Optakt til Japans Grand Prix

Ferrari må komme til Japan med masser af selvtillid efter sejren i Australien, men kan de fortsætte den gode form, og hvor stort er presset på Daniel Ricciardo? Her kan du læse BMF1.dk’s optakt til Japans Grand Prix.

Japans Grand Prix 2019 . Copyright Renault F1

Af: Andreas Hansen (ah@bmf1.dk) d. 4/4 2024 klokken 08:04

Fra Albert Park i Australien stryger vi videre til legendariske Suzuka i Japan. I modsætning til tidligere år, ligger Japans Grand Prix dette år i foråret, hvilket betyder, at temperaturerne vil være lavere, end vi normalt ser det.

Kan Ferrari udfordre Red Bull igen?
Carlos Sainz fik brudt Max Verstappens sejrsstime med sin sejr i Australien for to uger siden. Spørgsmålet er nu, om det var en enlig svale som i 2023, eller om Ferrari kan begynde at kæmpe med om sejrene på mere kontinuerlig basis.

Det kommer dog til at blive en stor udfordring for Ferrari. Det forlyder nemlig, at Red Bull har opgraderinger med til Japan. Og det er ikke en lille opgradering. Vejret kan dog komme til at spille et puds for Red Bull, for kommer der regn, kan det betyde, at Red Bull må udskyde planerne. Du kan læse mere om opgraderingerne her.

Presset stiger fortsat på Ricciardo
Det har bestemt ikke været det 2024, som Daniel Ricciardo havde drømt om. Presset bliver større og større for at levere, og i kulisserne står der kørere klar til at tage over, hvis resultaterne ikke snart bliver bedre.

Til den første træning på Suzuka skal Ricciardo sidde over, da Ayumu Iwasa tager over i Ricciardos bil. Det betyder et fuldt japansk kører-lineup i første træning, hvilket vil glæde de mange japanske fans.

For Ricciardo kommer Iwasas træningssession dog på et uheldigt tidspunkt. Han har brug for tid i bilen, for at få den optimale optakt til løbet søndag. Samtidig går rygterne på, at Liam Lawson kan tage over, hvis Ricciardo ikke snart leverer.

Fakta
Søndag gælder det 53 omgange på den legendarisk Suzuka-bane, som første gang var med på kalenderen i 1987. Banen strækker sig 5,8 kilometer og byder på 18 sving. Der er kun en enkelt DRS-zone på banen, og den finder vi på start/mål-langsiden.

Til weekenden medbringer Pirelli C1, C2 og C3. Da løbet i år er meget tidligere end normalt, bliver det spændende at se, hvordan dækkene opfører sig i de køligere temperaturer.

Ligesom i Australien gælder det om at have morgenkaffen klar til løbet søndag. Løbet starter nemlig kl. 7 søndag morgen. Løbet kan som altid følges på TV3+, Viaplay og F1 TV Pro.

OM SKRIBENTEN

Andreas fra BMF1 Andreas er studerende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes' krise får Wolff til at ændre planer Er Vettel på vej til Mercedes? »