Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/3 2024 klokken 18:03
Formel 1-feltet er i Australien, og her venter en begivenhedsrig weekend for karavanen.
Banen de skal køre på denne weekend er 5,278 km, med 14 sving og fire DRS-zoner.
Samtidig er det en populær destination for kørere og fans.
De tre blødeste compounds tilgængelige den her weekend, er de bløde C5, medium C4 og hårde C3-dæk.
Traditionen tro i Australien så skinner solen og himlen er blå, og der er 18 grader i luften og 30 grader på asfalten.
Der er heftig aktivitet fra statt, og hele 14-kørere på asfalten indenfor de første 3 min.
Russell melder over radioen, at bremsepedalen er lang. Ikke optimalt på en bane som denne, hvor barrierne er tætte på banen. Det betyder, at den ikke er så fast, som den plejer at være.
4 min efter melder Hamilton om det samme issue med sin racer, hvilket tyder på, det er et generelt problem for Mercedes.
Australien har hele to hjemmebanehelte den her weekend, nemlig Piastri og Ricciardo.
Ricciardo har ikke rigtig fundet formen efter sit skifte til RB, så det bliver spændende, om de australske fans kan bære ham tilbage på de spændende pladser.
Medium dækket er de mest populære dæk at starte på, for hele 13 ud af 16 kørere er startet på det dæk.
Sainz er tilbage fra hans blindtarmsoperation, men mon ikke han kan mærke det på de første omgange.
Hülkenberg melder over radioen, at de “brænder planken af” ned af langsiden, hvilket betyder, at bilen kører for lavt og planken under bilen skraber for meget hen af jorden.
Alonso havde et øjeblik ved udgangen af sving 10, men han holder hanen i bund og powerslider gennem gruset. Heldigvis for ham, da det hurtigt kunne koste masser af kulfiberdele.
Norris melder over radioen, at teamet skal tjekke bunden, fordi han har ramt asfalten hårdt med bunden.
Asfalten er dog ikke så hård ved dækkene, derfor er medium-dækket også populært på banen. Halvvejs gennem sessionen åbner holdene dig op for soft-dækkene. Asfalten gør også, at der snildt er flere forsøg i dækkene. Tsunoda er f.eks. andenhurtigst og forbedrer sig på sin anden flyvende omgang.
Perez forbedrer sig bl.a. på sit andet forsøg.
Bottas får en kæmpe udskridning i sving 10, der var for meget vægt på forenden, hvilket betyder, at bilen snurrer rundt. Finnen undgår heldigvis barrieren.
Mindre heldigt er det for Williams. Albon rammer en ujævnhed på banen i midten af sving 7, hvilket gør, at Albons bil hopper, og det skaber en usikkerhed i raceren, og han kører i væggen. Det koster en del kulfiberdele.
Det betyder et rødt flag.
9 minutter inde starter sessionen igen. Det er dog tæt på at gå galt, da Lewis Hamilton kører af banen i sving 1.
Verstappen kører også langt ud i sving 10 og melder over radioen, at han ramte hårdt med bunden.
Norris slutter overraskende i front med Verstappen og Leclerc bagved. Faktisk ender top 8 indenfor 0,2 sek.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
OM SKRIBENTEN
Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.