Canadas GP: Optakt til løbet

Formel 1-feltet er taget over Atlanten, og i aften gælder det Canadas Grand Prix. Derfor varmer BMF1.dk op til løbet med en løbsoptakt.

Canadas Grand Prix 2024 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 15/6 2025 klokken 08:06

Formel 1-feltet er taget et smut over Atlanten for at køre det 10. løb på F1-kalenderen.
Ud er byttet de velkendte europæiske racerbaner for en kort stund. Faktisk krydser de kun Atlanten en enkelt gang, før turen går tilbage til de Europæiske løb.

Circuit Gilles-Villeneuve danner rammen for aftenens festligheder, og det har banen gjort rigtig mange gange efterhånden. Første gang der blev kørt løb her, det var helt tilbage i 1978.

Banen er 4,361 km lang, og den har 14 sving - ikke mindst det famøse “Wall of Champions”, der har kostet en del hjulophæng igennem tiden. Så det er en spændende racerbane, hvor barrierne er helt tæt på banen. Det fik nyligt opererede Stroll også at mærke, da han smadrede Venstre hjulophæng i 2. frie træning.

Hårdt gik det ud over Leclerc, der missede 2. frie træning, fordi han smadrede raceren i 1. frie træning. Så konsekvensen er hård, når man laver en fejl.

Banen er også kendt for den store population af murmeldyr omkring banen, som har fremkaldt en del flag igennem tiden for at beskytte dyr og biler, da de render omkring og nogle gange ud på banen.

Dækkene til i aften er i den blødeste ende af Pirellis-spektre, nemlig de hårde C4, medium C5 og bløde C6-dæk. Så det er faktisk lige så blødt, som man ser i Monaco.

Trafik har været et issue hele weekenden, og det er simpelthen fordi, banen er så smal, og der er mange små snørklede sving. Så derfor forventes det også at blive svært at overhale under løbet i aften. Dog der er hele tre DRS-zoner - så det hjælper da en smule.

Banerekorden er sat tilbage i 2019 af Sebastian Vettel. Her kørte han en tid under kvalifikationen i 1:10.240. Under løbet satte Bottas faktisk også rekorden under løb i tiden 1:13.078. Så det bliver interessant at se, om McLaren og co. kan slå rekorden i aften.

Williams har set overraskende stærke ud hele weekenden. Så der er også stor forventning fra teamchef James Vowles, at kørerne skal score point i denne weekend.

Presset er også stort på Verstappen, der gennem hele sæsonen har ligget lige i nakken af McLaren-drengene i kørermesterskabet.

Husk, at F1-løbet køres sent søndag aften dansk tid, og at du kan se TV-tiderne her på BMF1.dk.

Kan du ikke vente med at se motorsport til i aften, så er der Le Mans hele eftermiddagen, og Alba Larsen skal give den gas i F1-Academy.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:10.899 21
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:11.059 20
3. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:11.120 23
4. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:11.391 21
5. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:11.526 27
6. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:11.586 27
7. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:11.625 22
8. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:11.682 27
9. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:11.867 21
10. Alexander Albon Williams Racing
P
1:11.907 30
Udelukket efter perioden
11. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1:12.102 15
12. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
P
1:12.142 20
13. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:12.183 18
14. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:12.340 19
15. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:12.634 21
Udelukket efter perioden
16. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:12.385 11
17. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:12.398 13
18. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:12.517 12
19. Liam Lawson Racing Bulls
P
1:12.525 10
20. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:12.667 12
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.