Saudi Arabiens GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Saudi Arabien. Her venter der kørerne en lynhurtig bane til sæsonens andet Formel 1-Grand Prix. Her er resultaterne fra den 3. frie træning.

Charles Leclerc. Saudi-Arabiens GP 2022 . Copyright Ferrari Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/3 2023 klokken 16:03

Formel 1 er taget til Saudi Arabien, her venter der en bane med fart over feltet og masser af overhalingsmuligheder for de 20 kørere.

Banen er med sine 6,174 km og hele 27 sving en af de større på F1-kalenderen 2023. Banen har flere langsider og hele tre DRS-zoner - så der er garanti for god underholdning.

Vejret er delvist skyet med 27 °c i luften og 43°c på asfalten.

Dækkene til denne weekend er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4.

Denne session køres i dagslys, men karakteristisk for kvalifikation og løb er, at de køres under kunstigt lys. Derfor er det også andre vilkår, der venter kørerne senere i aften og i morgen. Det kan være en sten i skoen for de håbefulde seere, der gerne vil se massere af biler i aktion under den tredje frie træning. Det er nemlig ikke så attraktivt at sætte raceren op under forhold, der ikke er tæt på dem, som køres under kvalifikation og løb, da det har stor indflydelse på opsætning af raceren.

Alonso åndede også Verstappen lige i nakken under den anden frie træning i går, og dermed fortsatte den grønne Aston Martin de gode takter fra sidste løbsweekend i Bahrain.

Første mand på banen er også Lance Stroll, der indvier asfalten i sin Aston Martin. Stroll har ikke været lige så hurtig som sin teamkammerat, siden Alonso kom ind i teamet i den her sæson. Stroll har dog heller ikke haft de optimale betingelser i år, da han missede vintertesten, da han brækkede begge håndled ved et cykelstyr kort før sæsonstarten.

Alonso kigger også ud på banen kort tid efter, men spanieren kører i pit med det samme, men kører direkte ud på banen igen.

Herefter er der dyb stilhed over banen i Jeddah, indtil McLaren åbner ballet igen ni minutter inde i træningen. Efter 12 min. er der 12 kørere på banen - så der er fremskridt.

En vi i hvert fald ikke kommer til at se i den her træning, det er Nyck De Vries. Han har problemer med Honda-motoren. Perez har også haft problemer med sin motor, men det er blevet løst, ved at skifte de defekte komponenter.

Et kvarter inde i sessionen er Gasly i front, men han bliver hurtigt overhalet af de to Mercedes-drenge med Russell i front af de to. Det er dog ikke forventeligt, at de gode takter fortsætter så længe.

18 minutter inde i sessionen er Verstappen atter i front. Skræmmende nok er han på hard-dæk og 0,279 sek. foran Gasly på soft på andenpladsen. Faktisk skal vi helt ned på sjettepladsen, før vi finder Leclerc, som ikke er på soft men medium-dæk.

Næsten 23 min. inde i sessionen er Perez nu i front med 0,329 sek ned til andenpladsen. Dog er han på soft, så det er forventeligt, at Verstappen kan finde en sjat tid, når han skifter til bløde dæk.

Trafik er også et stort problem i den her session. Banen har mange små sving og barrierer tæt op af racerbanen. Så risikoen er stor, når svingene skal tages og trafikanterne skal overhales.

27 minutter inde i sessionen er Russell også på soft-dæk, og han får en god slipstream af Stroll. Men det er alligevel kun nok til en femteplads. Det ser også sort ud for Mercedes (igen) i år - indtil videre.

Halvvejs inde i sessionen laver Leclerc en prøvestart, hvilket ikke går helt efter planen. Monegaskeren melder over radioen, at han missede det første gearskift. Ikke optimalt for de røde hingste, der også skal starte 10 pladser længere nede, da Leclerc har en motorstraf.

42 minutter inde er det tid til at lege på soft-dæk. De to Alpine-racere ser stærke ud, og blander sig i toppen med en tredjeplads til Gasly. Perez giver den gas på friske dæk og viser lilla-sektorer og en ny bedste tid. Alonso følger kort efter, men det bliver ”kun” til grønne sektorer og en tredjeplads - ikke hjulpet så meget af en overstyring i slutningen af banen.

Verstappen vil også lege med, og han laver tre lilla-sektorer, da de er 45 minutter inde i sessionen.

Bottas må afbryde sin omgang, da der er en Aston Martin i vejen for ham. Det ligner at Astonen er på vej ned af pitudkørslen.

Piastri giver den gas og ryger op på sjettepladsen. Norris må dog afbryde sit forsøg, da Max Verstappen kører i vejen for McLaren-køreren. Det giver lidt brok over radioen, men Verstappen er hurtig til at køre op og sige undskyld.

Verstappen nævner det over radioen, og han får en undskyldning af sin ingeniør over radioen, der jo har til opgave at give sin kører besked, når der er andre kørere på flyvende omgange.

Sort og hvidt flag (advarsel) til Alonso for ikke at adlyde Race Directors instruktioner. Han følger åbenbart ikke de hvide streger ind til pitlane.

De to Ferrarier venter helt til fem minutter i lukketid, før de smider soft-dæk på og laver en decideret kvalifikationssimulation. Det ser dog spøjst ud, eller skræmmende ”langsomt” om man vil, da de røde hingste, med Sainz i front, napper 10. og 11. pladsen, lige foran Zhou i den Ferrari-motoriserede Alfa Romeo-racer. De giver det dog et skud til sidst, hvilket resulterer i en sjetteplads til Leclerc. Dog laver Sainz flere fejl og overstyringer og må nøjes med sin 10. plads.

Sargeant melder over radioen, at han sæde er meget varmt. Til trods for at sædet er guldbelagt, for at dække for varmen bagved, så kan amerikaneren stadig mærke det.

Zhou spørger også over radioen ” hvad er det, ham der laver”, da den ene Alphatauri kommer i vejen for ham.

Verstappen og Perez er overlegne igen i den her session, mens de er efterfulgt af de to Aston Martin-racere. Så det er som forventet.

Hamilton får sneget sig ind på femtepladsen, men det mest overraskende er, at Norris og Piastri er med oppe i den sjove ende af feltet med syvende- og ottendepladsen, hvilket er et stort fremskridt for de sort/orange-racere i forhold til vintertesten og sidste løb i Bahrain.

Du kan se hele det samlede resultat i tabellen nedenfor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:28.485 + 0.000 19
2. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:29.098 + 0.613 14
3. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:29.483 + 0.998 20
4. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:29.509 + 1.024 20
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:29.568 + 1.083 17
6. Charles Leclerc Ferrari
S
1:29.588 + 1.103 15
7. Lando Norris McLaren
S
1:29.690 + 1.205 17
8. Oscar Piastri McLaren
S
1:29.698 + 1.213 22
9. Pierre Gasly Alpine F1
S
1:29.701 + 1.216 18
10. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:29.761 + 1.276 15
11. George Russell Mercedes AMG
S
1:29.811 + 1.326 18
13. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:29.933 + 1.448 18
14. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:29.953 + 1.468 18
15. Alexander Albon Williams
S
1:29.983 + 1.498 17
16. Logan Sargeant Williams
S
1:30.035 + 1.550 17
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:30.131 + 1.646 14
19. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
1:30.797 + 2.312 19
20. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
0:00.000 - 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Saudi Arabiens GP: 2. frie træning Saudi Arabiens GP: Kvalifikationen »