USA’s GP: 2. Frie træning

Formel 1-feltet er taget til USA for at køre på Circuit of The America’s. Her er højdepunkterne fra 2. frie træning.

USA's GP 2019 . Copyright McLaren Media - Glenn Dunbar/LAT Photographic

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/10 2022 klokken 01:10

Formel 1-sæsonen 2022 fortsætter for anden gang i det amerikanske. Circuit of the America’s, også kaldet COTA i daglig tale, lægger asfalt til denne weekends herligheder.

Banen er med sine 5,513 km, 20 sving og 3 DRS-zoner, en perle på kalenderen.

Dækkene til den her weekend er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk.

Vejret er dejlig solrigt, så der er rig mulighed for at køre masser af omgange på banen.

Første frie træning er overstået, og nu gælder det anden frie træning.

Denne træningssession er lidt anderledes end, vi normalt kender det. Pirelli har nemlig lidt med i godteposen til holdene i form af prototyper af 2023-dækkene (kun slicks-dækkene).

Dog har holdene mulighed for at køre deres eget program noget af tiden, hvis de kørte med en testkører i træning 1 i stedet for.

Det betyder, at holdene faktisk får en halv time mere tilgængelig på banen, hvilket de fleste hold forventer at tage imod med kyshånd.

Det kan godt være, at dækkene med de sorte dæksider ikke giver noget data dækmæssigt, men det giver mulighed for at opsætte raceren endnu bedre.

Der er masser af aktivitet fra start af. Kørerne skal lige vænne sig til dækkene, og ingen har lyst at presse dækkene fra start. Det er jo samtidig også kun anden frie træning.

Syv minutter inde i anden træning er alle undtagen Lance Stroll ude på banen og trille rundt.

Leclerc og Sainz giver den gas, til trods for Verstappen har vundet VM, og Red Bull skal nok ikke føle sig alt for sikre på at vinde mesterskabet allerede i USA, hvis Ferrari fortsætter.

Vettel ligner, at racerne er tanket godt, hvilket giver god mening, når der skal kører masser af omgange.

Kevin måtte en tur i pit efter 20 min. Han kaldte over radioen, at der var noget løst ved hovedgærdet.

37 min inde er det kun de to Ferrarier og Bottas, der har sat deres hurtigste tid på 2022-dækkene.

Hamilton var os tæt på at ødelægge bilen, da han fik en massiv overstyring, og måtte redde bilen. Norris gentog succesen kort tid efter, han kørte dog kun af banen.

Leclerc nappede hurtigste tid, med Sainz nede på fjerdepladsen, så der er ikke tvivl om, at Ferrari-drengene er med i front, den her weekend.

Red Bull nappede 7. Og 10. Pladsen, med Verstappen i front, så det var ikke noget vildt fra de mesterskabsførende.

Hjemmebanedrengene fra Haas, de gjorde sig også fint bemærket.
Schumacher blev 5. Og Kevin endte på en respektabel 11. Plads.

Bottas og Ricciardo nappede hhv. anden og tredjepladsen. Dog er de på 2022-softdæk, så der har de automatisk en fordel.

Mercedes-drengene endte på 8. Og 13-pladsen, hvilket de kan gøre bedre.

Mest overraskende er det dog, at Ocon og Alonso er nede på 16 og 17. pladsen, hvilket er i stor kontrast til andre sessioner tidligere i efteråret.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
M
1:36.810 + 0.000 37
3. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:37.627 + 0.817 40
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:38.232 + 1.422 26
5. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:39.507 + 2.697 26
6. Lando Norris McLaren
P
1:39.547 + 2.737 26
7. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:39.575 + 2.765 26
8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:39.698 + 2.888 26
9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:39.840 + 3.030 26
10. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:39.852 + 3.042 26
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:40.084 + 3.274 24
12. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:40.178 + 3.368 26
13. George Russell Mercedes AMG
P
1:40.562 + 3.752 26
15. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:40.806 + 3.996 26
16. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:41.310 + 4.500 26
17. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:41.334 + 4.524 26
18. Alexander Albon Williams
P
1:41.853 + 5.043 26
19. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:41.857 + 5.047 26
20. Nicholas Latifi Williams
P
1:42.317 + 5.507 26
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« USA'S GP: 1. Frie træning USA's GP - Kvalifikationen LIVE: Sainz på pole »