Japans GP: 1. frie træning

Red Bull viste stor styrke, da Formel 1 feltet indtog den legendariske 8-tals bane Suzuka i Japan, men vinder af Australiens GP, Carlos Sainz i Ferrari, var helt klart med. Sargeant smadrede sin Williams.

Max Verstappen foran Sergio Perez på første omgang af Saudi Arabiens GP 2024 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/4 2024 klokken 11:04

Da Formel 1 bilerne kørte ud på banen i Japan, for at starte dagens første træning, var det en kold, men tør bane der bød dem velkommen, hvilket hurtigt viste sig som en udfordring for flere af holdene.

Det var ikke så overraskende, at se Red Bull være godt kørende igen, efter deres problemer med Max Verstappens bil i Australien.

Flere hold, har traditionelt haft svært ved at få gang i deres dæk, når det var koldt, men Red Bull er ikke et af de hold, til trods for at de også er dem der ser ud til at slide mindst på dækkene, igennem løbet.

Det var dog Logant Sergaent i Williams, der rimelig tidligt fik størst fokus, da han i det reparerede chassis fra Alex Albon, kom ud i græsset i Dunlop kurven, og mistede kontrollen, hvilket sendte ham i barrieren.

Det betyder at de hårdt prøvede Williams mekanikere, der har kæmpet med at få chasseet klar, igen vil få travlt i forsøget med at få bilen klar til anden træning.

Uheldet udløste et rødt flag, stort set samtidig med, at Lewis Hamilton havde taget et sæt soft dæk i brug, hvilket den 7 dobbelte verdensmester ikke var så tilfreds med.

Efter afbrydelsen, kom de fleste ud på Soft, hvilket rimelig hurtigt viste sig at være til fordel for Red Bull, hvor Max Verstappen satte hurtigste tid, med lidt under 2 tindedele sekund ned til Sergio Perez i den anden Red Bull racer.

Carlos Sainz Jr. i Ferrari viste igen, at han lige nu er den hurtigste hos Ferrari, da han satte en tid der var marginalt langsommere end Perez, blot lidt over 2 tiendedele efter Verstappen.

Hos Mercedes, havde de an klart bedre dag end forventet, da de sluttede som nummer 4 og 5, med Russell igen som den hurtigste af de to, dog med blot en hundrededel sekund ned til Hamilton, hvilke sendte dem ind foran Leclerc i den anden Ferrari.

Fernando Alonso, der kommer til Japan med en 20 sekunders straf, viste god pace og var meget tæt på Leclerc og dermed 6er, mens der var et maget stort hul ned til Piastri i McLaren på P7, på over et halvt sekund.

Efter deres dobbelt point i Australien, så det ud som HAAS igen skulle have armene ned, da Hülkenberg sluttede som nummer 13, mens Magnussen slet ikke kunne få det til at hænge sammen og sluttede nede på P19, hvor han kun slog Sargeant, der kun nåede at kører 10 omgange.

Kevin var tilmed 8 tiendedele langsommere end Nico, hvilket forhåbentlig betyder at der må have været et problem.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:30.056 + 0.000 18
2. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:30.237 + 0.181 18
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:30.269 + 0.213 20
4. George Russell Mercedes AMG
P
1:30.530 + 0.474 18
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:30.543 + 0.487 23
6. Charles Leclerc Ferrari
P
1:30.558 + 0.502 18
7. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:30.599 + 0.543 20
8. Oscar Piastri McLaren
P
1:31.165 + 1.109 23
9. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:31.230 + 1.174 20
10. Lando Norris McLaren
P
1:31.240 + 1.184 22
11. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:31.935 + 1.879 19
12. Alexander Albon Williams
P
1:31.943 + 1.887 18
13. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:31.958 + 1.902 19
14. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:32.054 + 1.998 17
15. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:32.055 + 1.999 17
16. Ayumu Iwasa RB F1 Team
P
1:32.103 + 2.047 22
17. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:32.277 + 2.221 23
18. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:32.638 + 2.582 18
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:32.803 + 2.747 21
20. Logan Sargeant Williams
P
1:33.204 + 3.148 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Er Vettel på vej til Mercedes? Japans GP: 2. frie træning »