Lewis Hamilton



Lewis Hamilton er engelsk statsborger men af caribisk afstamning. Hamiltons farfar immigrerede til England fra østaten Granada i Caribien sammen med sin søn Anthony en gang i 1950'erne. Anthony Hamilton startede senere et IT firma.

Den 7. januar 1985 blev han den stolte far til en velskabt dreng, som blev døbt Lewis.

Da sønnen var bare fem år gammel, forærede hans far ham en fjernstyret bil, og det blev meget hurtigt klart, at drengen havde et udpræget talent for at køre med den. Faktisk blev han så god, at han kun et år senere optrådte på fjernsyn i et TV show ved navn ”Blue Peter”.

Et år senere, sikkert ansporet af Lewis Hamiltons færdigheder med den fjernstyrede bil, besluttede hans far at give drengen en gokart. Den unge mand havde tilsyneladende ikke de store vanskeligheder med at omstille sig fra en håndholdt kontrolpult til gokart.

Hamilton vandt sin første titel i en alder af kun 10 år, og senere på året blev han som følge deraf inviteret til ”Autosport Awards” showet. Her fik han den lysende idé, at han ville præsentere sig selv for ingen ringere end Ron Dennis, hvilket han gjorde, da chancen bød sig.

Hvis ikke Ron Dennis allerede havde været opmærksom på den unge mand, var han helt sikkert blevet det, da han forlod showet samme aften. Der kan nok ikke herske tvivl om, at Hamilton har gjort et dybt indtryk på teamchefen, der efter mødet begyndte at holde et vågent øje med den talentfulde dreng.

Lewis forsatte sin karriere, og han vandt en stribe gokart-titler over de næste par år. I 1997 havde Ron Dennis set tilstrækkeligt, og den navnkundige teamchef overtog ansvaret for Hamiltons karriere ved at indlemme ham i McLarens Young Driver Programme.

