Saudi Arabiens GP: 1. frie træning

Forventningerne til at Red Bull ville fortsætte med at være det dominerende hold, op til weekendens 1. træning var høj, så det var mere hvilke hold der ville være tættest på, som der var fokus på. Og her var der en lille overraskelse.

Max Verstappen foran Sergio Perez. Saudi-Arabiens GP 2022 . Copyright Getty Images/Red Bull Content Pool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/3 2023 klokken 16:03

Analyser efter årets første Formel 1 Grand Prix i Bahrain, viser alle, at Red Bull er flere billængder foran de øvrige, men også, at der er 6-7 hold, der er så tætte, at de reelt alle kæmper om andenpladsen blandt konstruktørerne.

I Bahrain var Aston Martin skræmmende hurtige, hvis man spørger Lewis Hamilton i Mercedes, men det lå dog mest af alt til Ferrari, inden de fik problemer med Leclercs motor og Sainz' dæk.

Den 1. frie træning i Saudi Arabien, viste med al tydelighed, at Red Bull er i en klasse for sig selv, men det viste også, at Aston Martin ikke kun var heldige i Bahrain, da de under 1. frie, satte begge deres biler op foran de to Mercedeser.

Mercedes så bedre ud på den hurtige bane, end Ferrari, der tilmed havde lidt udfordringer med Leclercs nye motor.

Men at Mercedes kunne være bedre end det man mente de var, efter Bahrain, viste sig absolut ikke at holde, da de begge var mere end 1 sekund langsommere end træningens hurtigste man, der ikke overraskende var Max Verstappen.

Alex Albon i Williams, viste også, at det ikke var så tilfældigt hvad de gjorde i Bahrain, da han satte sin bil op som nummer 9, mens Sargeant i den anden Williams, måtte tage til takke med P. 17.

Hos HAAS var Nico Hülkenberg hurtigste mand, men med en afstand mellem de to, på blot 0,014 sekund, kan man ikke rigtig tale om dominans.

De to HAAS' sluttede desværre i den forkerte ende af feltet som nummer 15 og 16.

Lando Norris i McLaren understregede, at McLaren er kommet ud af starthullerne på den forkerte måde, da han fik den tvivlsomme ære af at slutte sidst af alle.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:29.617 + 0.000 18
2. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:30.100 + 0.483 20
3. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:30.315 + 0.698 22
4. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:30.577 + 0.960 20
5. George Russell Mercedes AMG
S
1:30.771 + 1.154 26
6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:30.787 + 1.170 26
7. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:30.924 + 1.307 23
8. Pierre Gasly Alpine F1
S
1:30.949 + 1.332 24
9. Alexander Albon Williams
S
1:31.030 + 1.413 23
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:31.110 + 1.493 25
11. Charles Leclerc Ferrari
S
1:31.118 + 1.501 26
12. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:31.181 + 1.564 22
13. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
S
1:31.450 + 1.833 29
14. Oscar Piastri McLaren
S
1:31.491 + 1.874 24
15. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:31.552 + 1.935 22
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:31.566 + 1.949 23
17. Logan Sargeant Williams
S
1:31.922 + 2.305 26
20. Lando Norris McLaren
S
1:32.149 + 2.532 21
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« HAAS går efter tophastighed Saudi Arabiens GP: 2. frie træning »