Portugals GP: 2. frie træning

Det var tydeligt, at kørerne følte sig langt bedre klædt på, til at tage udfordringerne op med den nye bane, her i anden træning. Gasly sørgede for ekstra spænding.

Spaniens Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/10 2020 klokken 17:10

Det er ikke ofte at vi ser en brænd i en moderne Formel 1 bil, men det var netop det vi så her i den 2. træning, hvor Pierre Gasly's AlphaTauri satte ud og brød i brand, så den unge franskmand måtte springe ud af bilen.

Det så ud til, at det kunne gå helt galt, men banens marskals fik fundet pulverslukkerne frem og slukket ilden, inden det gik helt galt.

Branden udløste selvfølgelig et rødt flag. Men da træningen 10 minutter senere blev åbnet op igen, gik der kun få minutter inden vi så det næste røde flag, efter Lance Stroll og Max Verstappen ramlede ind i hinanden i sving 1.

Verstappen kom ud af sidste sving, kort efter Stroll og fik en slipstream. Men den stærkere Mercedes motor gav Stroll en fordel, da Verstappen trak ud i fartvinden, hvilket betød at Verstappen kun kom lidt tættere på Stroll, som holdt på og trak ind i den tro, at han var foran Verstappen, der nok burde have bakket af, da det trods alt kun er træning.

Dyrbar tid blev således tabt, for de to kørere, hvor det så ud til at Verstappen slap billigst fra uheldet, da han kunne køre tilbage til garagen, mens Strolls Racing Point racer, blev parkeret på banen.

Da træningen igen, igen, blev givet fri, var det tæt på at gå galt i sving 1 igen, da Russell kom ud af pitten, mens Ricciardo kom for fuld fart ned af langsiden. Ricciardo var dog klogere end Verstappen her, så uheldet blev undgået.

For Mercedes, var det en fin træning for Bottas, der sluttede hurtigst, mens Hamilton ikke rigtigt fik de frie omgange, han søgte og derfor sluttede nede som nummer 8.

Ferrari viste igen, at det er blevet meget bedre, da Leclerc sluttede som nummer 4 og Vettel som nummer 6.

McLaren var rigtigt godt med, med Norris som nummer 3 og Sainz som nummer 5.

HAAS viste absolut ingen ting, da de endte nede som nummer 16 og 18, med Kevin Magnussen som den hurtigste af de to, igen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:17.940 + 0.000 31
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:18.535 + 0.595 33
3. Lando Norris McLaren
P
1:18.743 + 0.803 34
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:18.838 + 0.898 33
5. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:19.113 + 1.173 31
6. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:19.175 + 1.235 33
7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:19.178 + 1.238 26
8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:19.308 + 1.368 26
10. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:19.643 + 1.703 36
11. George Russell Williams
P
1:19.821 + 1.881 32
14. Nicholas Latifi Williams
P
1:20.465 + 2.525 32
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:20.680 + 2.740 28
17. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:20.729 + 2.789 32
18. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:20.867 + 2.927 31
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Portugals GP: 1. frie træning Portugals GP: 3. frie træning »