Tysklands GP: Løbet LIVE

Det er vådt i Tyskland og alle er på regnvejrsdæk med Vettel bagerst efter gårsdagens kvalifikation. Vi er klar med løbet LIVE her

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 28/7 2019 klokken 14:07

Lidt om banen:
Første grand prix: 1970
Antal omgange: 67
Banelængde: 4,574 km
Banerekord: 1:13.780 (Kimi Räikkönen, 2004)
Antal DRS zoner 2
Antal sving: 17

Vejret
Vejret ligner meget vores vejr herhjemme - Det regner i sådan en grad, at Porsche Cup inden Formel 1 blev stoppet før tid pga. nedbør.

Straffe inden løbet
Vettel starter bagerst med tilladelse fra stewarderne, efter han ikke satte en tid i kvalifikationen i går.

Dæk
Dækkene til løbet er C2, C3 og C4 (svarende til de tidligere sæsoners Medium, Soft og Supersoft).
Som altid i denne sæson er de blot navngivet Hard, Medium og Soft - Og så naturligvis regnvejrsdæk; Full Wets og Intermediates.

Inden løbet er der blevet leget lidt på banen med både Full Wets og Intermediates, men det ser umiddelbart ud til at alle vælger de blå Full Wets. Flere kørere har kørt bredt på banen selv på regnvejrsdækkene.

Som Lando Norris har beskrevet det til teamet: "Det er f*cking vådt. Jeg kan ikke se noget."

Bottas har derimod fået meldingen:
"Vi kan se, at inters har varmegenerering rundt på banen, så det er en god indikation af, at det er det rigtige dækvalg. Det er bare et spørgsmål om akvaplaning på de første par omgange."


Formationsomgangen vil blive kørt bag Safety Car (SC). Herefter bliver det kørernes informationer, der afgør, om starten bliver kørende bag SC eller den sædvanlige startsform.

Alle kommer til at starte på Full Wets, men både Mercedes og McLaren har indikeret, at de nok skifter til Intermediates så snart SC er af banen igen.

Kørerne er pt. på vej rundt på endnu en formationsomgang for at sikre, at banen er tør nok til løbsstart.

Løbet vil starte bag SC, og da det officielt er et regnvejrsløb, er der ikke længere restriktioner på dæk for resten af løbet.

Det synes at alle kørere er klar til at få det her løb startet, baseret på deres meldinger tilbage til pitten. Verstappen meddeler: "Jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke er i gang endnu," og Hamilton har udtalt: "Det er ikke engang så vådt herude mere."

Det bliver en stillestående start - den sædvanlige form - her om lidt. SC kører ind på denne omgang, og kørerne vil indtage deres respektive positioner på gridden.

Løbet er nedsat til 64 omgange i stedet for 67

Omgang 1-10 af 64
(1/64) Lamperne er slukket, vi er endelig igang!

Hamilton får en ordentlig start, med Bottas og Räikkönen kommende efter! Verstappen er nede som 4'er med Hülkenberg og Leclerc herefter. Sainz var med oppe, men bred kørsel gennem et hårnålssving og han er nede som 9'er.

(2/64) Langsiden er til Verstappens fordel og Räikkönen er nede som 4'er med Hülkenberg i hælene.

Grosjean ligger 7'er, efterfulgt af Gasly, Sainz, Magnussen, Giovinazzi og Vettel oppe på P11.

Pérez får snurret rundt på banen og har ramt væggen - Han er ude af løbet.

Albon og Vettel smutter ind i pit for at skifte til Intermediates.

Der er SC på banen indtil de får Pérez' bil af banen, og Hamilton får at vide af teamet, at han skal i pit.

(3/64) Samtlige kørere ser ud til at skifte til Intermediates her nu. Magnussen er blevet ude, samme er Stroll.

Vi har pt. stillingen:
Hamilton (I)
Magnussen (W)
Bottas (I)
Verstappen (I)
Stroll (W)
Leclerc (I)
Hülkenberg (I)
Norris (W)
Russell (W)
Kubica (W)

i top 10 (dæktype indikeret).

(4/64) SC kører ind til denne omgang. Replay viser at Grosjean er ved at blive ramt i pitten af Leclerc, der nok får en straf for usikker frigivelse.

