Spaniens GP: 1. Frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Catalonien for at køre Spaniens Grand Prix. Her er højdepunkterne fra den første frie træning på Circuit de Catalunya-Barcelona.

Daniel Ricciardo. Spaniens GP 2020. . Copyright Renault F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 20/5 2022 klokken 15:05

Formel 1 er taget til Spanien, og det er ikke for at drikke sangria og spise paella på stranden. Nej, Formel 1 er kommet til byen for at køre racerløb på en af de mest populære racerbaner.

Circuit de Catalunya-Barcelona er placeret lidt udenfor Barcelona i byen Montmeló.
Banen er med sine 4,675 km ikke en af de største racerbaner, men den sætter biler og kørere på prøve.

Første frie træning er netop skudt i gang og der venter kørerne en spændende session i Catalonien.

Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk.

Sessionen er solrig med 28 grader i luften og 45 grader på asfalten.

Det er ikke mere end få måneder siden, at F1-feltet kiggede forbi banen sidste gang. Det var tilbage i februar, da de dugfriske 2022 racere så dagens lys. Derfor har holdene også masser af data til opsætning af raceren. Dog er racerne betragteligt udviklet, siden de kørte i februar.

Flere af holdene har medbragt opdateringer til den her weekend - faktisk er det kun Haas der ikke medbringer opdateringer, de havde en sjat med i Miami.

Sebastian Vettel holder klar i pitlane inden de grønne lamper tænder, og han får hurtigt selskab af en god håndfuld racere.

Der er også tre nye navne på oversigten. Jüri Vips tester for Red Bull istedet for Sergio Perez, Nyck De Vries tester en Williams i stedet for Alexander Albon, og Robert Kubica tester for Alfa Romeo istedet for Guanyu Zhou.

Indenfor de første tre minutter har alle 20 kørere været ude på banen. Det er ikke så ofte man ser det i Formel 1, så det er en god indikation på, at alle, undtagen Haas, gerne vil teste de nye opdateringer.

Magnussen, Vettel og Kubica nøjes med få omgange og smutter tilbage i pit. 11 ud af 16 kørere er på hard-dækket, hvor de andre er på medium. Det tyder på, at hard-dækket heller ikke er attraktivt på banen i 2022, siden holdene bruger det ene af de to sæt tilgængeligt, så tidligt i sessionerne.

Verstappen lægger sig hurtigt i front, kort efterfulgt af Charles Leclerc.

Schumachers racer får den store tur i garagen og tyskeren er ude af bilen. Der er ikke nogle meldinger om, at der skal være problemer med raceren.

Spanieren Carlos Sainz jr. har taget femtepladsen, her 12 minutter inde i sessionen. Han bliver dog åndet i nakken af landsmanden Fernando Alonso.

Leclerc er hurtigst i sektor to, men smider over fem tidendedele af et sekund i sidste sektor og monegaskeren beholder sin andenplads.

Ocon melder om at raceren ikke drejer, bilen har ikke noget forende. Ikke fordi den er faldet af, men den styrer ikke som den skal og skubber forenden, når franskmanden prøver at dreje.

Efter 22 minutter er Magnussen stadigvæk i pit, mens Schumacher er tilbage på asfalten. Faktisk er det kun Kubica, Bottas og Vettel der er ude.

Efter 24 minutter kommer Magnussen på banen, han er på medium-dækket.

Verstappen er hele 0,87 sekund foran Leclerc på andenpladsen. Begge tider er sat på hard-dækket.

Russell er kommet med op i den sjovere ende af feltet, og er på tredjepladsen, 0,1 sek bag Leclerc.

Efter 27 min er K-Mag på tavlen, det blev til en 17. plads til danskeren.

De Vries får skub i raceren og sniger sin Williams ind på fjerdepladsen, dog er det på soft-dækket.

Sainz er nu også på soft-dækket, han er tre tiendedele hurtigere i første sektor. 1 sek hurtigere i sektor to, og bum, hele 1,9 sek foran Verstappen ved målstregen.

Magnussen forbedrer sig og er på 15. pladsen. Norris Napper P2, 1,3 sekunder efter Sainz, mens Tsunoda er på tredjepladsen.

33 minutter inde i sessionen er Russell på en flyvende omgang. Han er P2, 0,7 sekunder efter Sainz.

Alonso melder over radioen, at han har de forkerte dæk på. Bilen har medium-dæk, men han skal have soft-dæk på. Han får besked på at komme i pit.

Verstappen har også fået soft-dæk på, men kan ikke nå Sainz . Han er 0,257 sek efter.

Hamilton vil også lege med, men han er på femtepladsen lige bag Russell.
Leclerc med ny bedste tid, 0,079 sekunder efter teamkammeraten.

40 minutter inde i sessionen er Vips hele 9,940 sekunder efter Leclerc, hvilket virker uforståeligt af den talentfulde juniorkører.

Gasly sniger sig op på syvendepladsen, og splitter de to McLaren-kørere ad.

Ocon kører sig ind på 10. pladsen, men Alonso er også på en flyver. Alonso er 0,94 sek. efter Leclerc, hvilket er en plads i top fem.

Russell er tæt på at køre ind bag i Vips, der kører og spærrer.

Magnussen rykker op på 14. pladsen.

Sessionen slutter med at Leclerc og Sainz er i front, stærkt efterfulgt af Verstappen - hvilket også var forventet inden sessionen startede. Mest overraskende er det, at Mercedes er med oppe i den sjove ende af feltet, med Russell på fjerdepladsen. Dog er Mercedeserne stadigvæk langt fra de to tophold.

Alonso beholder sin femteplads og splitter de to Mercedes-kørere ad. Det tyder lidt på et glory-run, da Alonso er 1,1 sek foran Ocon på samme dæktype.

Pirellis oversigt over Spaniens GP.Pirellis oversigt over Spaniens GP.
Copyright Pirelli

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:19.828 + 0.000 27
2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:19.907 + 0.079 27
3. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:20.164 + 0.336 28
4. George Russell Mercedes AMG
S
1:20.590 + 0.762 28
5. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:20.768 + 0.940 24
6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:20.811 + 0.983 27
7. Lando Norris McLaren
S
1:21.279 + 1.451 24
8. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:21.422 + 1.594 23
9. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:21.737 + 1.909 23
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:21.814 + 1.986 28
11. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:21.891 + 2.063 26
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:21.920 + 2.092 23
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:22.089 + 2.261 16
15. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:22.146 + 2.318 21
16. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:22.164 + 2.336 20
18. Nyck de Vries Williams
S
1:22.920 + 3.092 28
19. Nicholas Latifi Williams
S
1:23.011 + 3.183 27
20. Jüri Vips Red Bull Racing
S
1:24.138 + 4.310 23
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kopi-mestre Spaniens GP: 2. Frie træning »