Abu Dhabis GP: Løbet LIVE

Det er tid til at vi skal se årets sidste Formel 1 Grand Prix. Traditionen tro, bliver det afviklet i Abu Dhabi, som et skumrings-løb. Hamilton starter i front, med Bottas ved sin side. Kevin starter nede som nummer 13.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/11 2018 klokken 13:11

Det er det helt store farvel løb, vi skal til at overvære. Intet mindre end 5 er bekræftet som værende færdige i Formel 1 for denne gang. Det er: Alonso, Vandoorne, Ocon, Ericsson og Sirotkin.

Yderligere tyder alt på, at Toro Rosso's Brendon Hartley også vil blive skiftet ud.

Nogle vil blive savnet, mens andre ikke så meget, hvilket heldigvis er individuelt.

En af dem, der kan gøre come-back, allerede i den kommende sæson, er Estaben Ocon, der er blevet officiel reservekører for Mercedes, men som vil blive holdt varm, skulle Kubica ikke have styrken til at holde en hel sæson.

Traditionen tro, skal der lige være et "lille" flyshow over banen, hvor de dygtige piloter får lejlighed til at vise hvor dygtige de er til at flyve tæt og spyde farverne ud for Abu Dhabi.

Luft show i Abu DhabiLuft show i Abu Dhabi
Copyright BMF1


Efter løbet, vil der være et gigantisk fyrværkeri som er sæsonafslutningen værdig.

Alle biler er linet op på gridden, kørerne er ved at gøre klar til at kravle ned i deres biler og vi nærmer os løbsstart.

For at fejre sit 5. verdensmesterskab, har Hamilton en speciel bemalet hjelm på, med Guld som et stort tema.

Alonso er også en af dem, der har speciel bemaling på sin hjelm til dagens løb, men den er ikke lige så spektakulær.

Daniel Ricciardo, der kører sit sidste løb for Red Bull, har lovet at han vil fyrer så mange sjove bemærkninger af til garagen, at de ikke vil glemme ham foreløbig, hvilket de næppe ville gøre under nogle omstændigheder.

Bane temperaturen er nede på 34 grader, mens luften er 32 grader. Til morgen var der en sandstorm i området, hvilket betyder at der kan være lidt mere sand på banen end det de har prøvet de andre dage. Samtidig meldes der ud om, at der er, om en meget lille, chance for regn.

Alle kørere er nede i bilen og der er gjort klar til at de bliver sendt ud på opvarmnings-omgangen, præcist kl. 17.10 lokal tid.

Ingen meldinger om problemer hos nogle af holdene, så alle starter fra de pladser de kvalificerede sig til.

Will Smith fik lov til at vinke kørerne afsted ud på opvarmningsomgangen.

De er alle kommet rundt og liner nu op. Klar til start.

De røde lamper tændes en efter en.

Starten er gået. Hamilton tager starten.

Kæmpe uheld. Hülkenberg bliver slynget rundt.

Sikkerheds bil mens de kæmper for at få ham vippet rundt igen.

Radio melding fortæller at han har det fint, men at han er træt af at hænge som en ko!





Det var nærkontakt med Grosjean, der udløste uheldet.

Grosjean hører lige over radioen, om han er ok, hvilket han heldigvis er.

Hülkenberg er ude af bilen.

Uheldet var udelukkende Hülkenbergs egen skyld. Men det bliver selvfølgelig undersøgt.

Magnussen fik en meget ringe start og er nede som nummer 16, efter Lance Stroll.

Modsat fik Charles Leclerc en rigtig god start og er oppe som nummer 5.

Ingen straf til Grosjean løbets stewarts ser det som et racing uheld.

Sikkerheds bilen ind Løbet er givet fri igen og Hamilton trækker straks fra.

Verstappen overhaler de to Force India racere. Men bliver straks overhalet af dem igen.

Han klager samtidig over at hans motor er varm.

Verstappen smadre sig forbi Ocon også. Der er tæt kamp mellem de to.

