Englands GP: Løbsresumé

Årets mest spændende løb til dato. Verstappen lignede en der havde løbet fuldt under kontrol, inden han fik skader på sin bil. Siden meldte Hamilton sig ind i kampen, som endte med en 1. Formel 1 sejr til Sainz.

Englands GP Ferrari . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/7 2022 klokken 12:07

Formel 1 løbet på Silverstone-banen i England, bød på drama og tæt kamp om placeringerne, samtidig med at HAAS-holdet for første gang i meget lang tid, fik begge biler i pointene.

Da den første start gik, endte et meget voldsomt uheld med at udløse rødt flag og udsat genstart med en time.

Alfa Romeos Zhou Guanyu, blev uheldig ramt bagfra af Alex Albon, der selv var blevet skubbet lidt, hvilket endte med at sende den kinisiske kører, på hovedet hen af asfalten, inden han ramte sandet og blev slynget hen over dæk-barrieren.

Et meget vildt uheld, som Zhou heldigvis slap uskadt fra, og angiveligt billigere end Albon, der ellers ikke så så beskadiget ud, men som også måtte en tur forbi skadestuen efter uheldet.

Den voldsomme ulykke, med en Alfa Romeo på den forkerte side af barrieren, gav store udfordringer for de engelske marskals, der skulle bringe banen tilbage i sikker stand, inden løbet igen kunne blive skudt i gang.

Det lykkedes heldigvis og løbet blev super underholdende, dog ikke for George Russell, der inden løbet havde en ret fin statistik, med at slutte i top 5 ved alle løb i år, da han også fik skader på sin bil og måtte udgå.

Under den første start, havde Red Bull satset med at sætte Max Verstappen på Soft, mens Carlos Sainz Jr. fra pole, startede på Medium. Det gav Verstappen så meget mere grip, at han tog starten.

Ved genstarten, havde Red Bull åbenbart troen på, at de også med medium dæk, kunne tage Sainz, hvilket viste sig ikke at være tilfældet.

Den anden start, var ikke helt så dramatisk, som den første, men dramatisk nok til at både Leclerc og Perez fik beskadiget deres frontvinge, hvilket senere kostede Verstappen sejren, da han ramte vragdele fra en af de to, hvilket ødelagde en del af bunden på hans racer, så han ikke kunne følge med mere.

Leclerc tabte hurtigt endepladen på frontvingen, hvilket betød at man ikke så nogen fare i at han kunne blive ude, mens Perez måtte i pit efter en frisk frontvinge, hvilket fik de fleste til at afskrive hans løb.

Men lidt held med en saftycar til sidst, samt stærk kørsel op gennem feltet, hvor Perez virkelig formod at vise hvorfor Red Bull ville beholde ham, endte med at give mexicaneren en meget velfortjent 2. plads i løbet.

Mens Sainz kunne juble over en 1. Formel 1 sejr, tilmed i et løb hvor han tydeligt ikke var hurtigste mand, måtte jublen hos Mercedes, nærmest have været lige så stor.

Hamilton formåede at slutte som hurtigste mand og så, en kort overgang, ud til at kunne være på vej mod sæsonens første sejr.

Mercedes raceren var som forvandlet. Det så ikke ud til at den hoppede så meget, samtidig med at den tydeligt var meget hurtig.

Det var dog tydeligt, at Hamilton ikke ville risikere noget, da Perez overhalede ham, meget aggressivt, efter Hamilton i et vildt stundt, havde overhalet både Leclerc og Perez, i et hug.

Hos HAAS var man lykkelige over, at få begge biler i pointene, med Schumacher på P8 og Magnussen på P10, selvom det tydeligt vis kunne være blevet til mere, især for Magnussen. Men dårlig pitstrategi betød igen, at det ikke blev til mere, men trods alt point til begge kørere.

Årets nok mest underholdende løb, der lover godt for de kommende weekender, inden sommerferien.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
M
M
H
S
2T17:50.311 2 25
2. 4. Sergio Perez Red Bull Racing
M
M
M
S
2T17:54.090 2 18
3. 5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
M
H
S
2T17:56.536 2 16
4. 3. Charles Leclerc Ferrari
M
M
H
2T17:58.857 1 12
5. 7. Fernando Alonso Alpine F1
M
M
H
S
2T17:59.882 2 10
6. 6. Lando Norris McLaren
M
H
S
2T18:02.254 2 8
7. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
S
M
M
H
S
2T18:09.088 3 6
8. 19. Mick Schumacher Haas F1 Team
M
M
H
S
2T18:09.306 2 4
9. 18. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
S
M
M
2T18:12.667 2 2
10. 17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
M
2T18:14.901 2 1
11. 20. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
M
M
H
M
2T18:16.458 2 0
12. 10. Nicholas Latifi Williams
S
S
M
S
2T18:22.822 2 0
13. 14. Daniel Ricciardo McLaren
M
H
S
S
2T18:23.128 2 0
14. 13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
S
H
S
2T18:31.221 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
15. 15. Esteban Ocon Alpine F1
M
S
H
37 omg. 1 0
16. 11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
S
H
26 omg. 1 0
17. 12. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
M
M
20 omg. 0 0
18. 8. George Russell Mercedes AMG
H
0 omg. 0 0
19. 9. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
M
0 omg. 0 0
20. 16. Alexander Albon Williams
S
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP: Kvalifikationen - Carlos Sainz på po BMF1’s Power Rating: Englands GP »