Italiens GP: Max Verstappen sejrer

Tifosierne på Monza banen, måtte gå tomhændede hjem i søndagens løb. Det blev en Red Bull med Max Verstappen bag rattet der tog sejren. En perfekt weekend for hollænderen der også startede på pole position.

Italiens Grand Prix 2025 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 7/9 2025 klokken 18:09

McLarens racere blev aldrig rigtig farlige for Max Verstappen. Da starten gik, havde Norris kortvarigt føringen, men Verstappens Red Bull fik hurtigt overhalet og så begyndte Verstappen at trække fra.

Nico Hülkenberg udgik allerede inden starten var gået - teamet bad ham køre i pit på opvarmningsomgangen og han måtte parkere Sauber-raceren med et tekniske problem. Den eneste anden DNF i dag, var Fernando Alonso som ramte en kerb for hårdt og knækkede hjul-ophænget på raceren.

I front var Verstappen urørlig og da alle de førende kørere var på en 1-stop strategi, så blev der ikke rykket rundt på placeringerne dén vej. Verstappen tager sejr nr 66 i karrieren foran Lando Norris og Oscar Piastri.

Det tog kun 1:13.23 time for Verstappen at gennemføre de 53 omgange - det korteste fuld-distance løb nogensinde i Formel 1.

Italiens Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran de to McLaren racereItaliens Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran de to McLaren racere
Copyright Red Bull Contentpool


Starten var dog ikke helt optimalt for Verstappen der pressede Norris en smule ud på græsset, og derefter kørte ligeud gennem første del af "Prima variante" chikanen.

Langsomt stop til Norris

McLaren ventede meget længe med at tage deres pitstops, mens Red Bull tog Verstappen i pit omkring omgang 30. McLaren satsede tydeligt på en sen safety car, som så kunne give dem et kortere pitstop. Men safety car chancen udeblev så til sidst måtte McLaren tage begge kørere i pit.

Norris fik et langsomt stop pga problemer med venstre forhjul, så han endte pludselig bag Piastri, som han ellers havde været foran hele løbet.

Teamet valgte derfor at bede kørerne om at bytte plads igen, og genoprette rækkefølgen fra før pitstop-runden. Et kontroversielt kald, men begge kørere var efterfølgene enige om at det var den bedste løsning.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T13:24.325 2 25
2. 2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T13:43.532 2 18
3. 3. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1T13:45.676 2 15
4. 4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T13:49.949 2 12
5. 5. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1T13:57.206 2 10
6. 10. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1T14:01.774 2 8
7. 14. Alexander Albon Williams Racing
P
1T14:14.862 2 6
8. 7. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1T14:22.809 2 4
9. 6. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1T14:24.087 2 2
10. 16. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1T14:28.216 2 1
11. 13. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1T14:28.794 2 0
12. 11. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1T14:43.613 2 0
13. 9. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1T14:45.026 2 0
14. 20. Liam Lawson Racing Bulls
P
1T14:46.676 2 0
15. 15. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
16. 19. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
52 omg. 2 0
17. 18. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
P
52 omg. 2 0
18. 17. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
52 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
24 omg. 2 0
20. 12. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde BMF1.dk sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.