsagen skyldes, at bilerne opfører sig forskelligt.

Under fredagens træninger var det bagdækkene, der stod for skud. Men under søndagens løb var temperaturen faldet, og bilen understyrede voldsomt, når den kom tæt på de forankørende.

Dermed blev det et problem for Bottas, fordi han ikke kunne komme tæt nok på til at sætte en overhaling ind.

Toto Wolff udtaler dog, at bilen kørte godt, når den var i fri luft. Så holdet vil undersøge, hvorfor bilen ændrer sig meget bag andre biler, når det bliver køligere i vejret.

Bottas gik dog ikke tomhændet fra Rusland, da et taktisk klogt pitstop under regnvejret sikrede Bottas en femteplads og gode point.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
I
1T30:41.001 2 25
2. 20. Max Verstappen Red Bull Racing
H
M
I
1T31:34.272 2 18
3. 2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
M
H
I
1T31:43.476 2 15
4. 5. Daniel Ricciardo McLaren
M
H
I
1T31:46.608 2 12
5. 7. Valtteri Bottas Mercedes AMG
H
M
I
1T31:48.534 2 10
6. 6. Fernando Alonso Alpine F1
H
M
I
1T32:02.322 2 8
7. 1. Lando Norris McLaren
M
H
I
1T32:08.225 2 7
9. 9. Sergio Perez Red Bull Racing
H
M
I
1T32:11.077 2 2
10. 3. George Russell Williams
M
H
I
3T11:24.552 2 1
11. 8. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
M
H
I
3T27:03.599 2 0
12. 11. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
M
H
I
52 omg. 2 0
13. 12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
H
M
I
52 omg. 2 0
14. 10. Esteban Ocon Alpine F1
M
H
I
52 omg. 2 0
15. 15. Charles Leclerc Ferrari
H
M
I
52 omg. 2 0
17. 13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
H
I
52 omg. 2 0
18. 19. Nikita Mazepin Haas F1 Team
M
H
I
51 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 14. Nicholas Latifi Williams
M
H
I
47 omg. 2 0
20. 17. Mick Schumacher Haas F1 Team
M
H
32 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1 eksperten: Hvad kan vi forvente nu? Mick Schumacher håber på Ferrari-sæde »