Singapores GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Singapore for at køre sæsonens 18. Grand Prix-weekend. Tredje frie træning er overstået, derfor bringer vi højdepunkterne derfra.

George Russell. Singapores GP 2024 . Copyright McLaren Media/LAT Photography

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 4/10 2025 klokken 13:10

Formel 1-feltet er taget østpå til Singapore, hvor der venter kørerne et brag af en weekend. Bybanen i Singapore har alt: ulidelig varme, barrierer helt tæt på banen, og så køres løbet om aftenen.

Singapore-banen er 4,927 km lang og har 19 sving. Det er en smal og krævende bane, og til trods for de mange sving er der tre DRS-zoner.

Løbet er meget fugtigt, hvilket sætter kørere og biler på en svær prøve. Derfor har kølevestene været hyppigt brugt denne weekend.

Dækkene til weekenden er de hårde C3-dæk, medium C4 og bløde C5-dæk.

Vejret er skyet med 30 grader i luften og 42 grader på asfalten. Luftfugtigheden er 60 % i dag, hvilket er lavere end i går.

Bearman er første mand på banen.

I går var der mange kørere, der ramte væggen og fremkaldte både gult og rødt flag. I og med at vi er så tæt på kvalifikationen, passer de nok lidt mere på i dag. Dog skal de stadig forsøge at rykke grænserne for omgangstiderne.

Medium-dækket er kørernes foretrukne dæk her fra start, og det er forventeligt også det mest brugte under starten i morgen.

Der er lidt tøven med at få hele feltet ud og køre en omgang. Det er helt normalt, når det er såkaldte aftenløb, da banens karakteristik ændrer sig i løbet af dagen.

Derfor forventes det også, at der bliver heftig aktivitet i slutningen af sessionen, fordi forholdene minder mere om dem, der vil være under kvalifikationen og løbet.

Norris kører til grænsen, og han er meget tæt på at snitte barrieren. Norris havde det også svært under træning 2, da han kæmpede med at matche den fart, Piastri leverede.

Sainz er tæt på at kollidere med Norris, da McLaren-raceren sneglede sig afsted i den snævre sektion.

Sainz formår dog at få en ren omgang ind, og han er pt. dagens hurtigste mand. Han er dog også dagens første mand på soft-dæk.

Colapinto kører for langt i svinget, men han bremser på afkørselsarealet og vender raceren.

Albon vil også lege med på soft og sniger sig lige bag Sainz. Norris sætter dog de to kamphaner på plads og sætter en tid ca. ét sekund hurtigere – på et medium-dæk.

Rødt flag. Lawson rammer væggen ud af sving 7 og smadrer højre side af raceren. Han kommer op og kører på kerben, så bunden rammer den, og hjulene mister grebet. Han nåede lige syv omgange i sin bil. Mekanikerne har knoklet for at reparere.

Gasly havde lige lavet samme stunt med at ride på kerben, men han undgik dog samme skæbne som Lawson.

Grønt flag igen, og størstedelen af feltet skynder sig ud på banen.

Gult flag. Sainz holder på afkørselsarealet – han får ikke bremset raceren. Han kan dog fortsætte uden skader.

Verstappen siger over radioen, at drikkesystemet er forfærdeligt – han siger, han kommer til at drukne.

Hadjar kører tæt, og han er kun tre centimeter fra at ramme væggen.

Hamilton er under undersøgelse for en episode under det røde flag. De kommer dog ikke nærmere ind på, hvad det var. Det vil blive undersøgt efter sessionen.

Alonso får at vide over radioen, at der er et problem med raceren, netop som han skal til at starte sin omgang. Han bliver tydeligt frustreret. De mener, det er noget ECU-relateret (motorstyreenhed).

Hadjar er oppe som toer, kun to hundrededele fra Leclerc. McLaren-drengen ødelægger dog festen, da Norris kommer tre tiendedele foran. Kort efter skærer Verstappen endnu en tiendedel af.

Leclerc kører næsten op bag i Stroll, da Stroll pludselig bremser kraftigt og kører langsomt.

Russell nævner over radioen, at han mangler selvtillid i det sving, han kørte galt i under gårsdagens træning. Man kan dog ikke se det på tiderne, da han er P2 – 0,049 sek. efter Verstappen.

Hülkenberg kører i vejen for Gasly, der er på en flyvende omgang. Tyskeren er dog hurtig til at løfte armen og undskylde.

Colapinto og Verstappen er på en langsom omgang og er tæt på at køre sammen, da Colapinto presser ham ind mod væggen for at give plads til Gasly, der kommer bagfra på en hurtig omgang.

Gult flag. Albon holder stille, men fortsætter kort tid efter.

McLaren hæver farten til sidst, men det bliver kun til en andenplads til Piastri, der er 0,017 sek. efter.

Dermed ender Verstappen i front med Piastri og Russell lige bag sig. Herefter kommer Antonelli og Norris. Det er dermed tæt i fronten af feltet denne weekend, og alle kan trække det længste strå under kvalifikationen og selve løbet.

Interessant er det, at de fem første er inden for 0,089 sekunder af Verstappen.

Sainz nupper overraskende sjettepladsen, mens Hadjar ender P7.

Du kan se resultatet i tabellen herunder.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:30.148 + 0.000 0
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:30.165 + 0.017 0
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:30.197 + 0.049 0
4. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:30.237 + 0.089 0
5. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:30.237 + 0.089 0
6. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:30.392 + 0.244 0
7. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:30.489 + 0.341 0
8. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:30.559 + 0.411 0
9. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:30.637 + 0.489 0
10. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:30.651 + 0.503 0
11. Alexander Albon Williams Racing
S
1:30.668 + 0.520 0
12. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:30.697 + 0.549 0
13. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:30.784 + 0.636 0
14. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:30.799 + 0.651 0
15. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:30.923 + 0.775 0
16. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:31.047 + 0.899 0
17. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:31.260 + 1.112 0
18. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:31.440 + 1.292 0
19. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:31.643 + 1.495 0
20. Liam Lawson Racing Bulls
M
1:33.628 + 3.480 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.