F1 fryser motorudviklingen og fortæller om de nye

Formel 1 har længe diskuteret hvad næste skridt er på motorfronten, og i dag tog sporten et spadestik nærmere resultatet.

Ruslands Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 11/2 2021 klokken 18:02

Formel 1 har i en evighed diskuteret, hvad der skal ske med udviklingen af motorer. Problemet med det nuværende reglement er, at det er for dyrt, og at motorerne er tæt på at have nået reglementets fulde potentiale.

Formel 1, FIA og alle holdene har i dag holdt et møde, hvor de har diskuteret bl.a. motorerne, det skriver F1 i en pressemeddelelse.

Et af punkterne på dagsordenen var, om F1 skulle fryse de nuværende motorer fra 2022-sæsonen, og dermed fokusere fuldt ud på næste generation. Det var et forslag fra Red Bull, som dermed ville købe rettighederne til Honda-motoren.

Alle parterne stemte ja til forslaget, så det bliver nu en realitet.

Samtidig diskuterede parterne fremtiden, og her kom de frem til flere forskellige punkter for det nye motorreglement, der træder i kraft i 2025.
Helt konkret er den nye retning, at motorerne skal være billigere, og at de skal blive carbon-neutrale.

Nogle af målsætningerne er:
- Miljømæssig bæredygtighed, social relevans og relevans for bilindustrien.
- Fuldt bæredygtigt brændstof.
- Skabe en kraftfuld power unit.
- Signifikant reduktion i omkostninger.
- Være tiltrækkende for nye power unit fabrikanter.

Pressemeddelelsen melder ikke noget ud om antal af cylindre, kubik eller benyttelse af turbo.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Newey utilfreds med nyt F1-reglement Pirelli får flere testdage til de større dæk »