Spilanmeldelse: F1 2016

F12016 cover . Copyright Kim Kristensen

Codemaster har netop udgivet deres F1 2016 spil, men er det værd at bruge penge på? Det finder vi ud af i denne artikel.

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 24/8 klokken 18:08



Sommeren er ved at være slut og i spilverdenen betyder det som regel, at der bliver udgivet et nyt Formel 1-spil. Det er før blevet udgivet spil tidligere på sæsonen, men tiden omkring august og september er dér, hvor disse spil normalt bliver udgivet. I fredags udgav Codemasters så det sidste nye skud på stammen inden for F1 genren, men er det værd at bruge penge på, eller er det en omgang bras, som man skal holde sig væk fra? Det spørgsmål vil jeg forsøge at svare på i denne artikel.

F12016 screenshot
Screenshot fra F12016


Jeg fik spillet til PS4 i mandags og der gik jeg omgående i gang med at kigge på det. Ved første øjekast er der alt det som man forventer at et moderne racerspil. Man kan nemlig både køre time trials, mesterskab, hurtige løb, onlineløb og ja så er der naturligvis også en karrieredel, hvilket er den del som fylder klart mest i single player delen. Her under vil jeg kort gennemgå de forskellige kategorier, hvis der nu skulle sidde nogle nye Formel 1-spillere og læse denne artikel.

Time Trial Navnet giver stort set sig selv, i denne del gælder det om at sætte nogle hurtige tider. Er ens spilmaskine koblet til internettet vil disse tider automatisk blive uploadet, så man kan se hvor man ligger i forhold til andre på den bane man har kørt på. Der er også "spiltrofæer" at hente, hvis man høre til dem som vil låse op for alle de udfordringer som spillet giver en. Der er en udfordring, hvor man skal sætte en godkendt tid på 10 baner i tørvejr og der er en, hvor man skal sætte en godkendt tid på fem baner i regnvejr.

Championship Vil du have Kevin Magnussen til at vinde verdensmesterskabet? Så er det denne del du skal have fat i, fordi her kan du nemlig vælge din favorit kører og vinde mesterskabet med ham. Her køre man hele Formel 1-sæsonen, men man kan justere på forskellige ting, alt efter hvor meget man vil køre. Man bestemmer selv om man vil køre træninger og kvalifikation, eller længden på disse, mens man kan vælge mellem at køre løb på fem omgange, eller 25% eller helt op til 100% af de officielle løbsdistancer.

Quick races Har man lige en halv time, hvor man vil spille, så har man naturligvis også muligheden for at tage et hurtigt løb, hvor men vælger en kører, en bane også kan man ellers bare køre så løb i den længde der nu behager en.

F12016 screenshot
Screenshot fra F12016


Online delen Et hvert spil med respekt for sig selv nu om dage, har en online del, hvor spillere kan konkurrerer med hinanden. Der findes mange forskellige måder at lave en online del på og her er spørgsmålet så om F12016 har valgt den rigtige version. Holder man online delen i F12016 op mod Project Cars som er et spil jeg har spillet meget, så er der fordele og ulemper ved den udgave som F1m2016 har valgt.

For det første er det forholdsvis svært at finde nogle onlineløb som ikke er gået i gang, det betyder så at man er nødt til at vente på at løbet er færdig også hoppe på der. Når man så kommer i gang kan man risikerer at man er kommet med i et mesterskab, som kan have helt op til 21 løb i. Det er naturligvis godt nok, men det var jo ikke sikkert man havde lyst til at køre et mesterskab. Det er i hvert fald det som kan ske, hvis man vælger at maskinen skal finde et hurtigt løb til dig, hvilket er det jeg har brugt mest.

Jeg forsøgte et par gange at finde løb selv, men de var enten lukkede eller også var der ikke plads, selvom der stod på skærmen at spillet var åben og der var plads til 10 ekstra deltagere eksempelvis. Det synes jeg er lidt uheldigt, fordi det udelukker dem som bare gerne vil have et hurtigt online løb i ny og næ. Når man så kommer ind i løbene findes der forskellige opsætninger, så nogen gange køre man kvalifikation og træning, mens man andre gange springer direkte til løbene.

Man har naturligvis også mulighed for at lave sit eget løb eller mesterskab, hvor man bestemmer antallet af løb, distancen og om der skal køres træninger og kvalifikation og sådan noget.

OBS: Jeg ved ikke om det er mig der har været uheldig at blive fanget i den samme slags løb, men jeg har kun oplevet at man kører mod "spøgelser" så man kan se sine modstandere, men de er gennemsigtige så ingen kan ramme hinanden. Det kan både være godt eller skidt, fordi det er jo ikke særlig realistisk, men så slipper man også for at nogen ødelægger ens løb. Selv ved jeg dog ikke lige hvad jeg synes om den del.

F12016 screenshot
Screenshot fra F12016


Karrieredelen: Dette er som nævnt den største del af spillet og klart den del jeg har brugt mest tid på ind til videre. Du starter karrieren med at lave din egen avatar, hvor du vælger ansigt, giver den et navn, vælger hjelm samt det team du vil køre for. Du kan vælge mellem alle 11 hold når du starter din karriere, men man har delt dem om, så Ferrari, Mercedes, Red Bull og Williams er topholdene, Toro Rosso, Haas, McLaren og Force India er midterholdene og Renault, Sauber og Manor er bundholdene.

Der er dog udfordringer i spillet som omhandler at man rykker op i rækkerne, så det kan betale sig at tage et af de små hold. Selv er jeg startet med Sauber, fordi jeg er glad for biler med Ferrari-motorer. Når man så har valgt sit hold skal man vælge sin holdkammerat og han bliver så ens første rival.

Så går man ellers i gang med sin karriere og køre alle de rigtige sessioner. Nogen vil måske springe træningerne over, men der har Codemasters gjort så det godt kan betale sig, at køre træningerne. Man får nemlig nogle opgaver fra teamet, som skal løses og gør man det giver det så point som man kan bruge til at udvikle sin bil. Man starter nemlig med en bil som ikke er udviklet særlig meget, så derfor kan det godt betale sig at træne.

De opgaver man får er at man skal lære banen at kende, ved at køre rundt på banen og ramme nogle porte. Så får man så et lilla lys, hvis man gør det perfekt, grønt hvis man gør det nogenlunde og rødt, hvis man misser porten. Man kan løse opgaven ved at få samlet grøn eller samlet lilla. Man kan også teste dækholdbarhed, hvor man skal køre rundt i tre omgange uden at overbelaste ens dæk også kan man også køre kvalifikationstest, hvor man får en tid man skal komme under. Så der er alt i alt en masse ting at tage fat på.

Alt dette kan måske lyde som noget der tager masser af tid og det er det skam også, men det giver god mening og der er risiko for at man bliver fanget af det, så man bare må gøre det hele perfekt (Jep den fælde er jeg røget i). Med hensyn til længden af sessionerne og løbene osv. så gælder de samme ting som i championship sessionen, du kan selv justere på det, dog skal man minimalt køre 30 times træning, 17 minutters kval og fem omganges løb, det er i hvert fald det jeg har oplevet. Man kan dog spole i tiden under træninger og kvalifikationer hvis man vil.

Alt i alt er karriere delen dog rigtig godt og jeg synes det hele giver ret god mening. I Project Cars er der også en karriere del, men der springer jeg tit træningerne over, fordi jeg ikke føler jeg får noget ud af at køre dem. Det gør man ved F1 2016 og derfor køre jeg dem også. Ideen med at man får noget ud af at køre træninger virker derfor rigtig god og det virker som noget flere spiludviklere burde tage med i deres spil.

Men Kim hvordan ser spillet så ud? Ja det er jo så lige det, fordi den slags er der sikkert delte meninger om. Min mening er at F12016 er flottere og lysere at se på, end eksempelvis Project Cars (hvilket er den bedste racersimulator på markedet til konsol lige pt.) Men spørgsmålet er så om det er så lyst i farverne at det måske er urealistisk.

Personligt tror jeg at den slags kommer an på øjnene som ser det, så derfor har jeg lavet en lille video, hvor jeg køre en omgang på Spa i begge spil også kan man selv vurdere hvad man synes. Project Cars videoen er dog en ældre en så det regner og jeg køre i en Toyota LMP1-racer, men jeg håber min lille video giver god mening alligevel.



Kims vurdering

Tager man alt det jeg har skrevet i denne artikel og koger det sammen til en konklusion, så vil jeg helt sikkert sige, at man skal købe F1 2016, hvis man er fan af Formel 1 og bilspil generelt. Ja spillet har nogle små fejl omkring onlinedelen efter min mening, men det er ikke nok til at trække spillet så meget ned. Derfor vil jeg give spillet 4,5 BMF1 logoer ud af 5 mulige også er der ikke andet at sige end at jeg håber i kunne bruge denne artikel til noget og god spillelyst derude.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Mulig straf til Hamilton på Spa

Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando301.00Spil nu!
Bottas, Valtteri201.00Spil nu!
Button, Jenson301.00Spil nu!
Ericsson, Marcus4001.00Spil nu!
Grosjean, Romain1001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 2501.00Spil nu!

Vinder af Drivers Championship

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando5001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri5001.00Spil nu!
Button, Jenson5001.00Spil nu!
Ericsson, Marcus9001.00Spil nu!
Grosjean, Romain6001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 8001.00Spil nu!

Antal løb vundet i løbet af sæsonen

NavnOddsSpil
11.50Spil nu!
310.00Spil nu!
451.00Spil nu!
5 eller flere251.00Spil nu!
22.30Spil nu!

Klik på banneret herunder for at oprette dig med det samme og få op til 1.500 kr i velkomstbonus!

Nedtælling

Næste løb: Belgiens Grand Prix
Dato: 28/8 2016 kl 14:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Belgiens Grand Prix
Løbsdato:28/8 2016
Bane:Circuit de Spa-Francorchamps

Tysklands Grand Prix
Løbsdato:31/7 2016
Bane:Hockenheimring

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. L.Hamilton Mercedes AMG
2. D.Ricciardo Red Bull
3. M.Verstappen Red Bull
4. N.Rosberg Mercedes AMG
5. S.Vettel Ferrari
6. K.Räikkönen Ferrari
7. N.Hülkenberg Force India
8. J.Button McLaren
9. V.Bottas Williams
10. S.Perez Mendoza Force India
Se hele resultatet