(5/64) Både Bottas og Verstappen tager lynhurtigt Magnussen. Stroll er også sunket ned til P7 - Intermediates er klart det bedste valg - ved mindre regnen begynder igen om lidt.

(6/64) Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Leclerc
Hülkenberg
Magnussen
Räikkönen
Stroll
Vettel
Sainz

i top 10.

Leclerc og Hülkenberg har en tæt kamp på banen.

(7/64) Räikkönen har nu hentet Magnussen og får forholdsvist nemt overhalet, men kører til gengæld bredt i næste sving og Magnussen kommer tilbage igen.

(8/64) Vettel har hentet op på dem, som Stroll er gået i pit.
Räikkönen og Vettel kører side om side ned af langsiden, men Kimi får den bedste udgang - Så god, at han henter Magnussen på den. To sving senere kører Vettel også let og elegang forbi Magnussen.

(9/64) Magnussen går hermed i pit, den sidste af feltet til at skifte fra Full Wets til Intermediates.

Forrest har Hamilton pt. hurtigste tid, men både Bottas og Leclerc har fart i bilerne og sætter hhv. 2. og 1. hurtigste sektortid.

(10/64) Hændelsen mellem Leclerc og Grosjean fra pitten er til undersøgelse hos stewarderne.

Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Leclerc
Hülkenberg
Räikkönen
Vettel
Sainz
Albon
Giovinazzi

i top 10.

Omgang 11-20 af 64
(11/64) Radiomeldinger går på, at der nok kommer mere regn her om lidt, men banen tørrer samtidigt hurtigt op.

(12/64) Grosjean, Ricciardo, Kvyat, Gasly, Norris, Magnussen, Stroll, Russell og Kubica udgør de bagerste i feltet.

Udenfor banen er der stadig meget vådt; Leclerc var tæt på problemer i sving 17, da hans bagdæk rammer lige udenfor kantstenen i en vandpyt, og han slingrer sig vej ind på banen igen.

(13/64) Vettels superfremgang er stagneret en smule, da han ligger med langsommere tider end Räikkönen foran og der er over 2.5 sekunder mellem de to.

(14/64) Hamilton har et forspring på 4.7 sekunder til Bottas, hvorimod Verstappen er godt på vej til at hente Bottas indenfor sekundet.

Langsomme billeder viser, at der sidder noget løs snor fast i bagenden på Leclercs Ferrari. Teamet, der er sluppet med en bøde for hændelsen med Grosjean.

(15/64) Der er voldsom røg fra Ricciardos Renault, og han parkerer i siden af banen - et kort løb for australieren. Det skulle meget gerne være motor 1, der er gået i stykker hos Ricciardo (de var gået tilbage til den første motor, da de havde planer om at tage en ny i brug til næste løb).

(16/64) Der er Virtuel SC (VSC) og vi får både Leclerc og Hülkenberg i pit, da deres afstand til den bagvedkørende er stor nok til et "gratis" stop. De forbliver begge på Intermediates.

(17/64) Der er givet grønt lys igen, og der er derudover givet lov til DRS nu.

Verstappen forsøger sig på indersiden af Bottas i hårnålssvinget, men forsøget lukkes skarpt af fra Bottas og Verstappen ender med at miste megen tid på forsøget.

(18/64) Leclerc får sat hurtigste tid i løbet.

Hülkenberg får sneget sig indenom Räikkönen for P5 - 15 sekunder efter Leclerc. Han har også de nye dæk på, modsat Kimi

(19/64) Sainz får rant udenfor kantstenen i sving 17 og snurrer ud til gruset i siden. Han får dog bilen tilbage på banen.

(20/64) Der er meldinger om begyndende regn på banen nu, men intet markant endnu.

Omgang 21-30 af 64
(21/64) Leclerc henter omkring et halvt sekund på Verstappen per omgang.

Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Leclerc
Hülkenberg
Räikkönen
Vettel
Albon
Giovinazzi
Gasly

i top 10.

(22/64) Nede på P15-16 ligger Magnussen og Stroll i tæt kamp, der lige nu er til Strolls fordel.

Regn i pitlanen er meddelt.