Räikkönen ude hans Ferrari ville ikke mere og han har parkeret lige på målstregen.

Virtuel Safty Car udløst af Kimi Räikkönen. Lød som om at han ikke havde strøm.

Leclerc overhalede Räikkönen, lige inden han måtte udgå. Men det betyder at han er oppe som nummer 4.

Hamilton, Leclerc og Grosjean pitter under under VSR.

Grønt flag og løbet kører igen. Bottas fører nu løbet foran Vettel og Ricciardo.

Verstappen er oppe som nummer 4, mens Hamilton er rykket ned som nummer 5 efter sit pitstop.

Hamilton får besked på, at han skal kører på de dæk han har fået på, hele vejen til mål, så han skal passe på sine dæk.

Magnussen er oppe som nummer 12, mens Grosjean i den anden HAAS er nede som nummer 17, efter pitstoppet.

Brendon Hartley er ude og ramme dækbarrieren, men ser ud til at slippe heldigt fra det uheld.

Verstappe nærmer sig Ricciardo, mens Vettel øger ned til dem.

Bottas i front, har 1,7 sekund ned til Vettel.

Omgang 14/55 Magnussen er blevet sat tilbage af Leclerc. Ssainz presser Ericsson hårdt og Bottas øger en anelse i front.

Sainz er nu forbi Ericsson, der nu presses af Gasly.

Grosjean nærmer sig Vandoorne i kampen om P15. Magnussen øger en anelse ned til Stroll.

Omgang 16/55 Vettel pitter og kommer ud mellem de to Force India racere.

Vettel er hurtigt forbi Ocon og er nu oppe som nummer 5, lige efter Hamilton.

Sainz presser Ocon. Meget tæt kamp mellem de to.

Omgang 18/55 Verstappen og Bottas pitter. Ricciardo fører nu løbet.

Sainz kan ikke komme forbi Ocon, selvom han ser markant hurtigere ud.

Omgang 19/55 Ocon pitter, til stor glæde for Sainz.

Ricciardo har et hul på 6,4 sekunder ned til Hamilton. Men er et stop nede.

Magnussen er rykket op som nummer 12, mens Ricciardo holder et godt tempo. Faktisk øger han en anelse lige nu, hvor der også kommer varsel om regn.

Grosjean roder stadig rundt nede bag Vandoorne. Ocon er der imod på vej op gennem feltet, efter han har pittet og kom ned bag Hartley og Sirotkin.

REGN Det er ikke bare dråber, men alle bliver ude. Det er meget varmt, så lige nu bliver alle ude.

Ricciardo øger i front.

Sirotkin er tæt på at tabe sin racer, hvilket sender Hartley forbi ham.

Omgang 26/55 Ericsson er ude.

Magnussen nærmer sig Alonso på P10. Ingen af dem har pittet endnu.

Grosjean forsøger sig på Vandoorne, men bliver afvist.

Omgang 28/55 Alonso pitter, hvilket sender Magnussen op som nummer 10.

Ricciardo taber tid.

Melding om lyn i området og tiltagende regn!

Hurtigste omgang Sebastian Vettel vil lege med og sætter ny hurtigste tid.

Alonso er nede som sidste mand, efter pitstoppet.

Fed kamp mellem Grosjean, Ocon og Vandoorne.

Grosjean starter med at overhale Vandoorne, men ender med at tabe til både Vandoorne og Ocon.

Magnussen er oppe som nummer 9.

Omgang 33/55 Grosjean kommer endelig forbi Vandoorne. Vandoorne klager nu over sine dæk.

Hurtigste omgang til Bottas samtidig pitter Ricciardo fra front.

Ricciardo kommer ud igen som nummer 5.

Gasly overhaler Vandoorne.

Straf til Ocon for at vinde tid ved at forlade banen, da han overhaler Vandoorne.

Vettel overhaler Bottas og er oppe på P2.

