Østrigs GP: Løbsresumé

Max Verstappen startede fra Pole, efter en stærk indsats i Sprintløbet, men det var Ferraris Charles Leclerc der sluttede øverst og dermed hentede lidt ind på Verstappen i kampen om VM.

Kevin Magnussen har foretaget en dobbeltoverhaling på Fernando Alonso og Valtteri Bottas. Østrigs GP 2022 . Copyright Haas F1 - LAT Photo

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 11/7 2022 klokken 14:07

Det kunne ligne en ren walk over for Max Verstappen, da Formel 1 feltet skulle kører det store Østrigske Formel 1 Grand Prix på Red Bull Ring, søndag.

Red Bull køreren havde sikret sig pole, efter et sprintløb der lignede en overlegen demonstration fra Red Bull, hvor Leclerc så hurtig ud mod slut, men hvor det samtidig så ud til at Verstappen bare skulle have bilen sikkert i mår.

Et regnvejr, natten til søndag, betød dog, at gummiet i asfalten, blev vasket ud, hvilket betød at Formel 1 feltet kom til start på det de kalder en grøn bane.

Det var åbenbart mere end Red Bull raceren kunne håndterer, hvilket betød at de havde et langt større slid, end Ferrari.

Det betød, at Ferrari kunne få Charles Leclerc i front, mens Max Verstappen kæmpede for at holde fart i Red Bull raceren.

Relativt tidligt i løbet, måtte Red Bull trække Sergio Perez ud af løbet, efter han fik skader på sin bil, som følge af en tur i gruset.

Carlos Sainz fik sat en klo i Verstappen, men da han var ved at gøre klar til overhalingen af Red Bulls tilbageværende racer, kom der grimme lyde fra motorrummet, hvilket sendte spanieren ud af løbet med bål og brand.

Det udløste en noget kontroversiel Virtuel Safty Car, som nok burde have været en fuld Safty Car periode, da der både var folk og køretøjer på banen.

I den periode, skiftede både Leclerc og Verstappen over til medium dækket, hvilket fungerede bedst på Red Bull raceren, men desværre for Verstappen, ikke nok bedre til at han kunne komme op til Ferrarien, der ellers samtidig havde mekaniske problemer.

En hængende speeder, betød at Leclerc havde problemer med at geare ned, da motorstyringen troede at han stadig gav gas.

Men det var ikke kun i front der var spænding om løbets udfald.

Længe lå Kevin Magnussen, Mick Schumacher og Lewis Hamilton og sloges om den samme placering, men motorproblemer med Kevins Ferrari-motor, betød at han blev den lille af de tre, og Lewis Hamilton igen var manden der kunne komme hele vejen frem til den 3. podieplacering.

For HAAS var det dog igen en godkendt dag, med to biler i pointene og Mick Schumacher med sin første "Driver of the Day" titel.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Charles Leclerc Ferrari
P
1T24:24.312 2 25
2. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T24:25.844 2 19
3. 9. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T25:05.529 2 15
4. 4. George Russell Mercedes AMG
P
1T25:23.284 2 12
5. 5. Esteban Ocon Alpine F1
P
1T25:32.748 2 10
6. 7. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
70 omg. 2 8
7. 15. Lando Norris McLaren
P
70 omg. 2 6
8. 6. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
70 omg. 2 4
9. 16. Daniel Ricciardo McLaren
P
70 omg. 2 2
10. 8. Fernando Alonso Alpine F1
P
70 omg. 2 1
12. 11. Alexander Albon Williams
P
70 omg. 2 0
13. 17. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
70 omg. 2 0
15. 10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 0
16. 14. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 0
17. 20. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
70 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
56 omg. 2 0
19. 19. Nicholas Latifi Williams
P
48 omg. 2 0
20. 13. Sergio Perez Red Bull Racing
P
24 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1 bekymret over adfærden Formel-1 tur med BMF1 »