Kevin Magnussen



Personligt
Højde 174
Vægt 68 kg
Hjemby Roskilde
Sport Golf
Kæledyr Hund (tæve, Thai Ridgeback) kaldet Lucky
Hjemmeside www.kevinmagnussen.com


Kevin Magnussens vej til Formel 1 er næsten et eventyr, der, i modsætning til H.C. Andersens, er endt med en lykkelig afslutning. Det var en stor dag for dansk motorsport, og en kæmpe dag for Kevin Magnussen selv, da kontrakten med McLaren for 2014 blev annonceret torsdag den 14. november 2013 efter middagstid.

Det var den foreløbige kulmination på en drengedrøm, der begyndte næsten før talentet kunne gå. Forud var gået flere ugers spekulation og håb, efter at Kevin i overlegen stil kørte Formel Renault 3,5-titlen hjem på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona i oktober. Dagen før annonceringen meldte McLarens mexicanske kører Sergio Perez ud, at han efter 2013-sæsonen ville forlade McLaren.

Det satte den danske presse i overgear, og også på Bil Magasinet Formel 1 blev der krydset fingre. Ikke siden Nicolas Kiesa kørte de sidste fem løb i 2003 for Minardi, har Danmark haft en rigtig Formel 1-kører. I marts 2014 har vi en ny.

Vejen til Formel 1

Vejen til Formel 1 har været udstukket fra en tidlig alder. Som søn af Danmarks mest succesfulde Formel 1-kører Jan Magnussen, som i 1998 scorede en sjetteplads og dermed et enkelt VM-point for derefter at blive fyret fra Stewart Ford, har Kevin allerede i en tidlig alder smagt det søde liv i Formel 1-paddocken.

Som størstedelen af alle racerkørere startede Kevin også sin motorsportskarriere i gokart. Onkel Erik lærte Kevin det basale, og farmand Jan fik Kevin ind i Peugeot Birels Juniorteam. I 2006, da Kevin var 14 år, fik han en Formel Ford-test, der gik så godt, at han i 2008 debuterede i den danske Formel Ford-serie. Inden da blev det til en Formel Ford-test på Brands Hatch og en Formel BMW-test i Barcelona.

Kevin Magnussen tester en WSR-racer på Motorland Aragon i 2009. Copyright Renault Sport

Kevin Magnussen i Valencia i F3 Euro Series. Copyright F3 Euro Series

2008 til 2011

Det danske Formel Ford-mesterskab blev taget i første forsøg, så i 2009 skiftede Kevin til Formel Renault 2.0 klassen, hvor han deltog i North European Cup og Euro Cup, der køres som en del af WSR-serien. Det blev til en enkelt sejr i NEC-klassen, hvor han sluttede på andenpladsen og en syvende plads i Eurocuppen. Det udløste en test i den store Renault 3.5-klasse.

2010 blev skelsættende. I marts blev Kevin officielt medlem af McLarens Young Driver Programme. Formel Renault 2.0 blev udskiftet med det tyske F3-mesterskab, hvor det blev til sejr i debutløbet. Det blev til tre sejre i 2010. Det blev også til et par løb i F3 Euro Series, hvor debutløbet i Valencia havde Kevin Magnussen øverst på podiet.

I 2011 sikftede Kevin til det noget stærkere britiske F3-mesterskab, hvor han var tæt på McLaren, og hvor han kom op mod nogle stærke modstandere. Felipe Nasr vandt mesterskabet, men Kevin tog med syv sejre andenpladsen i mesterskabet og havde samtidig flest pole positions, flest hurtigste omgange og førte flest omgange.

Kevin Magnussen på Zandvoort. Copyright Jakob Ebrey

Kevin Magnussen i Barcelona i en GP2 test for Carlin. Copyright GP2 Series

World Series by Renault

Havde han været involveret i færre episoder i starten af sæsonen, havde Kevin skrevet sit navn på samme liste over britiske Formel 3-mestre, som farmand i 1994 skrev sig ind på. Kevin kørte for Carlin i England, og i 2012 skiftede han til Carlin i Renault 3.5-mesterskabet.