Hamilton har øget sit forspring til 6 sekunder, medens Verstappen stadig ligger og kæmper indenfor sekundet på Bottas.

(23/64) Magnussen går på Soft-dækket! Den første på tørvejrsdæk.
Resten af feltet vil følge ham tæt nu, specielt med regnvejret, der har ramt dele af banen.

Verstappen forsøger sig igen i hårnålen på Bottas, men endnu en gang uden held.

(24/64) De første sektortider fra Magnussen ser fornuftige ud, selvom de ikke er markant bedre. Vettel går i pit for at følge samme plan - Soft til ham.

Vettel er på banen igen på P11 bag Grosjean.

(25/64) 2. sektortid for Vettel er over et halvt sekund hurtigere end Hamilton i front.

(26/64) Verstappen pitter. Det bliver Mediums til ham.

Bagerst vælger Russell også at pitte. Kvyat, Norris og Stroll ligeså.

(27/64) Vettel kører tider, der svinger mellem at være hurtigere og langsommere end Hamilton, men tendensen til at skifte er stadig klar: Bottas kører ind til et sæt medium-dæk.

Begge Alfa Romeo'er kommer også ind. Gasly følger.

Verstappen mister grebet i banen og drejer et par omgange inden han fortsætter. Han meddeler til pitten: "Jeg sagde jo, det skulle være Soft-dækkene! Det her er SVÆRT!"

Norris har mistet motorkræft og har måttet køre ind til siden. Der er hermed VSC igen.

(28/64) Hamilton, Hülkenberg, Sainz, Russell og Kubica er de eneste tilbage på Intermediates. REsten er enten på Mediums eller Softs.

VSC kører ind, og Hamilton går i pit (Han har 35 sekunder at give af). Det bliver til Softs for ham.

(29/64) Leclerc er kørt i barrieren!

Vi får SC på banen.

Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Hülkenberg
Albon
Räikkönen
Vettel
Sainz
Gasly
Giovinazzi
Kvyat
Magnussen
Grosjean
Russell
Stroll
Kubica

Men der er en masse, der går i pit her under SC, så en ny stilling bliver givet når de er på plads igen.

(30/64) Folk går på Intermediates igen her, hvor Hamilton er nødt til at køre i pit, da han er spundet rundt på banen og har mistet en del af frontvingen!

Bottas er hermed i føringen for løbet - stadig på medium-dækket.

Han er først på banen igen som P5, efter Albon.

Omgang 31-40 af 64
(31/64) Bottas er nødt til at gå på Inters også, og Verstappen er hermed forrest i løbet.

Vi har efter det dramatiske kaos følgende stilling:
Verstappen
Hülkenberg
Bottas
Albon
Hamilton
Sainz
Räikkönen
Vettel
Gasly
Giovinazzi

i top 10. Herefter:
Kvyat
Magnussen
Grosjean
Russell
Kubica
Stroll

(32/64) SC er stadig på banen, alle kørere er på Inters.
Hamilton meddeler til pitten, at han føler, der er skade på bilen.

Han er desuden ved at blive undersøgt af stewarderne for at være på den forkerte side af pullerten ved pitindgangen efter hans uheld.

(33/64) SC kører ind denne omgang.

Det skal lige nævnes, at Leclerc stadigvæk holder hurtigste tid. Skulle regnen tage til, kan han være heldig at få et enkelt point med sig fra løbet.

(34/64) Grønt lys, Verstappen er sikkert i front, men Vettel, Gasly og Giovinazzi er i tæt kamp midt i feltet!


Hamilton får en 5-sekunders straf for sin fejlkørsel i pitten tidligere.

Fra Albon P4 og ned til Magnussen P13 er alle kørere indenfor sekundet.

(35/64) Sving 3 er stadig meget vådt ses det tydeligt, som Albon zigzagger sig gennem svinget med Hamilton i hælene.

(36/64) Verstappen ligger med en 1:28.5-tid, hvor resten af feltet ligger med 1:30/31-tider.

Hamilton bremser sent i hårnålen, snupper Albon indenom og sætter hurtigste 2. sektor.

(37/64) Verstappen har allerede lagt 8.6 sekunder til Bottas, der har snuppet P2 fra Hülkenberg. Endnu en gang en overhaling i hårnålen.