Verstappen er også kommet tættere på og Ricciardo sætter ny hurtigste tid.

Bottas ser ud til at have problemer med sine dæk. Verstappen rykker meget tæt på nu, men Ricciardo kommer endnu hurtigere op bagfra.

Verstappen overhaler Bottas efter at have taget svinget inden, meget alternativt.

Ricciardo er nu helt oppe bag Bottas.

Omgang 39/55 Ricciardo overhaler også Bottas, der er ved at tabe 4. pladsen i verdensmesterskabet til Verstappen.

I front taber Hamilton tid til Vettel. Der er nu kun 5 sekunder mellem de to.

Omgang 41/55 Bottas pitter og falder langt tilbage.

Kevin Magnussen er eneste der ikke har været i pit endnu.

Ricciardo er lidt over 2 sekunder efter Verstappen og han er hurtigere.

Omgang 42/55 Magnussen pitter.
Han kommer ud efter Gasly, men foran Alonso på en P12.

Magnussen er ude på Ultra, hvilket kan give ham en chance for at tage en placering eller to.

Omgang 44/55 Hamilton øger lidt i front til Vettel. Der er yderligere 3 sekunder ned til Verstappen, der kun har 1,5 sekund ned til Ricciardo.

Bottas er hele 23 sekunder efter Ricciardo, hvilket er et markant tab.

Magnussen er kun 1,7 sekund efter Gasly og kører ca. et halvt sekund hurtigere pr. omgang.

Foran Gasly, er det Grosjean der øger en anelse, men Magnussen er markant hurtigere end ham også.

Ocon ude! Hans sidste løb slutter med røg og han er ude af løbet. Det sender Magnussen op som nummer 11.

Røg fra Gasly's Honda. Den holder ikke længe.

Gasly ude med endnu et motor nedbrud.

Magnussen er i pointene.

Gasly råber til pitten, at de skal se om der er ild i bilen. Lyder meget hysterisk.

Omgang 50/55 Vettel nærmer sig Hamilton igen. Magnussen nærmer sig Grosjean. Ricciardo nærmer sig Vettel.

Alonso er 3 sekunder efter Magnussen, der næppe vil give ham det point som en gave.

3 omgange til mål , Hamilton ser ud til at have alt under kontrol. Vettel ser ud til at have 2. pladsen på plads, mens Verstappen ser ud til at blive nummer 3.

Alonso har sat tempoet markant op og nærmer sig hurtigt Magnussen.
Et point mere til Alonso og han vil have 1.801 point i sin karriere.

Alonso oversatser og kører bredt. Så han mister tid til Magnussen.

Alonso gik efter hurtigste omgang.

Straf til Alonso for at skyde genvej. 5 sekunder.

Hamilton har løbet under kontrol, mens Magnussen kører hurtigere og hurtigere. Han matcher Verstappens tider.

Magnussen er nu oppe bag Grosjean.

Hamilton vindeer foran Vettel og Verstappen.
Magnussen slutter som nummer 10 og Grosjean som nummer 9.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
US
SS
1T39:40.382 1 25
2. 3. Sebastian Vettel Ferrari
US
SS
1T39:42.963 1 18
3. 6. Max Verstappen Red Bull Racing
HS
SS
1T39:53.088 1 15
4. 5. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
US
SS
1T39:55.761 1 12
5. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
US
SS
US
1T40:28.339 2 10
9. 7. Romain Grosjean Haas F1 Team
HS
SS
54 omg. 1 2
10. 13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
US
54 omg. 1 1
11. 15. Fernando Alonso McLaren
US
SS
54 omg. 1 0
13. 20. Lance Stroll Williams
SS
US
54 omg. 1 0
14. 18. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
US
54 omg. 1 0
15. 19. Sergey Sirotkin Williams
SS
US
54 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 4. Kimi Räikkönen Ferrari
US
6 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Pirelli forlænger til og med 2023 Sådan ser Pirellis nye dæk ud »