Japans GP: 3. frie træning

Formel 1 feltet havde travlt da den 3. træning blev åbnet, efter 2. træning regnede væk. Williams var lykkedes med at få Sargeants bil klar, men det var Mercedes der var dagens overraskelse.

McLaren Japans GP . Copyright McLaren F1 Team

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/4 2024 klokken 07:04

Det kolde vejr i Japan, ser ud til at klæde Mercedes, der til dette løb er kommet med nogle opgraderinger der har fået Hamilton til at udtale, at bilen er blevet markant bedre, faktisk det bedste han har prøvet.

Hos HAAS ser det ud til at Japan bliver en kamp op af bakke, med begge biler helt nede i bunden af tabellen, mens det hidtidige bundhold Alpine, har det bedre på den smukke japanske bane.

HAAS holdets direkte konkurrent, Williams, har som ofte før, valgt at kører med en bil med lav downforce, hvilket giver stor tophastighed, men udfordre kørerene i svingene. Noget Albon ser ud til at kunne håndterer, mens Sargeant der retfærdigvis ikke har de nyeste opgraderinger, efter han smadrede sin bil i 1. frie træning, ikke virker tryg ved at kører hurtigt i svingene.

Ferrari, som der inden weekenden, var store forventninger til, har ikke vist det man havde ventet. Sainz var den hurtigste af de to, nede på P7, mens Leclerc var helt nede på P10.

Men mens Mercedes lå som de hurtigste gennem det meste af træningen, var det Red Bull der endte som de hurtigste, ikke overraskende med Verstappen som hurtigst af de to, der sluttede på P1 og P2.

Hos Aston Martin, var det igen Alonso der var den hurtigste af de to, oppe lige efter Mercedeserne, mens Stroll igen var udfordret, helt nede på P18.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:29.563 + 0.000 23
2. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:29.832 + 0.269 25
3. George Russell Mercedes AMG
P
1:29.918 + 0.355 24
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:30.037 + 0.474 21
5. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:30.082 + 0.519 24
6. Lando Norris McLaren
P
1:30.137 + 0.574 14
7. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:30.171 + 0.608 27
8. Oscar Piastri McLaren
P
1:30.226 + 0.663 19
9. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:30.341 + 0.778 21
10. Charles Leclerc Ferrari
P
1:30.383 + 0.820 25
11. Alexander Albon Williams
P
1:30.533 + 0.970 23
12. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:30.546 + 0.983 26
13. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
1:30.682 + 1.119 24
14. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:31.022 + 1.459 18
15. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:31.067 + 1.504 16
16. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:31.139 + 1.576 21
17. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:31.141 + 1.578 19
18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:31.342 + 1.779 23
19. Logan Sargeant Williams
P
1:31.452 + 1.889 20
20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:31.462 + 1.899 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP – kvalifikationen: Verstappen på pole. Japans GP: Løbsresumé »