(38/64) Vettel har nået Räikkönen, men har stadig Gasly tæt i hælene.

Det regner lige nu på banen, men mest støvregn.

Hamilton følger Bottas' eksempel på Hülkenberg og er tilbage på P3.

(39/64) Kimi er kørt bredt på banen og har mistet placeringer til Vettel og Gasly.

(40/64) Hurtigste omgang fra Verstappen.

Omgang 41-50 af 64
(41/64) Hülkenberg har sat bilen i væggen! Han har lavet præcis samme fejl som de andre; lidt understyring, rammer vandet udenfor kantstenen og akvaplaner ud i barrieren.

(42/64) Verstappen går i pit. Et nyt sæt Inters til ham. Vettel følger trop fra P7. Vi har SC på banen.

Verstappen har haft snakket med sin løbsingeniør lige inden Hülkenbergs uheld ift. om de måske skulle gå på tørvejrsdæk. Efter uheldet blev det naturligvis ikke tilfældet.

(43/64) Kun 15 biler er tilbage i løbet.

Vi har stillingen:

Verstappen
Bottas
Hamilton
Albon
Sainz
Gasly
Räikkönen
Giovinazzi
Kvyat
Vettel
Magnussen (P11)
Grosjean
Russell
Stroll
Kubica

(44/64) Sainz P5 har lige nu kun haft 2 pitstop modsat resten af feltets 3-4 stop.

Hülkenbergs bil bliver trukket af banen her nu.

(45/64) SC fortsat på banen.

Verstappen fortæller pitten, at der er rimeligt tørt på banen på nær de sidste 3 sving, hvor der stadig er halvvådt.

SC kører ind nu, og der er melding fra Mercedes om, at der ikke forventes mere regn i løbet. Stroll tager den melding ret modigt og er gået på Soft-dæk.

(46/64) Vi har grønt flag, Verstappen er endnu en gang kørt. Der er allerede 3.5 sekunder ned til Bottas.

Vettel får en super start, er oppe som 7'er igen, Gasly laver en overhaling på Hamilton og der er overhalinger frem og tilbage gennem hele feltet!

Størstedelen af kørerne går i pit - De går på Softs! Hamilton, Räikkönen, Vettel og Giovinazzi er blevet ude.

(47/64) De går allesammen i pit på denne omgang i stedet. Der er rodet fuldkommen rundt i stillingen, og den gives så snart de er ude igen.

(48/64) Stillingen lyder nu:
Verstappen
Stroll
Kvyat
Bottas
Sainz
Magnussen
Albon
Gasly
Vettel
Grosjean
Räikkönen (P11)
Hamilton (Har taget sin 5-sekunders straf)
Russell
Giovinazzi
Kubica

Kvyat har samtidigt taget hurtigste tid, men den tages af Verstappen omgangen efter.

(49/64) Feltet er tæt, og sektortiderne skifter voldsomt meget mellem hvem, der er hurtigst - Kvyat tager tiden tilbage fra Verstappen, men Vettel er også igang med en suveræn tid.

(50/64) Verstappem tager hurtigste tid tilbage, men Giovinazzi kører næsten samme tid.

Gasly er i tæt kamp med Magnussen, de skifter frem og tilbage, men Magnussen vinder indtil videre den kamp.

Omgang 51-60 af 64
(51/64) Stroll er blevet taget af Kvyat og må nu kæmpe for at holde Bottas bag sig.

(52/64) Giovinazzi nu med hurtigste tid nede fra P13. Den snupper Vettel dog fra ham igen.

(53/64) Feltet er stadigvæk utroligt tæt. Vi har alle på Softs, men ca. halvdelen er på brugte dæk.

Vettel er helt oppe i spejlene på Albon, ligesom Bottas og Sainz er det på Stroll.

(54/64) Hamilton kører bredt i sving 1, men kommer sikkert på banen igen efter en lille 360 graders drejning. Han er lige nu P13.

Grosjean snupper Magnussen under DRS på langsiden og Räikkönen følger efter, hvilket sender Magnussen udenfor pointene.

(55/64) Stroll præsterer stadig at holde sin tredjeplads, selvom Bottas og Sainz ligger og kører hurtigere tider omme bagved.
Et forsøg fra Bottas i hårnålen er ikke helt nok til at komme foran, men der skal ikke nogen stor fejl til førend han kan smutte foran.


(56/64) Räikkönen har fart i bilen - Over et halvt sekund hurtigere end Gasly og Albon, der ligger foran ham på P7-8.

(57/64) Grosjean og Magnussen støder hjulene sammen i et forsøg på en overhaling, og begge brokker sig naturligvis til pitten.

Bottas kører galt! Det er lige efter sving 1, han kommer lidt for langt ind over kantstenen og ser sig selv som passager som bilen drejer ind over banen og over i dækvæggen og gruset. Forhjulsophængene knækker, og han er ude af løbet.


(58/64) Vi har naturligvis SC på banen igen.

(59/64) Stillingen lyder:
Verstappen
Kvyat
Stroll
Sainz
Vettel
Albon
Gasly
Räikkönen
Grosjean
Giovinazzi
Magnussen (P11)
Kubica
Russell
Hamilton

SC kører ind her nu.

(60/64) Verstappen har svært ved at hægte Kvyat af denne gang - Han er endnu indenfor sekundet. Vettel snupper Sainz indenom og øjner nu P3 og Stroll.

Albon snupper Gasly og P6!

Sidste 4 omgange
(61/64) Stewarderne kigger på hændelsen mellem Grosjean og Magnussen.

Hurtigste tid tilhører endnu Vettel, der har et halvt sekund op til Stroll.
Det er dog ikke helt nok til et forsøg i hårnålen.

(62/64) Verstappen snupper den hurtigste tid her nu; 3 sekunder foran Kvyat.

Hamilton har taget de to Williams og er oppe på P11, som Ferrari jubler da Stroll må se sig slået af Vettel.

Gasly er i mellemtiden punkteret og dækket går i stykker, da han rammer sammen med Albon, mister forvingen og han må se sig ude af løbet.

(63/64) Vettel snupper også Kvyat og publikum går amok. Deres nationalhelt har kørt sig fra P20 allerbagerst og op til P2.

(64/64) Gasly og Albons hændelse bliver set på af stewarderne.

Magnussen holder pt. sidste point foran Hamilton, der absolut ikke har haft en god slutning på løbet.

Hurtigste tid ligger hos Verstappen, og der er stående applaus fra hans orange fans på tribunerne.

26 point tager hollænderen hjem, efterfulgt af Vettel og Kvyat!

Stroll beholder sin 4. plads hvilket stadig et enormt imponerende. Sainz snupper P5 og Albon P6. Alfas Räikkönen og Giovinazzi snupper P7-8 og Haas kommer på P9-10 med Grosjean forrest.

Hamilton, Kubica og Russell lukker festen som de sidste af de 13 kørere, der lykkedes med at gennemføre det kaotiske regnvejrsløb.


Vi takker af herfra, men hold øje på hjemmesiden ift. de manglende afgørelser af straffe.

Vi er naturligvis tilbage igen d. 2-4. august med Ungarns GP.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
W
I
M
I
I
S
1T44:31.275 5 26
2. 20. Sebastian Vettel Ferrari
W
I
S
I
I
S
1T44:38.608 5 18
5. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren
W
I
I
S
1T44:40.858 3 10
7. 6. Romain Grosjean Haas F1 Team
W
I
M
I
I
S
1T44:57.679 5 6
8. 12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
W
I
S
I
I
S
S
1T44:43.489 6 4
9. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
W
I
S
I
I
S
S
1T44:45.124 6 2
10. 19. Robert Kubica Williams
W
I
I
I
S
S
1T44:48.113 5 1
11. 18. George Russell Williams
W
I
I
I
S
S
1T44:50.040 5 0
14. 4. Pierre Gasly Red Bull Racing
W
I
S
I
S
61 omg. 4 0
DNF / Ikke-fuldførte
15. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
W
I
M
I
S
56 omg. 4 0
17. 10. Charles Leclerc Ferrari
W
I
I
S
27 omg. 3 0
18. 16. Lando Norris McLaren
W
I
S
25 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel på dispensation - Norris straffet Tysklands GP, løbsresumé: Verstappen vinder van(d) »