Carlin var et godt hold, men man lyttede ikke specielt til kørerne. Det blev kun til en enkelt sejr, flere podieplaceringer og en samlet syvendeplads. McLarens tiltro til Kevin blev vist allerede i juni måned, da den unge dansker fik lov at shakedown teste den McLaren MP 4-13 som Mika Hakkinen fjorten år tidligere havde vundet VM i. Bilen skulle bruges til den årlige Goodwood Festival of Speed, og det blev Kevins første oplevelse bag rattet på en ægte Formel 1-racer.

Efter sæsonen afviklede man Young Drivers testen på Yas Marina Circuit, og her fik Kevin testdebut i en moderne racer. I den samme bil, som vandt flere grand prixer i 2012, nemlig MP 4-27, kørte Kevin overbevisende stærkt allerede ved sin første test. Faktisk kørte danskeren allerede efter få omgange så hurtigt, at det ville være blevet til en 6. plads på gridden, hvis det havde været under kvalifikationen til det nyligt overståede løb i ørkenstaten.

Kevin Magnussen McLaren-test. Copyright McLaren Media/LAT Photography

Kevin Magnussen McLaren-test, Copyright McLaren Media/LAT Photography

Efter 2012 skiftede Kevin efter grundige overvejelser fra engelske Carlin til franske DAMS. Samtidig gik udviklingsprogrammet hos McLaren ind i en ny fase, hvor Kevin gik fra at være udviklingskører til reservekører med fast plads på pitmuren.

BMF1 var repræsenteret ved et møde med Kevin Magnussen i starten af januar. Her fortalte han om planerne for 2013. Mesterskabet skulle sikres i 3.5-klassen, og så skulle Formel 1-debuten komme i 2014. Der var ingen plan B, for så havde man mindre fokus på plan A, men det var kun januar måned, og mesterskabet var slet ikke begyndt endnu.

Samtidig var Kevin kun én af mesterskabsfavoritterne. Der var stor tiltro til Red Bull-sponsorerede Antonio Felix da Costa og det nye medlem i McLaren juniorprogrammet Stoffel Vandoorne, og hvad kunne Lotus-køreren Marco Sørensen præstere?

Det var en noget mere moden Kevin, som tidligere havde prioriteret dagens resultat fremfor det overordnede resultat, som kom til start i 2013. 2013 blev en solstrålesæson for danskeren, der kørte fem sejre hjem, men som samtidig stabilt satte point på kontoen i næsten samtlige afdelinger. Væk var de oversatsede manøvrer, og selv en diskvalifikation sidst på sæsonen kunne ikke sprede malurt i bægeret.

Kevin Magnussen. Copyright Renault Sport

Stoffel Vandoorne, Kevin Magnussen, Antonio Felix da Costa. Copyright Renault Sport

Tiden op til kontrakten

Det var en lykkelig afslutning på sæsonen, men der manglede stadig det vigtigste. Hvor skulle F1-debuten stå i 2014? Der var naturligvis McLaren, men mere sandsynligt var Force India og Marussia. Begge hold har en form for samarbejde med McLaren, men i november begyndte tingene at ulme hos storholdet fra Woking.

McLaren lagde vægt på, at man ikke havde skrevet kontrakt med nogle kørere endnu, men så blev kontrakten med Jenson Button underskrevet, og presset blev endnu større på Sergio Perez' skuldre. Det sydamerikanske temperament boblede over i et interview på mexicansk tv onsdag den 13. november, og samme aften kom afskedsbrevet på Twitter.

Kevins chancer var nu større end nogensinde, og samtidig gik de danske medier i selvsving. Kevin var blevet bekræftet mange gange, men dog ikke af hverken McLaren selv eller af Magnussen-lejren. Bekræftelsen kom torsdag eftermiddag, og nu var Kevin på forsiden af aviserne og i starten af samtlige nyhedsudsendelser.