Karriere
I slutningen af 2001 skrev Hamilton kontrakt med Manor Motorsport med det formål at deltage i det engelske Formel Renault-mesterskab.
Hamilton forblev hos Manor Motorsport i 2002, hvor det blev til en tredjeplads i mesterskabet.
Fremgangen forsatte i 2003, hvor den unge englænder dominerede serien og vandt det Britiske Formel Renault mesterskab.
I 2004 tog Hamilton springet til det europæiske Formel 3-mesterskab, men her blev det blot til en enkelt sejr og en beskeden 5. plads i det samlede mesterskab. Som plaster på såret fik Hamilton tildelt en Formel 1-test af sin mentor Ron Dennis.
I 2005 forlod Hamilton Manor Motorsport til fordel for ASM teamet. Teamet havde året før sikret tyskeren Nico Rosberg den europæiske Formel 3-titel. Det blev et år, den unge englænder aldrig vil glemme. Hamilton vandt 15 ud af 20 løb; i sandhed en meget overbevisende præstation. Det kunne formentlig været gået direkte til Formel 1 herfra, men det rigtige tilbud har nok ikke været fremme. På det tidspunkt har Ron Dennis nok også været klar over Kimi Räikkönens bejlen til Ferrari, og det har utvivlsomt fået teamchefen til at holde Hamilton i kort snor.
I 2006 fik han derfor en sæson i den europæiske GP2 serie hos ATR teamet. Da sæsonen var vel overstået, kunne Hamilton tilføje endnu en mesterskabstitel til sit CV. GP2-titlen blev vundet efter en længere kamp med brasilianeren Nelson Piquet Jr., som det ar ligeledes var testkører hos Renaults F1-team.
I 2007 stod den så endelig på Formel 1, og det hos et af Formel 1-feltets mest professionelle og succesrige teams, McLaren-Mercedes. Det skulle vise sig at blive en nærmest historisk, bemærkelsesværdig debut. I et dramatisk opgør med Kimi Räikkönen (Ferrari) sluttede Hamilton som nr. 2 i mesterskabet, og kun fatale, umodne fejl var årsagen til, at mesterskabet ikke tilfaldt den unge brite. Kun ét enkelt point skilte de to kørere, da sæsonen sluttede.
Men Hamilton tog revance i 2008. I en uforglemmelig, neglebidende finale på Interlagos i Brasilien vandt briten verdensmesterskabet, og igen var det med kun et enkelt points forskel, denne gang til Felipe Massa (Ferrari). Dermed cementerede briten sin position som et af de helt store navne. Han startede mere eller mindre som ble-barn hos McLaren og var nu verdensmester i en alder af bare 23 år.
2009 skulle vise sig at blive en manddomsprøve for Lewis Hamilton. Bilen, som på grund af nye regler var meget anderledes end den gamle, kørte ikke ret godt, og var i det hele taget for langsom. I årets første løb skete der noget under en saftycarperiode, hvorefter Lewis Hamilton angiveligt var blevet bedt om at lyve overfor løbets officials, og på den måde blev han blandet ind i den anden større skandale i løbet af den relativt korte tid, han har kørt Formel 1. Hamilton selv kom dog nogenlunde uskadt ud af skandalen, men to af hans gode venner, og chefer indenfor McLaren, måtte forlade gridden. Først da halvdelen af sæsonen var gået, lykkedes det pludseligt at få de rigtige dele sat på bilen, og det lykkedes at vinde både Ungarns og Singapores Grand Prix'er. Mesterskabskampen var dog overstået, for på daværende tidspunkt var både Brawn GP og Red Bull for langt foran på points, men de stærkt forbedrede resultater var dog en stor opmuntring for englænderen.
I 2010 fik Lewis Hamilton ny holdkammerat i form af den nykårede verdensmester Jenson Button. Rygterne sagde, at det var Hamiltons egen ide at få verdensmesteren ind hos McLaren, og ikke mange troede på, at Button nogensinde ville kunne true den hurtige og aggressive englænder. Hamilton havde da også vist sig urokkelig stærk overfor alle de holdkammerater, han indtil nu havde haft i sin karriere, noget der jo i høj grad var kommet bag på Fernando Alonso i 2007. I kvalifikationerne var Button også et let bytte for Hamilton, mens det stod noget mere lige i løbene. Hamiltons liv udenfor banen var ikke stabilt. Han havde fyret sin far som manager, og var på udkig efter en ny manager gennem størstedelen af sæsonen, og forholdet til sangerinden Nicole Scherzinger var også grund til hovedbrud. Alt sammen noget der gjorde, at Hamilton til tider lavede nogle dumme fejl, som kostede ham for mange points i mesterskabsstillingen.
Lewis Hamilton og Nicole Scherzinger. Copyright McLaren Media Han var dog med i mesterskabskampen helt frem til sidste løb, men det var 3 andre også. Hamilton endte med at trække det korteste strå, og han endte som nr. 4 i mesterskabet, lige foran Jenson Button.
I 2011 havde Lewis tilsyneladende fået lidt mere styr på privatlivet. Også på banen gik det bedre; bilen var hurtig, omend ikke så hurtig som Red Bulls RB7, men det stod hurtigt klart, at hvis nogen skulle kunne udfordre Red Bulls dominans, var det McLaren, og alle kiggede primært til Lewis Hamilton for at finde en sejr til andre end Vettel. Desværre holdt privatlivets problemer sig ikke væk. I den sidste halvdel af sæsonen blev Hamiltons kørsel mere og mere præget af dumme fejl, og ofte gik det ud over Ferraris Felipe Massa, som flere gange måtte se Hamilton ramme hans racer. Det var tydeligt, at Massa og Hamilton var blevet lidt irriterede på hinanden, men den virkelige årsag til Hamiltons frustrationer hed igen Nicole Scherzinger. Omend de var glade for hinanden, havde de 2 ikke samme holdninger til forholdets natur, og det endte med et brud mellem dem – igen. Selvom Hamiltons nedture til tider blev afbrudt af guddommelig kørsel, var det ikke nok. Sebastian Vettel og Red Bull var allerede løbet med titlen igen, og holdkammeraten Jenson Button var langt foran i pointstillingen. Hamilton måtte for første gang se sig slået af en holdkammerat. I det sidste løb lykkedes det dog at tage en sejr mere med hjem til holdet, og løbet som sådan viste en meget fokuseret og koncentreret Lewis Hamilton, der kørte som hans mange fans ønsker at se ham.
Lewis Hamilton fejrer sejren. Copyright McLaren Media
2012 blev også en sæson præget af store udsving i Hamlitons præstationer. I en af de mest afvekslende og spændende sæsoner i mands minde, som blandt andet bød på 8 forskellige sejrherrer i de 8 første løb, var det ofte alt eller intet for englænderen. Det blev til 4 sejre og 3 3. pladser, men ind imellem disse flotte resultater var der også 6 løb, som slet ikke bød på point til Hamilton. Status ved afslutningen på sæsonen var en 4. plads i den samlede stilling, hvor Jenson Button blev nr. 5. Efter sæsonafslutningen bekendtgjorde Lewis Hamilton, at han fra 2013 ville køre for Mercedes, som havde et ledigt sæde, efter at Michael Schumacher havde valgt at indstille sin karriere. Hamilton forlod således det team, som han havde været en del af siden sine tidlige teenage-år, og han begrundede sit skifte med et ønske om nye udfordringer.
2013 blev et ganske succesfuldt år for Hamilton. Enten havde han på nuværende tidspunkt fundet en mere moden kørestil, som betød, at han sparede lidt på materiellet, eller også var Mercedes' racer betydeligt mere pålidelig end de McLaren-racere, som han var vant til at køre. I hvert fald blev stabilitet pludselig et varemærke for Hamilton. Han udgik kun i ét eneste af sæsonens 19 løb og scorede point i 17 af de 18, som han fuldførte, og med 5 pole positions, heraf 4 i træk, fik alle også set, hvor hurtig en kører, han er over en enkelt omgang. Sebastian Vettel i Red Bull var endnu engang aldeles suveræn, men Hamilton var med i kampen om den samlede 2. plads indtil ganske sent på sæsonen. I sidste ende trak Ferraris Fernando Alonso dog fra, og allersidst på sæsonen strøg også Mark Webber forbi, så Hamilton måtte lade sig nøje med 4. pladsen.
Lewis Hamilton. Copyright Pirelli
2014 udviklede sig hurtigt til ét langt triumftog for Mercedes. Genindførslen af turbomotorer og en række ændringer i det tekniske reglement betød, at alle teams skulle bygge en ny racer op fra bunden, og den øvelse løste Mercedes langt bedre end alle de øvrige teams. Med ganske enkelte undtagelser var der simpelthen ingen, der kom i nærheden af at kunne true de 2 sølvpile, og VM blev derfor en kamp mellem Hamilton og Nico Rosberg. Mercedes har officielt ingen første- og andenkører, og derfor fik de 2 kombattanter langt hen ad vejen lov til at køre race mod hinanden. I de fleste tilfælde foregik det fair og efter bogen, men på Spa gik det galt: Rosberg påkørte Hamilton i et et forsøg på at overhale, og det kostede en punktering til briten, som mistede så meget tid, at han valgte at køre bilen i garage. Efter den hændelse var luften iskold mellem de 2 teamkammerater, og i næste mange løb skiftedes de herefter til at ignorere teamets ordrer om at give hinanden plads. Kampen varede ved helt frem til sæsonens sidste løb i Abu Dhabi, men en teknisk defekt til Rosberg betød, at vi aldrig fik den kamp helt til det ternede flag, som vi havde sat næsen op efter. I sidste ende kunne Hamilton cruise hjem og hente sæsonens 11. sejr ud af 19 mulige, og han kunne herefter helt fortjent lade sig hylde som verdensmester 2014.
Lewis Hamilton nyder sejrens sødme. Copyright Daimler Benz
På trods af den intense kamp med Rosberg i 2014, fortsætter begge kørere hos Mercedes i 2015. I sidste halvdel af 2014 sæsonen var det ellers mere end almindeligt svært at forestille sig, at de skulle kunne samarbejde længere tid end højest nødvendigt, men teamets ledelse har åbenbart formået at skabe en form for harmoni og indbyrdes accept. Alt tyder på, at Mercedes også i 2015 vil være et af de absolutte tophold, så det er ikke svært at forestille sig, at vi også i år får serveret masser af drama fra de 2 Mercedes kørere.


Lewis Hamilton startede 2015 sæsonen hvor han slap i 2014, nemlig ved at tage den ene sejr efter den anden. Hamilton vandt intet mindre en ti løb i sæsonen og han tog hele 11 elleve pole positions hele sæsonen og de kom i de første tolv løb. Der efter blev Lewis Hamilton sat til vægs af Nico Rosberg i kvalifikationen, men i løbene var det stadigvæk Hamilton som dominerede. Hamiltons dominance var så stor, at han sikrede sig verdensmesterskabet i USA, hvilket betød at han kunne slappe af i de tre sidste løb som da heller ikke gav nogle sejre.

Hamilton fortsætter naturligvis hos Mercedes i 2016, så er spørgsmålet bare om nogen kan true ham eller om det tredje verdensmesterskab på stribe er så godt som hjemme.

Diverse oplysninger
NationalitetAbu Dhabi
Fødselsdag07/01 1985
Antal sejre62
Antal poles72
Antal point i karrieren2610
Antal startede grand prix'er208
Team 2017Mercedes AMG (Kører)


Formel 1 karriere


År Rolle Team Nr
2007 Kører McLaren 2
2008 Kører McLaren 22
2009 Kører McLaren 1
2010 Kører McLaren 2
2011 Kører McLaren 3
2012 Kører McLaren 4
2013 Kører Mercedes AMG 10
2014 Kører Mercedes AMG 44
2015 Kører Mercedes AMG 44
2016 Kører Mercedes AMG 44
2017 Kører Mercedes AMG 44


2017 sæsonen


Nr. Løb Team Placering Årsag Point
1. Australiens Grand Prix Mercedes AMG 2. 18
2. Kinas Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
3. Bahrains Grand Prix Mercedes AMG 2. 18
4. Ruslands Grand Prix Mercedes AMG 4. 12
5. Spaniens Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
6. Monacos Grand Prix Mercedes AMG 7. 6
7. Canadas Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
8. Aserbajdsjans Grand Prix Mercedes AMG 5. 10
9. Østrigs Grand Prix Mercedes AMG 4. 12
10. Englands Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
11. Ungarns Grand Prix Mercedes AMG 4. 12
12. Belgiens Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
13. Italiens Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
14. Singapores Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
15. Malaysias Grand Prix Mercedes AMG 2. 18
16. Japans Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
17. USAs Grand Prix Mercedes AMG 1. 25
18. Mexicos Grand Prix Mercedes AMG 9. 2
19. Brasiliens Grand Prix Mercedes AMG 4. 12
20. Abu Dhabis Grand Prix Mercedes AMG 2. 18
I alt i 2017 363