Flere point, flere poles – nye regler i 2022

FIA varsler flere ændringer på vej i F1-reglementet: Formel 1 fortsætter 3 sprintløb i 2022, men pointgivningen og kvalifikationen ændres. Desuden er der strukturelle ændringer og en handlingsplan på vej efter Abu Dhabis grandprix.

Abu Dhabis Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 15/2 2022 klokken 09:02

FIA fik holdt et længe ventet møde i går, som betyder større ændringer i for Formel 1:

Lige som sidste år vil der være tre sprintløb i 2022, hvilket er en ændring, da skulle have været mange flere sprintløb i 2022.

Men flere teams har modsat sig idéen om flere sprintløb, da det er for dyrt for dem og risikoen for skader er høj. Flere af de store teams skulle endda have været imod overhovedet at køre sprintløb.

Starten af Sao Paulos GP 2021. Verstappen er væk og jagtes af Hamilton, Bottas og Leclerc.Starten af Sao Paulos GP 2021. Verstappen er væk og jagtes af Hamilton, Bottas og Leclerc.
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Nu bliver der kun kørt tre sprintløb, og det bliver på Imola (Emilia-Romagna), Spielberg (Østrig) og Sao Paulo (Brasilien). Brasilien er det eneste løb, hvor der sidste sæson også blev kørt et sprintløb, de andre var Silverstone og Monza.

Desuden har FIA tilpasset ordlyden, så man nu taler om ”sprint” og ikke ”sprint-kvalifikation” samt pointgivningen:

I stedet for at det kun er de tre første kørere, der henter point, får de otte første kørere nu point – fra otte point og nedefter.

En anden nyhed er, at polepositionen nu officielt går til den hurtigste kører i kvalifikationen om fredagen. Sidste år herskede der en del forvirring om, hvordan polepositioner skulle bedømmes, altså om kvalifikationen eller sprintløbet var afgørende for den officielle poleposition.

Mexicos Grand Prix 2021. Valtteri Bottas med pole position trofæetMexicos Grand Prix 2021. Valtteri Bottas med pole position trofæet
Copyright Pirelli


Fredagen bliver altså afgørende for startopstillingen til sprintløbet om lørdagen. Resultatet i sprintløbet bestemmer så den endelige startopstilling for grandprixet.

Disse ændringer er endnu ikke vedtaget officielt, for FIA-rådet skal endnu stemme for dem under optakten til Bahrains grandprix.

Angående Abu Dhabis Grand Prix har FIA indtil videre blot meldt ud, at der vil komme ”strukturelle ændringer” og en ”handlingsplan”. Hvad det betyder helt konkret, må vi vente og se.

Men få minutter efter FIA havde offentliggjort de nye regler, udsendte Mercedes et oplag på de sociale medier om, at ”44 is back” – hvilket man kan tolke som man vil, da Hamilton aldrig rigtig har været væk…

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« AlphaTauri AT03 præsenteret Williams præsenteret »