Kevin Magnussen. Copyright Renault Sport

McLaren MP4-29. Copyright McLaren Media

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Så stor var interessen for Kevin, at han måtte bede sin manager slå jernring om ham og isolere ham fra omgivelserne.

Få mennesker har oplevet samme overvældende interesse fra medierne, og hverken Jan Magnussen eller Nicolas Kiesa oplevede lignende interesse, da de i sin tid kom i Formel 1. Forventningerne forud for debutsæsonen var enorme til danskeren med kælenavnet Little Mag.

Debutsæsonen

Kevin sparkede sæsonen i gang med maner. Han kvalificerede sig på P4 i åbningsløbet i Australien, og med moden og stabil kørsel trillede han over stregen på P3. Som den første dansker nogensinde kunne Kevin således indtage podiet i Formel 1, og da Daniel Ricciardo blev diskvalificeret efter den tekniske kontrol blev danskerens 3. plads endda vekslet til en 2. plads. Danmark gik amok, og pludselig troede vi allesammen på, at vores lille land havde forstret en kommende verdensmester.

Desværre skulle det vise sig, at McLaren ikke kunne holde tempoet, og 2. pladsen i Australien blev både Kevins og teamets eneste besøg på podiet i 2014. De massive ændringer i det tekniske reglement, som bl.a. betød en tilbagevenden til turbomotorer, betød at alle teams skulle bygge en ny racer op fra bunden. Kun få erfaringer fra de tidligere sæsoner kunne overføres til den nye racer, og det kom til at vende op og ned på styrkeforholdet i feltet. McLarens racer viste sig hurtigt at have alt for lidt downforce, og på trods af en række opdateringer henover sæsonen lykkedes det aldrig for teamet at komme helt frem i feltet. Alt for ofte lå både Kevin og hans erfarne teamkammerat, Jenson Button, og kæmpede i det tætte midterfelt, hvor der kun er få point at hente, og sæsonen må på stort set alle parametre betegnes som en skuffelse.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Der var dog enkelte lyspunkter for den unge dansker. Bl.a. er det værd at hæfte sig ved, at Kevin i høj grad viste sit potentiale i kvalifikationerne. I denne disciplin, hvor det drejer sig om at finde det helt rigtige tidspunkt at køre ud på for derefter at presse raceren helt til grænsen over én enkelt omgang, viste Kevin sig at være iskold, og ved flere lejligheder satte han Jenson Button til vægs. Det blev således tydeligt for enhver, at han besidder den rå speed, der skal til for at være i Formel 1.
Desværre kneb det lidt mere i løbene, hvor danskerens kørestil måske var en anelse for aggressiv. Set udefra kunne det i hvert fald se ud til, at Kevin brugte sine dæk lidt for hårdt, mens Button med sin mere flydende kørestil ofte fik lidt mere ud af materiellet.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Kevin fik kærligheden fra nogle af de mere etablerede kørere at føle, da han ved flere lejligheder var i nærkontakt med både Kimi Räikkönen og Felipe Massa. De rutinerede kørere var ikke sene til at kalde danskerens kørsel for hasarderet og overivrig, men set udefra lignede det mest af alt et forsøg på at psyke en hurtig rookie for at holde ham i kort snor.
Desværre så det i 2 tilfælde ud til, at også stewards ved løbene forsøgte at "beskytte" de etablerede kørere mod Kevin; både i Belgien og Italien blev danskeren idømt en tidsstraf, som ødelagde et ellers fornuftigt løb. Hændelsen i Belgien kan man, selv med de danske briller på, godt overtales til at acceptere, mens det var meget svært at få øje på en forseelse i Italien. Selv Valtteri Bottas, som angiveligt skulle være offeret for Kevins kørsel, var uforstående og kaldte hændelsen for en race incident.
Kevin selv var naturligvis ærgerlig over at blive straffet, men han holdt hovedet højt og betegnede det som en del af den læreproces, som enhver rookie skal igennem.

