Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/5 2025 klokken 18:05
Feltet er ankommet til Catalonien for at køre på Circuit de Barcelona-Catalunya – en bane, som kørerne kender ud og ind. Banens layout gør den særligt velegnet til test af nye dele og opsætning af racerbilerne, og derfor har mange hold også opgraderinger med til netop dette løb hvert år.
Løbet har fået det officielle navn Formula 1 Aramco Gran Premio de España 2025.
Banen er 4,657 kilometer lang og består af 14 sving – en god blanding af både langsomme og hurtige. Derudover er der to DRS-zoner.
Denne weekend følger det klassiske løbsformat med træning fredag, træning og kvalifikation lørdag, og selve løbet søndag.
Pirelli har valgt dæk fra den hårde ende af spektret: C1 (hårde), C2 (medium) og C3 (bløde).
Vejret er solrigt med 30 grader i luften og en asfalttemperatur på 47 grader – perfekt for både fans og teams.
Nogle hold har givet deres juniorkørere chancen: Victor Martins tester for Williams, mens Hirakawa er i bilen for Haas.
Sainz står pænt og venter i garagen, men holdet har dækket bilen til, da de arbejder på den.
Der er heftig aktivitet fra starten af sessionen, og blot fire minutter inde har 19 kørere allerede været på banen.
Russell rapporterer, at rattet føles meget let, efter det føltes tungt, da han kørte ud af pitten – muligvis et problem med servopumpen.
Størstedelen af kørerne starter på de hårde dæk. Kun Stroll og Colapinto begynder på medium-dækket.
Hirakawa tager en tur i gruset, men formår at komme tilbage på banen. Han fortsætter ligeud uden at blokere hjulene.
Leclerc kører ud af pitten og kommer i vejen for Lawson i sving 1. Lawson klager efterfølgende over radioen.
Hamilton er tæt på at ramme Hadjar, som ellers kører ude i siden, men trækker ind netop som Hamilton nærmer sig.
Et kvarter inde i sessionen er Sainz også at finde på sin hjemmebanes asfalt.
Lidt over halvvejs i sessionen skifter top 7 til soft-dæk, og omgangstiderne begynder for alvor at blive interessante.
45 minutter inde melder Russell over radioen, at venstre fordæk ikke ser godt ud.
Hirakawa rapporterer, at bilen hopper på langsiden.
Alonso klager over motorens ydeevne – det tyder på, at teamet har skruet ned for effekten. Han vil ikke miste 0,2 sekunder på langsiden.
Kort efter beder han teamet om at tjekke bilen, da han mener, der er noget galt. Han kører i pit.
Norris slutter sessionen som hurtigste mand, foran Verstappen og Hamilton.
Norris er dog hele 0,367 sekunder foran Verstappen – en markant føring, der viser, at Red Bull har et stykke vej op til McLaren.
Du kan se alle placeringerne i tabellen nedenfor.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)