Belgiens GP: 1. frie træning

Valteri Bottas var marginalt hurtigere end Lewis Hamilton og Max Verstappen, da Formel 1 feltet indtog Spa banen i Belgien. HAAS var modsat i store problemer og placerede sig i den kedelige ende af feltet.

Spaniens Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/8 2020 klokken 14:08

Hvis man blot skal se på tiderne for, hvem der placerede sig hvor, ser alt normalt ud, men når man kikker dybere ned i tiderne, viste dagens 1. træning sig at være utrolig tæt, i hvert fald i toppen.

Bottas satte dagens hurtigste tid, blot 0,069 sekund hurtigere end Hamilton, hvilket ikke er så opsigtsvækkende, men at Max Verstappen blot var 0,081 sekund efter Bottas, må siges at være overraskende.

Honda ser ud til, at være med på power i forhold til Mercedes, hvilket åbner op for spændingen omkring weekendens løb.

Alexander Albon i den anden Red Bull racer, som må siges at være en presset mand, placerede sig op som nummer 6, men han var markante 0,556 sekund langsommere end Bottas, altså næsten et halvt sekund langsommere end Verstappen i den anden Red Bull racer.

Det er ikke godkendt og helt sikkert ikke noget, som holdet vil bifalde.

De lyserøde fra Racing Point, beviste endnu engang, at de har lavet en bil der er værd at holde øje med. Og endnu engang var det Perez der var den hurtigste af de to, da han placerede sig ind som nummer 4, blot 0,136 sekund langsommere end Bottas.

Lance Stroll, som til trods for de familiære bånd til holdejeren, ligner manden der skal give plads på holdet til Sebastian Vettel, efter denne sæson, var mere end 2 tiendedele sekund, langsommere end Perez, men holdt sig dog på pladsen lige efter Mexicaneren.

Ferrari havde inden weekenden, meldt ud at de forventede, at de ville komme til at lide på den motorkrævende bane, hvilket de beviste med en P14 og P15, at have fuldstændig ret i.

Faktisk var 6 af de 8 bagerste biler, Ferrari motoriserede biler. Kimi Räikkönen i Alfa Romeo, placerede sig ind, lige foran Leclerc, på P13, som den bedste bil med en Ferrari motor.

For at understrege nedturen for Ferrari, oplevede Grosjean et problem med sin motor, på hans ud omgang, hvilket fik HAAS til at holde Kevin i pitten i hele træningen. Kevin blev noteret for at have kørt blot to omgange, uden at han satte en tid.

Så skidt start på weekenden for HAAS og ikke mindst Ferrari, som satser på at have løst deres problemer, inden 2. træning skydes igang.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:44.493 + 0.000 18
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:44.562 + 0.069 17
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:44.574 + 0.081 20
6. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:45.049 + 0.556 22
8. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:45.222 + 0.729 24
10. Lando Norris McLaren
P
1:45.274 + 0.781 28
11. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:45.447 + 0.954 25
12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:45.503 + 1.010 17
14. Charles Leclerc Ferrari
P
1:45.759 + 1.266 18
15. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:46.179 + 1.686 15
16. Nicholas Latifi Williams
P
1:46.488 + 1.995 19
17. George Russell Williams
P
1:46.570 + 2.077 21
18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
0:00.000 - 1
19. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
0:00.000 - 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kimi overvejer fremtiden Bahrains 2. løb på ny bane »