Japans GP: Løbsresumé

Red Bull og især Max Verstappen var tilbage i den dominerende rolle, mens Ferrari igen viste sig som den primære udfordre, selvom Norris i McLaren længe så ud til at kunne snyde Ferrari.

Aston Martin Japans GP . Copyright Aston Martin Aramco F1 Team

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/4 2024 klokken 09:04

Max Verstappen sikrede sig endnu en sejr, fra Pole, hvor Sergio Perez igen formåede at slutte som nummer to.

Perez så dog længe ud til at have lidt større udfordringer end ventet, men mod slutningen af løbet, så vi Red Bull racerens overlegenhed.

Løbet fik en svær start, da Alex Albon i Williams, lidt optimistisk, forsøgte at komme forbi Daniel Ricciardo i RB raceren, hvilket sendte de to ind i dækbarrieren, hvilket udløste et rødt flag allerede på 1. omgang, da Albons bil var godt begravet inde under dækkene, som så skulle genopbygges.

Omkring en halv time senere, blev bilerne igen sendt ud til en ny stående start, som Max Verstappen, som i den første start, tog sig pænt af.

I den anden start, lavede Nicko Hülkenberg en virkelig dårlig start, der gav lidt kaos ned gennem feltet, men heldigvis uden det udløste problemer.

HAAS valgte her at tage Hülkenberg ind til et tideligt stop, hvilket ultimativt gav ham et nærmest gratis pitstop, som til sidst i løbet, sendte ham forbi en hårdt kæmpende Kevin Magnussen, dog uden at det gav point.

Magnussen havde dog et rimeligt godt løb, hvor han jorde alt hvad han kunne med den bil han havde til rådighed.

De mange forskellige strategier gav et meget underholdende løb med mange overhalinger.

Carlos Sainz Jr. i Ferrari, endte som nummer 3, men lå i et godt stykke tid oppe som nummer 1, men endte med at bliver overhalet af Verstappen der på det tidspunkt havde et pitstop mere end Sainz.

Et sent stop, sendte Sainz ned som nummer 6, men efter at have haft udfordringer med at komme forbi Lando Norris i McLaren, var han hurtigt oppe til Charles Leclerc i den anden Ferrari, der havde fået besked på at han ikke måtte sinke Sainz, da det var vigtigt at holde tempoet oppe for at sikre at Norris ikke kom tilbage.

Det så dog ikke ud til at Leclerc lukkede Sainz forbi, men Sainz overhalede Leclerc og sikrede sig således endnu en podieplacering.

Hos Aston Martin, var der igen betydelig forskel på de to kørere. Stroll virkede virkelig ringe, hvilket han har været hele weekenden, men med Soft dæk til sidst, lykkedes det for canadieren, at komme op som nummer 11, men når Alonso i den anden Aston Martin slutter som nummer 6, efter en lang hård kamp med Oscar Piastri i McLaren.

George Russell var igen den hurtigste Mercedes, mens Hamilton igen kom med opgivende meldinger om bilen, som han ellers har været rosende overfor i denne weekend.

De japanske tilskuere fik noget at juble over, da det lykkedes for Tsunoda at få RB raceren i mål som nummer 10, efter han fik kæmpet sig tilbage efter en dårlig start, hvilket var et af de forstyrrende elementer, der var med til at udløst uheldet på første omgang i den oprindelige start, mellem Ricciardo og Albon.

Strike, eller Sauber om man vil, måtte trække Guanyu ud af løbet med en defekt gearkasse, men Bottas viste at de er ved at finde bilens potentiale, dog uden det gav point fra sig.

Et hold der modsat, klarer sig virkelig dårligt, er fortsat Alpine, der virkelig kæmper med at finde ud af hvordan de får bilerne til at virke, bare nogenlunde. Pinligt af det franske fabrikshold.

To mand viste, at de ikke hører til i Formel 1. Lace Stroll i Aston Martin, var pinlig at se på og med hylen omkring bilen, hen mod slutningen, udstillede han sig selv yderligere.

Den anden er Logan Sargeant i Williams, der kørte af banen helt uden pres, og bakkede tilbage på banen i en støvsky og endte med at slutte sidst af alle.

Max Verstappen, startede fra Pole, fik hurtigste omgang og vandt løbet. Det kunne ikke rigtigt gøres bedre.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T54:23.566 2 26
2. 2. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1T54:36.101 2 18
3. 4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T54:44.432 2 15
4. 8. Charles Leclerc Ferrari
P
1T54:50.088 2 12
5. 3. Lando Norris McLaren
P
1T54:53.266 2 10
6. 5. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1T55:07.838 2 8
7. 9. George Russell Mercedes AMG
P
1T55:09.517 2 6
8. 6. Oscar Piastri McLaren
P
1T55:11.091 2 4
9. 7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T55:12.192 2 2
10. 10. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
52 omg. 2 1
11. 12. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
12. 16. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
52 omg. 2 0
13. 18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
52 omg. 2 0
14. 13. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
52 omg. 2 0
15. 15. Esteban Ocon Alpine F1
P
52 omg. 2 0
16. 17. Pierre Gasly Alpine F1
P
52 omg. 2 0
17. 19. Logan Sargeant Williams
P
52 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 20. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
12 omg. 2 0
19. 11. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
0 omg. 2 0
20. 14. Alexander Albon Williams
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP: 3. frie træning Japans GP: Weekenden i billeder »