Monza Dagen Derpå: Brillant bund og buh-råb

The Temple of Speed – Monza – blev en triumferende forestilling for Max Verstappen, der kørte fra alt og alle, men McLaren øvede sig i fairness – noget, som hverken Verstappen eller tilskuere åbenbart havde forståelse for.

Italiens Grand Prix 2025 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 8/9 2025 klokken 09:09

Så kort kan det siges:

Max Verstappen kørte fra alt og alle på Monza.

Det var ventet, at Verstappen ville være med helt fremme, dog ikke, at han kunne dominere så voldsomt, at han kørte over målstregen godt 20 sekunder før McLaren.

Italiens Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran de to McLaren racereItaliens Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran de to McLaren racere
Copyright Red Bull Contentpool


Hvordan kan det være, at Max Verstappen kan være over 40 sekunder efter de førende i Ungarn og Bahrain og vinder med 20 sekunders forspring på Monza?

Selvfølgelig er Max Verstappen en kører i særklasse, men Helmut Marko udtalte til Sky Deutschland efter løbet, at Red Bull havde en ny underbund med til Monza, og en del af forklaringen skal nok findes i den tekniske videreudvikling Max’s Red Bull.

Spørgsmålet er så, om det kun er Verstappens Red Bull, man gider at udvikle på.

Hvis Yuki Tsunoda kørte med samme underbund på sin Red Bull, så er løbet nok snart kørt for Yuki Tsunodas fremtid i Formel 1, da japaneren – igen – sluttede uden for pointene på en skuffende 13. plads og generelt leverede en meget middelmådig præstation på Monza.

Monacos Grand Prix 2025. Red Bulls Yuki Tsunoda i Monacos havnMonacos Grand Prix 2025. Red Bulls Yuki Tsunoda i Monacos havn
Copyright Red Bull Contentpool


Hadjar venter i kulissen på at overtage Tsunodas Red Bull, men hvad nytter det, hvis man kun formår at sætte én bil op til én bestemt kører?

Et stort samtaleemne umiddelbart efter løbet var, at Oscar Piastri gav sin 2. plads tilbage til Lando Norris, efter englænderen var havnet efter Piastri som følge af en langsomt pitstop.

Verstappen grinede hånligt af McLarens beslutning, og Lando Norris blev buhet på podiet.

Italiens Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran de to McLaren racereItaliens Grand Prix 2025. Sejr til Max Verstappen foran de to McLaren racere
Copyright Red Bull Contentpool


Var det fair?

Her skal man have historikken in mente, for Lando Norris gav sidste år gav sin 1. plads tilbage til Piastri under løbet i Ungarn, hvilket gav Piastri sin første løbssejr i Formel 1 under lignende forhold.

Men hvorfor skal der buhes af Norris og McLaren for deres fairness? Er det virkelig nødvendigt?

Italiens Grand Prix 2025. Oscar Piastri i McLaren raceren på vej ud af pittenItaliens Grand Prix 2025. Oscar Piastri i McLaren raceren på vej ud af pitten
Copyright McLaren F1 Team


Man kan måske forklare buh-råbene med italienernes ærgrelse over ikke at se en Ferrari på podiet, men svaret skal måske nærmere findes i det skred, der er sket i tilskuernes tilgang til Formel 1 som sport ligesom der nok er sket et skred i samfundet:

Fairness bliver efterhånden set som et svaghedstegn, og hvis man ikke grådigt formår at rage til sig af point, er man åbenbart ikke sulten nok til at blive F1-verdensmester.

Formel 1 er i dag langt fra den gentleman-sport, som den engang har været.

Tilbage i 1955 kæmpede Juan Manuel Fangio hårdt mod Stirling Moss på Silverstone, og argentineren sluttede kun 0,2 sekunder efter briten.

Senere udtalte Stirling Moss, at han havde på fornemmelsen, at Fangio lod ham vinde, fordi det var hans hjemmebane og ville være Moss’ første løbssejr i F1.

Lewis Hamilton og Stirling MossLewis Hamilton og Stirling Moss
Copyright Mercedes AMG


Der blev ikke buhet af Fangio dengang – og Fangio vandt også verdensmesterskabet tilbage i 1955.

Det er trist, at Formel 1 i 2025 70 år efter har mistet så meget af sin fornemmelse for fairness blandt tilskuere, kørere og journalister.

Der er mulighed for at opføre sig som en gentleman på banen, tilskuerpladserne og foran fjernsynet om knapt 2 uger igen, når næste Formel 1-løb køres i Aserbajdsjan.

Om det så er fair at køre løb i Aserbajdsjan, er en anden snak…

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER