Ungarns GP - Sejr til Hamilton

Med Hamilton på pole, Mark Webber helt nede som 11'er og en risiko for regn, lægger vi nu op til endnu et løb i Ungarn, en kort men særpræget bane, som vi selvfølgelig dækker LIVE her.

Lewis Hamilton . Copyright McLaren Media

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 29/7 2012 klokken 13:07

I kvalifikationen tog Hamilton klart pole med næsten et halvt sekund, medens Senna overraskende kom i Q3 for første gang i sæsonen, med startplacering 9.

Alonso starter 5'er, men han er ivrig efter at få en fødselsdags-sejr, medens Grosjean med sin P2 har fået Lotus' bedste startplacering i sæsonen, og derfor ligeledes kan lugte en sejr.

Kan nogen af de andre kørere mindske hullet op til Alonso i mesterskabet inden sæsonpausen, eller kommer han til at kunne slappe af resten af sæsonen?

Følg med, som vi dækker LIVE herunder.

Alle kørere i top 10 starter på SOFT dækket på den 46 grader celsius varme bane. Pirelli regner med, at SOFT dækket kan holde maksimalt 14 omgange ved en 2-stops strategi.

Omgang 1-5
Der kommer endnu en formationsomgang, da der er fejl på Schumachers bil, så man ved fra start, at den ikke kommer med. Han kommer til at starte fra pitlanen.

Denne ekstra omgang betyder muligvis, at løbet bliver en omgang kortere, så teamsne ikke kommer i brændstofproblemer. Mere herom senere.

Så slukkes lamperne, og Hamilton tager starten. Webber er helt oppe som 7'er allerede på MEDIUM dækket.

Løbet er blevet 1 omgang kortere, som tidligere forventet, således at det kun er 69 omgange, bilerne skal rundt.

Schumacher tager allerede et pitstop og skifter til MEDIUM dækket. Samtidigt har Kimi problemer med sin KERS, men dette skulle allerede være fikset igen.

Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Alonso, Räikkönen.

DRS er nu tilladt, men ingen i fronten er inden for et sekund.
Schumacher får en drive through straf for at have kørt for stærkt i pitlanen.

Replay viser hvordan Vettel taber placering i første sving til Button efter kamp med Grosjean.

6-10
Grosjean sætter hurtigste tid og haler ind på Hamilton.
Samtidigt kæmper Massa med Senna om 8. pladsen - Massa er inden for et sekund.

Alonso ligger i øjeblikket og sænker feltet en smule fra 5. pladsen. Samtidigt svarer Hamilton igen mod Grosjean ved at sætte hurtigste tid.

Kobayashi går i pit fra P19.

Kimi haler hastigt ind på Alonso for hver omgang. Han vil meget gerne forbi.

Red Bull copyright Red Bull Media

Omgang 11-15
Vi er nu nået dertil, hvor Pirelli mener det bløde dæk ikke længere holder sin kvalitet. Derfor bliver det spændende at se, hvornår kørerene går i pit til deres første stop.

Alle kørere ligger ret statisk på deres placeringer, alle mellem 1 og 4 sekunder fra hinanden helt ned til Petrov på 18. pladsen.

Kobayashi er flyvende efter sit pit stop - Har overhalet Karthikeyan og De la Rosa helt ubesværet. Han er nu 20'er.

Vergne pitter fra P17 efter 12 omgange. Han bliver på SOFT dækket.

Webber forsøger at følge med Räikkönen og Alonso, men taber lidt tid for hver omgang alligevel. Han er nu 1.4 sekunder efter Kimi.

1. Hamilton
2. Grosjean
3. Button
4. Vettel
5. Alonso

Omgang 16-20
6. Räikkönen
7. Webber
8. Senna
9. Massa
10. Hülkenberg

Button pitter, kommer ud som 10'er. Samme gør Hülkenberg og Maldonado.
Alle skifter til MEDIUM dækket.

Di Resta og Rosberg pitter også. Dækkene synes altså at have holdt lidt længere en forventet af Pirelli.

Vettel går også i pit. Samme gør Alonso. Begge ser ud til at gå smertefrit. Vettel bliver på SOFT medens Alonso skifter til MEDIUM.

Hamilton pitter fra P1. Han hænger lidt i pitstoppet, og kommer ud som 4'er. Massa pitter også, medens Räikkönen sætter hurtigste personlige omgangstid.

Grosjean går nu i pit fra P1. Hans pitstop er også langsomt - Endda langsommere end Hamiltons. Han kommer derfor ud efter.

Kun Räikkönen, Webber og Perez mangler at gå i pit i top 10.

Både Kimi og Webber pitter nu. Kimi kommer ud på SOFT igen. Hans pitstop er 2 sekunder hurtigere end Grosjeans. Han kommer derfor ud foran Alonso.
Webber bliver på MEDIUM dækket. De skal derfor begge have et stop til mindst.

Romain Grosjean FØR løbet copyright Lotus GP

Omgang 21-25
1. Hamilton
2. Grosjean
3. Button
4. Vettel
5. Räikkönen
6. Alonso
7. Webber
8. Senna
9. Massa
10. Rosberg

Webber er under et sekund fra Alonso.
Grosjean kører hurtigste tid på brugte SOFT dæk, han indhenter omkring ½ sekund per omgang på Hamilton. Han er nu under 1 sekund fra.

Nede i bunden har Schumacher kæmpet sig op til 17'er - Lige bag Vergne og Kovalainen.

Omgang 26-30
Den anden Lotus med Räikkönen henter 0.8 sekund på Vettel, der igen er under 1 sekund fra Button.

Hamilton svarer igen mod Grosjean - Øger sit forspring til 2.4 sekunder.

Vettel er nu kun ½ sekund fra Button. Det er MEDIUM mod SOFT dæk, ligesom mellem Grosjean og Hamilton.

Omgang 31-35
Grosjean har indhentet Hamilton igen - Nu kun 1.1 sekund fra.
Vettel stadig under 1 sekund fra Button - Men han har problemer med at komme forbi, og klager over radioen. Han er desperat.

Vi ser tydeligt, at banen er svær at overhale på - Ingen overraskelse dér.
Button får at vide, at de skifter til plan B - Ny strategi for at blive foran Vettel.

Anden pitstop runde er så småt gået i gang, hvor Vergne tager sit andet stop - Han er på en 3-stops strategi. Schumacher pitter og tager MEDIUM på igen - Han har kørt over 30 omgange på sine medium-dæk og kører derfor færdigt på disse.

Sebastian Vettel interviewes lørdag copyright Red Bull Media

Omgang 36-40
Button pitter til SOFT dækket. Et hurtigt stop til ham.
Hamilton får nu også at vide, at de skifter til plan B.

Så er det op til Vettel og Grosjean at lægge tryk på.
Räikkönen sætter hurtigste tid, haler ind på Vettel, der ellers kører et sekund hurtigere end de forreste.

Webber siger over sin radio, at han tror Alonso kæmper med sine dæk. Webber er kun 1.1 sekund fra ham.

Button ligger og kæmper bag Senna på 8. pladsen. Han skal forbi, hvis han skal gøre sig håb om at forblive foran Vettel, når Vettel skal i pit igen.

Vettel går nu i pit med 30 omgange tilbage. Han får MEDIUM på, og kommer ud som 6'er - Altså foran Button (og Senna)!

Grosjean pitter til MEDIUM dækket. Han kommer ud lige bag Alonso, der stadig mangler at pitte.

Omgang 41-45
1. Hamilton
2. Räikkönen
3. Alonso
4. Grosjean
5. Webber

Hamilton pitter fra P1, han kommer ud foran Alonso. Räikkönen fører nu løbet, men mangler at pitte. Han sætter hurtigste tid.

Webber slår hurtigt Räikkönens tid nede på 9. pladsen. Kimi er lige nu 13.3 sekunder foran Hamilton. Kan han nå at øge nok til at komme ud i front?

Senna pitter og giver Button luft - Han mangler 2.8 sekunder for at nå Vettel.

Alonso går i pit fra P6. Massa følger efter ham, og begge bliver på MEDIUM. De kommer ud som hhv. 7'er og 9'er.

Kimi taber tid nu, og skal ind på næste omgang for at pitte.

Fernando Alonso til pressemøde tidligere på ugen copyright Ferrari F1

Omgang 46-50
Räikkönen pitter, han er ude som 2'er. Han kommer ud LIGE ved siden af Grosjean, men får overtaget 2. pladsen.

Maldonado og di Resta er i kamp om 12. pladsen. Di Resta kommer helt uden for banen.

Alonso og Button kæmper ihærdigt om 6. pladsen, medens Hamilton får at vide over radioen, at det er sikkert, at Räikkönen når ham inden løbet er slut.

Omgang 51-55
Det førnævnte uheld mellem di Resta og Maldonado er nu under undersøgelse.

Räikkönen er nu 1.5 sekund fra Hamilton. Han kører næsten et sekund hurtigere i omgangstid.

Maldonado får en drive through for at presse di Resta uden for banen.

Räikkönen får at vide, at han skal skrue ned for sin KERS og først skrue op, når han er tættere på Hamilton. Der er nu under et sekund mellem dem.

1. Hamilton
2. Räikkönen
3. Grosjean
4. Vettel
5. Webber
6. Alonso
7. Button
8. Senna
9. Massa
10. Rosberg

Omgang 56-60
Karthikeyan ligger (som sædvanligt) på sidstepladsen.

Webber pitter igen, for tredje gang. Han vælger SOFT dækket og kommer ud på P8. Skal Vettel også have et pistop mere?

Feltet ser ud til at ligge ret statisk igen - Kimi som eneste der er inden for et sekund fra den forankørende, dog uden held til at komme foran.

Vettel går i pit nu, tvungen til et tredje pitstop. Han kommer ud som 4'er, lige foran Alonso igen. Ingen mistede placeringer til Vettel i denne omgang.

Kimi Räikkönen før løbet copyright Lotus GP

Omgang 60-65
Schumacher slutter sin dag før tid fra P18. Ikke mere ræs til ham, men hvorfor er endnu ukendt.

Vettel sætter hurtigste tid, men han er 17 sekunder fra Grosjean.

Kimi får lavet et flat spot på venstre fordæk - Han presser virkelig på nu.

Med de friske dæk sætter Vettel igen hurtigste tid - Ikke noget taktisk dårligt valg af Red Bull med pitstoppet, men der er stadig 13.4 sekunder op til Grosjean.

Karthikeyan kører galt og smadrer venstre forhjul. Hans løb er nu slut.

66-69
Webber er et halvt sekund fra Senna, der er øjeblikkeligt 7'er. De kæmper begge med kløer og negle for den placering, men Senna formår endnu at holde den.

Der vil være gult flag ved sving 4 resten af løbet, hvor Karthikeyans bil holder placeret.

Vettel har formindsket forspringet til 5.6 sekunder - Grosjeans fordæk er ved at være færdige, men der er kun 2 omgange tilbage.

3.4 sekunder fra Grosjean på sidste omgang. Kan han nå det?

Hamilton tager sejren, efterfulgt af Kimi. Grosjean holder sin placering.

1. Hamilton
2. Räikkönen
3. Grosjean
4. Vettel
5. Alonso
6. Button
7. Senna
8. Webber
9. Massa
10. Rosberg
11. Hülkenberg
12. De Resta
13. Maldonado
14. Perez
15. Ricciardo
16. Vergne
17. Kovalainen
18. Kobayashi
19. Petrov
20. Pic
21. Glock
22. De la Rosa

Jeg takker for at have måttet guide jer igennem dagens løb, med masser af ræs, men ikke hel så mange overhalinger, som jeg personligt havde håbet på. Lidt blev der taget af Alonsos forspring - Dog ikke fra Webber.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton McLaren
P
1T41:05.503 2 25
4. 3. Sebastian Vettel Red Bull Racing
P
1T41:17.103 2 12
5. 6. Fernando Alonso Ferrari
P
1T41:32.103 2 10
6. 4. Jenson Button McLaren
P
1T41:35.703 2 8
7. 9. Bruno Senna Williams
P
1T41:39.303 2 6
8. 11. Mark Webber Red Bull Racing
P
1T41:39.903 2 4
9. 7. Felipe Massa Ferrari
P
1T41:43.803 2 2
10. 13. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T41:56.703 2 1
13. 8. Pastor Maldonado Williams
P
1T42:09.103 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
24. 17. Michael Schumacher Mercedes AMG
P
58 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP - Kvalifikationen: Hamilton på pole Ungarns GP: Dagen derpå »