Ruslands GP: Løbsresumé

Sejr til Lewis Hamilton foran Max Verstappen i et løb, hvor alt blev sat på hovedet i løbet af de sidste 5 omgange, da der faldt regn og McLaren tog det forkerte sats i jagten på endnu en sejr.

Englands Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/9 2021 klokken 15:09

Med Lando Norris på pole, foran Carlos Sainz og Geroge Russell, havde vi en yderst anderledes forreste startrække til Ruslands Formel 1 Grand Prix.

Max Verstappen startede bagerst, efter et motorskifte, hvilket også Leclerc, Latifi og Bottas havde foretaget.

Da de røde lamper slukkede, var det Norris der kom bedst fra start, men med mulighed for at komme i læ, var det Sainz der kom først gennem første sving.

Hamilton fik derimod en skidt strt og var nede som nummer 7 efter 1. omgang. Stroll havde også en god start og var rykket op som nummer 4.

Efter 4 omgange, var Verstappen rykket op på P15, lige efter Bottas, mens Russell agerede stopklods i den forreste del af feltet, til fordel for Norris og Sainz.

Hamilton, der var tydeligt hurtigere end Ricciardo og de andre foran ham, havde svært ved at finde det sidste, der kunne få ham forbi, hvilket for hver omgang gjorde hans chancer for sejr mindre.

Samtidig pressede Perez i Red Bull, Hamilton bagfra.

På omgang 7 lykkedes det for Verstappen, at komme forbi Bottas, hvilket åbnede løbet op for ham.

10 omgange inde i løbet, var det tæt på at gå galt, da Verstappen forsøger at gå forbi Leclerc, der ikke virkede til at have set ham. Det lykkes dog for Verstappen at komme forbi, da Leclerc bliver afvist af Vettel.

Verstappen var på dette tidspunkt, kun 9 sekunder efter Hamilton.

Lance Stroll pittede som den første fra P4 og kom ud som nummer 15, nogenlunde samtidig med at Verstappen kommer forbi Vettel og føringen i løbet skiftede fra Sainz over til Norris.

McLaren så virkelig stærke ud igen i denne weekend. Mens Sainz pittede på omgangen efter, til et skidt stop, der sendte ham ned lige foran Stroll.

Det betød at på omgang 15, var der igen orange front, med Norris og Ricciardo som 1 og 2.

Efter 16 omgange, var Verstappen helt oppe på P6, mens Hamilton var på P3. Ingen af dem havde pittet og Verstappen var hurtigste mand på banen, til trods for gamle dæk.

Verstappen blev ved med at sætte hurtigste tider og på få omgange, var afstanden til Hamilton nede på 4 sekunder. En Hamilton der ikke kunne finde vej forbi Daniel Ricciardo.


På omgang 23 valgte McLaren at pitte Ricciardo. Dårligt stop, hvilket sendte ham helt ned på p14, efter Ocon, der havde pittet.

Hamilton rykkede op på andenpladsen efter Ricciardos stop. Men han var mere end 12 sekunder efter Norris og kun 2,5 sekunder foran Verstappen, der var på de hårde dæk, mod Hamiltons medium dæk.

Hamilton kviterede dog for den frie luft, ved at sætte ny hurtigste omgang, som så kort efter blev slået af Ricciardo.

På omgang 27 pitter både Hamilton og Verstappen. Hamilton rykkede på Hard mens Verstappen på Medium.

To omgange senere pitter Mclaren, den førende Lando Norris, som også kom ud på Hard dækkene.

I den efterfølgende del, formåede Hamilton noget bedre end Verstappen, at komme op gennem feltet, samtidig med at han var en del hurtigere end Norris.

På omgang 33 var det slut for Mick Schumacher i HAAS, der blev taget ud af løbet fra bagerste position.

Hamilton fortsatte sin fremmarch og på omgang 36 smuttede han forbi Leclerc, der efterfølgende pittede. Verstappen formåede derimod ikke at finde vej forbi Ricciardo.

Hamilton var nu lige efter Norris, der blev hjultet forbi Alonso, da Alpine valgte at pitte ham, samtidig med at Red Bull pittede Perez.

Perez fik et skidt stop, da de havde problemer med hans højre paghjul. Han kom dog ud, lige foran Verstappen, men langt fra der hvor Red Bull havde som målsætning at få ham ud.

Alonso ødelagde endnu mere for Red Bull, da han overhalede Verstappen og sendte hollænderen ned på P7. Samtidig gik det bedre for Perez, der for alvor pressede Ricciardo.

Med 10 omgange til mål, havde Hamilton for alvor fået fat i Norris. Afstanden var kun lige over et sekund og alt så ud til, på dette tidspunkt, at Hamilton ville have denne skalp med hjem.

Kort efter kom meldingen så om, at der var let regn i sving 10. Nogenlunde samtidig med at det lykkedes for Perez at komme forbi Ricciardo.

Med 7 omgange til mål, kunne man se tilskuerne finde paraplyerne frem. I første omgang var det dog ikke så vådt, at der blev pittet efter friske dæk.

Men det var nok til at Norris røg af banen, dog ikke nok til at Hamilton kom forbi i første omgang. Hamilton havde klart fordelen af at kunne se hvad Norris gjorde.

Perez smuttede forbi Sainz, mens Vettel smuttede forbi forbi Stroll, der med panik i stemmen kaldte på Intermedia dæk.

Med 5 omgange til mål, kaldte Mercedes Hamilton i pit, men han gik ikke ind.

Verstappen valgte dog at pitte og formåede at komme ud igen på P7, som han også pittede fra.

Med 4 omgange til mål, pittede Hamilton så, mens Norris blev ude. Hamilton er 5 sekunder hurtigere end Norris på en omgang. Med 17 sekunder ned, bliver det hårdt.

Og regnen kom så voldsomt og Norris kunne slet ikke stå fast. Hamilton blæste forbi, mens Norris slet ikke kunne dreje.

Verstappen blæste ligeledes op gennem feltet og med 2 omgange til mål, var han oppe på tredjepladsen, som kort efter blev til andenpladsen.

Bottas sneg sig samtidig op på 5. pladsen, mens Perez ikke klarede regnen så godt og sluttede nede på niendepladsen.

Lewis Hamilton vandt således endnu et løb i Sochi, og kom op på vilde 100 sejre i sin Formel 1 karriere.

Red Bull og Verstappen kan kun være særdeles tilfredse med dette resultat, efter de skiftede Power Unit inden dagens løb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
I
1T30:41.001 2 25
2. 20. Max Verstappen Red Bull Racing
H
M
I
1T31:34.272 2 18
3. 2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
M
H
I
1T31:43.476 2 15
4. 5. Daniel Ricciardo McLaren
M
H
I
1T31:46.608 2 12
5. 7. Valtteri Bottas Mercedes AMG
H
M
I
1T31:48.534 2 10
6. 6. Fernando Alonso Alpine F1
H
M
I
1T32:02.322 2 8
7. 1. Lando Norris McLaren
M
H
I
1T32:08.225 2 7
9. 9. Sergio Perez Red Bull Racing
H
M
I
1T32:11.077 2 2
10. 3. George Russell Williams
M
H
I
3T11:24.552 2 1
11. 8. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
M
H
I
3T27:03.599 2 0
12. 11. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
M
H
I
52 omg. 2 0
13. 12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
H
M
I
52 omg. 2 0
14. 10. Esteban Ocon Alpine F1
M
H
I
52 omg. 2 0
15. 15. Charles Leclerc Ferrari
H
M
I
52 omg. 2 0
17. 13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
H
I
52 omg. 2 0
18. 19. Nikita Mazepin Haas F1 Team
M
H
I
51 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 14. Nicholas Latifi Williams
M
H
I
47 omg. 2 0
20. 17. Mick Schumacher Haas F1 Team
M
H
32 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ruslands GP: Kvalifikationen Norris tager POLE Pitstopfejl skal løses »