Så meget arbejde kræver det at holde et F1-løb

På fjernsyn ligner Formel 1 “bare” et event med tribuner, 20 biler der kører rundt, en pit de kan skifte dæk i, og et ternet flag efter +300 km. Men hvor meget kræver det egentlig? BMF1 kommer med svaret.

Tysklands Grand Prix 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 11/8 2019 klokken 20:08

Når man ser Formel 1 i fjernsynet, så ligner det, at det bare er få marshalls der står klar på banen med flag, nogle stewards der uddeler straffe til kørerne, og én VIP-gæst der viser det ternede flag efter X antal omgange.

Men sådan går det ikke helt til.

Afholdelse af en Formel 1-weekend er en utrolig kompleks og tidskrævende proces, som kræver masser af koordinering og planlægning, for at få det til at løbe rundt.

Det er ikke bare opstilling af kegler, tilfældige personer rundt om banen med flag og hjelme, og et standard-nummer til den lokale ambulancetjeneste. Nej, her er der tænkt over alle detaljerne.

Formel 1 er måske ikke verdens længste racerløb, men derfor kræver det alligevel en del maskineri - og ikke mindst hænder - for at få en løbsweekend til at køre rundt.

BMF1 har fået udleveret det offcielle tal over, hvor meget der skulle til for at afholde løbet i Tyskland for to uger siden.

Havde du gættet på, at det krævede 100 personer, så kan du gange antallet med mere end 5.

Over 500 mennesker, i forskellige roller, skal der til, for at kunne få en løbsweekend til at køre rundt.

Det gælder alt fra ambulancefolk, brandfolk, sikkerhedsfolk, og diverse førere af bjærgnings- og oprydningskøretøjer. Og sidst men ikke mindst banefolk.

Ikke mindre end 354 banefolk bliver der benyttet, for hurtigst muligt at kunne hjælpe.

Alle disse banefolk bliver tildelt speciel-hjelm, -dragt, og -handsker, som skal være med til at beskytte dem mod div. farer (brand, o.lign).

‘Race-control’ er en speciel gruppe på fem forskellige mennesker, som har masser af års erfaring indenfor motorsportens-verdenen, så de bedst muligt kan hjælpe under løbsweekenden.

Med så mange mennesker involveret, så betyder det, at der i løbet af en løbsweekend (fredag-søndag) bliver brugt mere end 14.000 mandetimer.

Den danske Red Bull-mekaniker Ole SchackDen danske Red Bull-mekaniker Ole Schack
Copyright Bil Magasinet BMF1


For at sikre sig imod spild af olie og diverse væsker på banen, så er der placeret 275 poser med bindemiddel langs med banen, som banefolkene hurtigt kan benytte sig af.

I tilfælde af brand i en af bilerne, så har de opstillet 241 brandslukker langs med banen.

Med så mange mennesker, og så mange forskellige scenarier der kan udspille sig, så kræver det en vis koordinering og kommunikation imellem folkene, for at få det til at lykkedes.

Derfor er der uddelt 151 radioer til at kunne kommunikere hurtigt og effektivt med hinanden på.

Afholdelse af et Formel 1-Grand Prix kunne godt minde om et træf for hekse, da der er uddelt 150 koste til banefolkene.

64 banefolk får uddelt et sæt med seks forskellige farver flag, som skal benyttes til forskellige scenarier. Derudover har ‘race-director’ et sæt med hele 11 flag til rådighed.
Det betyder, at der er uddelt hele 395 flag.

I tilfælde af ‘Safety-car’, så er der mulighed for at gøre kørerne opmærksomme på det, med det helt store lysshow, bestående af 65 ‘safety-car’ skilte langs med banen.

Mange tv-seere og tilskuere har bandet af fjernsynet, fordi det går for langsomt med at få gjort banen klar til at køre videre på - i tilfælde af at der er sket noget med en bil på banen, eller at banen skal klargøres.

Men hvis man kigger dybere ned i tallene, så står der faktisk 17 traktorer, 6 bjergningskøretøjer, 6 køretøjer til personnel, 9 fejemaskiner, samt bane- og safety cars, til rådighed.

Banen er over 4,5 km lang, så det tager selvfølgelig lidt tid for disse køretøjer, at få bevæget sig rundt på banen. Hvilket ofte giver tilskuere og tv-seere tid til en tissepause, eller afhentning af friske forsyninger.

Hvis det viser sig, at der sker en ulykke, så står der hele tiden to brandbiler klar til at kunne hjælpe. Og hvis der sker personskade, så står der to specielle redningskøretøjer klar (med brandslukningsudstyr, og hydraulisk udstyr klar til at kunne få fastklemte personer ud af køretøjer).

Ved meget alvorlig personskade, så står der hele tiden to redningshelikoptere klar, som hurtigt kan transportere sårede personer afsted til hospitalet, samtidig med at de har mulighed for at give optimal behandling til patienten på vej derhen.

Bane marshalls øver sig i at trække køreree ud af bilenBane marshalls øver sig i at trække køreree ud af bilen
Copyright Bil Magasinet BMF1


En løbsweekend forløber hen over mange timer, og derfor er det også nødvendigt med masser af væske til de hårdtarbejdende mennesker.

Derfor har de også to kølevogne stående klar, fyldt med 7600 flasker (3800 liter) med koldt vand. Dette bliver løbende transporteret rundt, og uddelt til de mange tørstige arbejdsfolk.

Så afholdelse af et Formel 1-løb er meget mere end kegler på en bane, 20 kørere, og fem røde lamper der slukkes. Det er et hårdt og intensivt arbejde for hundredvis af mennesker, men det er samtidig en fed oplevelse for hver og en af dem.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
W
I
M
I
I
S
1T44:31.275 5 26
2. 20. Sebastian Vettel Ferrari
W
I
S
I
I
S
1T44:38.608 5 18
5. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren
W
I
I
S
1T44:40.858 3 10
7. 6. Romain Grosjean Haas F1 Team
W
I
M
I
I
S
1T44:57.679 5 6
8. 12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
W
I
S
I
I
S
S
1T44:43.489 6 4
9. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
W
I
S
I
I
S
S
1T44:45.124 6 2
10. 19. Robert Kubica Williams
W
I
I
I
S
S
1T44:48.113 5 1
11. 18. George Russell Williams
W
I
I
I
S
S
1T44:50.040 5 0
14. 4. Pierre Gasly Red Bull Racing
W
I
S
I
S
61 omg. 4 0
DNF / Ikke-fuldførte
15. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
W
I
M
I
S
56 omg. 4 0
17. 10. Charles Leclerc Ferrari
W
I
I
S
27 omg. 3 0
18. 16. Lando Norris McLaren
W
I
S
25 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nye teams i Formel 1 fra 2021? Nemmere straf i F1 »