Efter sæsonafslutningen kunne Kevin Magnussen gøre status på sin debutsæson. Kun en gang ud af sæsonens 19 løb var Kevin ikke kommet i mål, og han scorede point i 12 løb. Sammenlagt rakte det til en 11. plads i kampen om VM, og hjemme i Danmark var der bred enighed om, at Kevin havde bevist sin berettigelse til også at sidde i en McLaren i 2015.

Desværre endte Kevin med sorteper, da kørerkabalen skulle gå op; McLaren havde allerede midt på sommeren sikret sig en underskrift fra Fernando Alonso, som søgte luftforandring efter 5 sæsoner hos Ferrari, og det betød selvsagt, at der ikke ville blive genvalg til både Button og Magnussen. Den sidste halvdel af sæsonen blev derfor mere eller mindre forvandlet til én lang shoot-out mellem de 2 McLaren kørere, og desværre var det Button, der sluttede sæsonen bedst af. Efter en lang og pinefuld ventetid kunne McLaren i midten af december offentliggøre, at man havde forlænget kontrakten med Jenson Button, og at Kevin Magnussen ville blive tildelt en rolle som test- og reservekører.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

I skrivende stund er det endnu uvist, hvor meget tid Kevin får i en racerbil i 2015. Med de begrænsede testmuligheder i Formel 1 er det både i teamets og Kevins egen interesse, at få ham bag rattet i en anden serie, og der har floreret masser af rygter henover vinteren. Endnu er intet bekræftet, men vi håber selvsagt på at have Kevin tilbage i Formel 1 allerede i 2016.

Det var ikke meget tid Kevin Magnussen fik i McLaren-raceren i 2015 sæsonen. Muligheden var der ellers da Fernando Alonso kørte galt under den ene vinter test så han ikke kunne deltage i sæsonens første Grand Prix i Australien. Magnussen var stand-in for Alonso i Australien, men danskeren kom aldrig til start i løbet, da der var problemer med bilen. Senere på 2015 sæsonen blev Magnussen helt fyret af McLaren og så var det tid til at finde et sæde til 2016 sæsonen.

Mulighederne for at få et sæde i 2016 var dog ikke ret store, men sidst i Januar opstod der en mulighed. Renault-køreren Pastor Maldonado kunne nemlig ikke betale de penge som ham og hans sponsor havde lovet Renault, hvilket betød at Maldonado røg ud og Magnussen fik det ledige sæde hos Renault.

Dermed er Magnussen tilbage i Formel 1-feltet i 2016 og det bliver spændende at følge danskeren og se om han måske kan slutte på podiet et par gange.

Diverse oplysninger
NationalitetAbu Dhabi
Fødselsdag05/10 1992
Antal point i karrieren73
Antal startede grand prix'er55
Team 2017Haas F1 Team (Kører)


Formel 1 karriere


År Rolle Team Nr
2014 Kører McLaren 20
2015 Testkører McLaren -
2015 Kører McLaren 20
2016 Kører Renault F1 20
2017 Kører Haas F1 Team 20


2017 sæsonen


Nr. Løb Team Placering Årsag Point
1. Australiens Grand Prix Haas F1 Team 15. Motor 0
2. Kinas Grand Prix Haas F1 Team 8. 4
3. Bahrains Grand Prix Haas F1 Team 19. Elektrisk problem 0
4. Ruslands Grand Prix Haas F1 Team 13. 0
5. Spaniens Grand Prix Haas F1 Team 14. 0
6. Monacos Grand Prix Haas F1 Team 10. 1
7. Canadas Grand Prix Haas F1 Team 12. 0
8. Aserbajdsjans Grand Prix Haas F1 Team 7. 6
9. Østrigs Grand Prix Haas F1 Team 18. Udgået 0
10. Englands Grand Prix Haas F1 Team 12. 0
11. Ungarns Grand Prix Haas F1 Team 13. 0
12. Belgiens Grand Prix Haas F1 Team 15. 0
13. Italiens Grand Prix Haas F1 Team 11. 0
14. Singapores Grand Prix Haas F1 Team 13. Udgået 0
I alt i 2017 11