Formel 1-eksperten: Et kig i krystalkuglen for 2021

I 2021 skal vi desværre ikke forholde os til Kevin Magnussens præstationer i Formel 1. Men der er meget andet at se på. Ikke mindst om Mercedes bliver smidt af tronen.

BMF1 i pitten på Monza . Copyright Lea Anna Petersen

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/1 2021 klokken 14:01

De sidste mange år har det været nemt at forudse, at Mercedes ville vinde konstruktørmesterskabet og Hamilton den individuelle titel. I 2021 kan det blive noget mere udfordrende.

Mercedes sluttede sæsonen af på hælene, men om det var fordi de bare droslede ned og afprøvede nye tiltag efter at have sikret sig titlen, eller om Red Bull virkelig var stærkere end nogensinde før, ved vi først, når Formel 1-sæsonen 2021 bliver skudt i gang.


Konstruktørmesterskabet: Red Bull vinder

Emilia Romagnas Grand Prix 2020. Et begejstret Red Bull teamEmilia Romagnas Grand Prix 2020. Et begejstret Red Bull team
Copyright Red Bull Contentpool


Vi tror på, at det var en kombination af de to og vover pelsen ved at forudsige, at Red Bull vil være en seriøs udfordrer til Mercedes i 2021.

Ikke nok med at Honda, langt om længe, leverer en motor til holdet, der er stærk nok til at udfordre Mercedes, så er den ustabile Alex Albon skiftet ud med den mere erfarne Sergio Perez, hvilket burde give holdet bedre resultater samlet set.

Vi forventer ikke, at Perez vil slå Max Verstappen, men han vil presse hollænderen markant hårdere, hvilket bør føre til bedre resultater.

Med de meget få justeringer af reglerne op til denne sæson er det nemmere for Red Bull at komme godt fra start. Derfor forudser vi hårdere kampe mod Mercedes helt fra sæsonstarten.


Individuel verdensmester 2021: Lewis Hamilton

Tyrkiets Grand Prix 2020. Lewis Hamilton vinder løbet og sit syvende VMTyrkiets Grand Prix 2020. Lewis Hamilton vinder løbet og sit syvende VM
Copyright Mercedes AMG


I al den tid hvor der har været kæmpet om en konstruktørtitel, har det stort set altid været det hold, hvor den individuelle verdensmester sad, som vandt.

Men selvom vi forudser, at Red Bull vil lykkes med at tage konstruktørtitlen i 2021, så tror vi ikke, at Verstappen vil lykkes med at vinde den individuelle titel. Simpelthen fordi Perez vil være med til at kæmpe om sejrene.

Samtidig forventer vi også, at det er Valteri Bottas, som vil være årsagen til, at Mercedes ikke genvinder konstruktørmesterskabet.

Hvis Lewis Hamilton bliver enig med Mercedes og dermed forlænger sin kontrakt, vil hans stabilitet og evne til at undgå uheld sikre, at han i 2021 skriver sig ind i historiebøgerne, som den mest vindende Formel 1-kører med hele 8 verdensmesterskaber.


Best of the Rest: Aston Martin

Aston MartinAston Martin
Copyright Aston Martin


Racing Point er som bekendt blevet til Aston Martin Racing samtidig med, at de har sikret sig en kontrakt med den firedobbelte verdensmester Sebastian Vettel.

Da Vettel skiftede fra Red Bull til Ferrari, viste han, at luftforandring gør ham stærkere. Ved ankomsten til Maranello var den rutinerede tysker med det samme i stand til at få bilen i den rigtige retning. De evner vil Aston Martin også komme til at nyde godt af i 2021.

Samtidig er ikke mange i tvivl om, at Racing Point-raceren fra 2020 var en af de bedste biler på gridden, og det bliver næppe bliver anderledes i 2021. Det nye navn forpligter. Med Vettel bag rattet i den ene bil, vil vi se, at tyskeren stadig kan køre bil samtidig med at han vil medvirke til at løfte Lance Stroll's game.

McLaren ser vi som nærmeste udfordrer til denne titel, mens Renault i 2021 forventes at lide under, at Daniel Ricciardo har forladt holdet, noget Fernando Alonso ikke kan ændre på.


Årets bundprop: HAAS

Kevin Magnussen crashede ud af Toscanas Grand Prix 2020 da løbet skulle genstares efter en safety car periodeKevin Magnussen crashede ud af Toscanas Grand Prix 2020 da løbet skulle genstares efter en safety car periode
Copyright Haas F1


Williams har de seneste mange år været Formel 1-feltets dårligste hold, og der er ingen tvivl om, at de i 2021 igen vil være at finde i bunden. Men vi forudser, at HAAS vil klare sig endnu dårligere.

Det amerikanske hold, som danskerne i 2021 vil elske at hade efter de tog afsked til Kevin Magnussen (og tilmed erstattede med en russisk rigmandssøn), har givet køb på stort set alt efter 2020-sæsonen.

To nybegyndere, skal være med til at føre holdet frem, mens al udvikling bliver foretaget hos Ferrari. Det sidste kan være godt, men også meget skidt.

Mick Schumacher kommer til holdet, med mange krav og et helt hold omkring sig, hvilket betyder, at holdet skal finde sig selv og hinanden. Og det tager tid.

Nikita Mazepin kommer til holdet, med en meget stor pose penge. Han har absolut ikke talentet til at køre Formel 1 og slet ikke til at være med i udviklingen af bilen. Men pengene kan være med til at gøre en forskel.

Så med mindre udviklingen af 2021-raceren, i samarbejde med Ferrari, bliver helt vild, så vil vi se HAAS i bunden af feltet det meste af sæsonen, mens Williams, og primært Russell, vil vride sig fri af den absolutte bundplacering.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sainz ikke nummer 2 Albon til DTM »