Brasilien Dagen Derpå: Kronprins Lando, Konge Max

Gårsdagens F1-grandprix viste med al tydelighed, at Lando Norris allerede nu har en hånd på mesterskabspokalen. Men Max Verstappen ligger stadig på lur, Kimi Antonelli vokser med opgaven, mens Ferrari forsvinder i baggrunden.

Brasiliens Grand Prix 2025 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 10/11 2025 klokken 10:11

Lando Norris kan ikke rigtig klage over sin tur til Brasilien:

Briten tog en sprintsejr, poleposition og en løbssejr, altså fuldt hus, og med sin føring på 24 point ned til Piastri, 49 til Verstappen og kun 3 løb tilbage skal der ske større katastrofer for Norris, hvis ikke han vinder F1-mesterskabet i år.

En jublende Lando Norris efter sejren i Mexicos GP 2025En jublende Lando Norris efter sejren i Mexicos GP 2025
Copyright McLaren Media


Men gårsdagens løb viste også, at Red Bull har den bedste bil og nok den bedste kører – når det virker.

Kvalifikationen var en katastrofe for Red Bull, hvor både Tsunoda og Verstappen røg ud i Q1.

Red Bull valgte at bygge Verstappens bil helt op fra grunden igen, dvs. ny motor, ny bund og start fra pitten – og det gav pote, for Max formåede at hente en 3. plads (med lidt held pga. straf til Piastri og Leclercs uheld). Tsunoda endte med at køre med den gamle konfiguration og sluttede sidst.

Dækkene spillede også i dette løb en større rolle, og meget tyder på, at dækkene havde en afgørende rolle i Verstappens indhentning af feltet:

Max startede på de hårde dæk, og efter safetycaren kunne hollænderen få et næsten gratis pitstop. Da Verstappen ikke havde kørt Q2 og Q3 i kvalifikation, havde han også flere friske dæk til rådighed.

Brasiliens Grand Prix 2025. Max Verstappen på Interlagos banenBrasiliens Grand Prix 2025. Max Verstappen på Interlagos banen
Copyright Red Bull Contentpool


Men som McLarens Andrea Stella udtalte til Sky Tyskland efter løbet, så har Red Bull stadig den hurtigste bil - når de har sat den korrekt op til den pågældende bane.

Helmut Marko udtalte umiddelbart efter løbet, at vinduet, som dette års red Bull-racer virker i, er meget lille, og derfor er det meget vanskeligt at finde den rigtige opsætning.

Red Bulls problemer tyder på noget, som Adrian Newey har peget på i flere interviews efter sin afgang fra Red Bull, nemlig, at bilen er meget kompleks, og at problemerne med bilen stikker dybere, end man måske umiddelbart tror.

Selv om Max kom bagfra og overhalede George Russell i den første Mercedes, kan Kimi Antonelli glæde sig over et virkelig godt løb, som den unge 19-årige italiener kørte voksent og modent:

Kimi Antonelli fejrer sin tredjeplads. Canadas GP 2025Kimi Antonelli fejrer sin tredjeplads. Canadas GP 2025
Copyright Mercedes AMG / LAT Images


På trods af pres fra Verstappen holdt Antonelli stansen og sikrede en flot 2. plads – og det på trods af en lidt ramponeret bil, da Antonelli blev ramt af Piastri efter genstarten af løbet efter safetycar, hvilket så sendte Charles Leclerc ud i mørket.

Piastri blev ganske vist straffet med 10 sekunder, men det er kun en ringe trøst for Ferrari, som nu må se sig slået af Red Bull i konstruktørernes mesterskab, hvor Ferrari nu indtager en trist 4. plads, efter Red Bull, hvilket det facto vil sige, at Hamilton og Leclerc begge samlet set bliver slået Verstappen.

Oliver Bearman var igen bomstærk i sin Haas og sluttede på en imponerende 6. plads som en slags best of the rest.

Oliver Bearman til Spaniens Grand Prix 2024. Kørte FP1 for HaasOliver Bearman til Spaniens Grand Prix 2024. Kørte FP1 for Haas
Copyright Haas F1


Op til Brasiliens grandprix har der været rygter fremme om, at Hamilton kunne blive erstattet af Bearman i en nær fremtid, og mens Bearman gjorde god reklame for sig selv, kan man ikke sige det samme om Hamilton:

Middelmåde præstationer i kvalifikationen, uheld og kollisioner mere eller mindre uforskyldt. Det første år hos Ferrari har indtil videre været en mareridt for Hamilton. Hvis situationen fortsætter i 2026, er der så en grund til, at Hamilton fortsætter?

Ferrari pre-test. Lewis Hamiltons første dag hos FerrariFerrari pre-test. Lewis Hamiltons første dag hos Ferrari
Copyright Ferrari


En anden kører, som nok ikke har haft mareridt, er Pierre Gasly, som igen formåede at køre sin dysfunktionelle Alpine F1-racer i pointene, altså en 10. plads. Colapinto i den anden Alpine sluttede som nr. 15.

Hvis man havde håbet på, at Alonso og Aston Martin (endelig) ville være med længere fremme i feltet efter et lovende sprintløb, blev man slemt skuffet: Både Alonso og Stroll sluttede uden for pointene, og efter løbet gav Fernando Alonso strategien skylden, fordi de hårde dæk var umulige at køre med.

Aston Martin til Las Vegas GP.Aston Martin til Las Vegas GP.
Copyright Aston Martin Aramco F1-Team


Det ændrer desværre ikke på, at Aston Martin præsterer langt under middel og nu må se sig overhalet af Racing Bulls og med kun 2 point ned til Haas.

Næste løb er om godt 2 uger i Las Vegas. Sidste år vandt George Russell i Mercedes foran Lewis Hamilton – mens Max Verstappen kunne fejre sit 4. verdensmesterskab før tid.

Det kan kronprins Lando Norris ikke - endnu.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER