Monacos GP: 3. Frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Monaco, hvor fyrstendømmet lægger asfalt til weekendens løb. Tredje frie træning er netop afsluttet. Her kan du læse hvordan det gik i weekendens sidste træning.

Monacos Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/5 2021 klokken 13:05

F1 er rykket til Monaco. Her skal Formel 1 køre 2021-sæsonens femte løb på den legendariske bybane.

Banen er med sine 3,337 km og 19 sving kalenderens korteste, men samtidig er den svær at køre en omgang på, da autoværn og mure er klods op af banen. Derfor sker der tit ulykker i Monte Carlo - også i træning tre.

Dækkene til weekendens herligheder det er C3 (hard), C4 (medium) og Pirellis blødeste compound C5 (soft).

Monaco-banen er nærmest umulig at overhale på. Derfor fokuserede de fleste hold på opsætning af raceren til kvalifikationen senere i dag.

Med 18 grader i luften og 27 grader på banen var det en noget tørrere asfalt end F2-racerne blev mødt af i morges. Racerne i F1 kørte direkte på slicks-dæk, hvilket kostede dyrt tidsmæssigt for Zhou og Drugovich at prøve i F2.

Den første kører til at indtage racerbanen var Kimi Räikkönen, stærkt efterfulgt af teamkammeraten Antonio Giovinazzi.

Banen havde heftig aktivitet lige fra start af, hvilket afspejlede sig i, at kvalifikationen kun er få timer væk. Samtidig havde banen ændret sig en del, siden F1 kørte der i torsdags. Det skyldes, at der har været et ordentligt regnskyl og skylle gummi-sporene væk fra banen, og der har kørt almindelig trafik på banen.

Ferrari virker stærke i den her weekend. Overraskende stærke faktisk, hvilket er til megen glæde for fansene af hjemmebanehelten, Charles Leclerc. Det virker til at blive en kamp mellem de tre topteam, Ferrari, Red Bull og Mercedes.

Som i alle gange i Monaco, så var trafik også et issue under den tredje frie træning. Alle kørerne prøvede nemlig at få fri bane til at starte en flyvende omgang.

Haas og Williams virker til at have det svært. Begge teams har afskrevet 2021-raceren, så det løfter nok nogle øjenbryn, hvis Schumacher eller Mazepin får en sjetteplads i kvalifikationen senere i dag, som Kevin Magnussen fik for teamet i 2019.

Leclerc skulle starte en flyvende omgang 40 min inde i sessionen, men han kørte ud på afkørselsarealet. Bottas gentog samme stunt omgangen senere.

42 min inde i sessionen ramte Latifi barrieren. Det kostede en frontvinge og hele det højre forhjulsophæng. Canadieren ramte først barrieren, hvilket sendte bilen ud af kurs. Derfor ramte Williams-raceren den gule pølse-kerb og sendte bilen ud på et lille hop, der gjorde han kørte ind i væggen.

48 min i sessionen er der grønt flag og racerne kom tilbage på banen.

Soft-dækket var det klare favorit-dæk under tredje frie træning. Det skyldes, at kørerne vil have så meget greb som muligt. Samtidig er banen ikke særlig hård ved dækkene.

2 min før lukketid ramte Schumacher barrieren og smadrede den venstre side af raceren. Det resulterede i et rødt flag.

Ferrari og Red Bull virkede stærkest, og Norris stikkede lige næsen ind i den sjove ende af feltet. Det der overraskede mest, det var Räikkönen der var oppe på ottendepladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:11.294 + 0.000 19
2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:11.341 + 0.047 28
3. Charles Leclerc Ferrari
S
1:11.552 + 0.258 27
4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:11.765 + 0.471 21
5. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:11.817 + 0.523 18
6. Lando Norris McLaren
S
1:11.988 + 0.694 20
7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:12.020 + 0.726 20
9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:12.357 + 1.063 28
10. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:12.537 + 1.243 24
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:12.700 + 1.406 22
13. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:12.959 + 1.665 25
14. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:13.139 + 1.845 21
15. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:13.329 + 2.035 19
16. Nikita Mazepin Haas F1 Team
S
1:13.390 + 2.096 20
17. George Russell Williams
S
1:13.447 + 2.153 29
18. Nicholas Latifi Williams
S
1:13.475 + 2.181 22
19. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:13.522 + 2.228 30
20. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:13.614 + 2.320 18
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes truer med protest Monacos GP - Kvalifikationen LIVE: Leclerc på pole »