Hollands GP - Løbsresume: Sejr til Verstappen

Efter et løb, som på et tidspunk mindede lidt om et skakspil mellem Red Bull og Mercedes, vandt Max Verstappen Hollands Grand Prix.

Hollands Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/9 2022 klokken 21:09

På en dag, som ellers skulle være ligetil, måtte Verstappen kæmpe hårdt mod Mercedes, hvor sidstnævnte gik efter en ét-stopstrategi og førstnævnte en to-stopper. Kort fortalt blev det hele blev vendt på hovedet af en Virtual Safety Car til Yuki Tsunoda og en fysisk en af slagsen på grund af Valtteri Bottas.

Ved genstarten fik Hamilton, fra en føreposition, mediumdæk på, hvilket efterlod ham ude af stand til at forsvare sig mod Verstappen, som dermed tog føringen og sejren. Ydermere overhalede George Russell ham også for at slutte på P2, og Charles Leclerc hældte yderligere salt i såret, da han indtog den sidste ledige podieplads.

Mere om det senere.

Mick Schumacher, der ellers havde opnået P8 i kvalifikationen, mistede to positioner i starten og røg ned på P10, mens teamkammeraten Kevin Magnussen skrubbede barriererne i Sving 2 på anden omgang, hvilket sendte danskeren faldt bagerst i feltet, hvor han opholdt sig resten af løbet.



Charles Leclerc lå længe og pressede Verstappen inden for DRS-afstanden, men var ikke i stand til at lukke de sidste meter. Et problem, som Hamilton også havde med den anden Ferrari, da Perez droppede ned som femte.

10 omgange inde i løbet førte Yuki Tsunoda et DRS-tog med bilerne fra P11 til Valtteri Bottas på P18. Hver med en afstand på mindre end et sekund til bilen foran. Fernando Alonso kom op på P12, da han overhalede Pierre Gasly, på det tidspunkt P11, som han overtog fra Tsunoda.

Næste pitstop gik dårligt for Schumacher, der tabte omkring otte sekunder pga. et problem på bagenden af bilen. Han faldt til P18 med kun Daniel Ricciardo og Nicholas Latifi bag sig. En omgang senere kom han op på P17, hvor tyskeren vandt en hjul-til-hjul-kamp med Sebastian Vettel.

Kort efter gik Carlos Sainz i pit, men havde et problem med den bagerste venstre side, hvor mekanikeren mærkværdigvis sad og manglede et dæk. Bagved stoppede Perez som ved fra garagen kørte ind over Ferrari-mekanikerens hjulpistol på vej ud af pitten. Sainz faldt til P11 og Perez indtog P8.



På F1 TV opsummerede Ferraris teamchef, Mattia Binotto, opsummerede hændelsen meget præcist: “Det var noget rod.”

Med Verstappens forspring på op til fem sekunder kom Leclerc ind til i et problemfrit stop. Verstappen pittede en omgang senere og kom ud på P3 bag begge Mercedes-kørere, der dog endnu ikke havde været i pit.

Så satte Verstappen gang i jagten på Mercedes-drengene, men ikke så hurtigt som forventet. Det tog ham otte omgange at komme inden for et sekund på Russell, men dog kun et enkelt sving for at tage positionen fra ham. Næste mål var Hamilton.

Men Hamilton og Russell lukkede af for Perez og Leclerc, og Ferrari begyndte nu at løbe gennem hele deres alfabet af strategier, inden de nåede op til Plan C.



Hamiltons første mål var Perez, som han passerede i hele tre forsøg pga. af Vettel, som blokerede for briten.

På omgang 44 råbte Tsunoda, at "dækket er ikke monteret, dækket er ikke monteret". Japaneren kørte ind til siden men kom dog i gang igen og returnerede langsomt til garagen, hvor teamet tjekkede noget i hans cockpit, før de sendte ham ud igen.

Ude på banen fortalte Tsunoda til AlphaTauri-pitten, at noget var “gået i stykker", og han stoppede bilen. VSC'en kom ind, Verstappen overtog føringen, og hollænderen var i stand til at beholde den, da både Hamilton og Russell nu også måtte i pit.



Da Hamilton havde fået sine mediumdæk på begyndte han straks at æde sig ind på Verstappens 12-sekunders føring, mens Russell blev bag sin holdkammerat.

Så kom der igen gule flag, idet Bottas' Alfa Romeo pludselig døde og en Safety Car kom på banen.

Hamilton, på medium, tog den efterfølgende genstart foran Verstappen, Russell og Leclerc, der kørte på softdækkene. Med 12 omgange tilbage blev Hamilton øjeblikkeligt angrebet af Verstappen, hvor den regerende verdensmester overtog føringen ind i sving 1.

Hamilton var ikke glad, “I can’t tell you how f*****, I am”, lød det, da også Russell blæste forbi ham på vej ind i Sving 1, nu med kun otte omgange tilbage. To omgange senere var Hamiltons drøm om et podie blæst væk sammen med strandsandet fra Zandvoort, da han blev overhalet af Leclerc (igen) igennem sving 1.



Verstappen kørte sig derefter til sejren, som er hans tiende i denne sæson og hans fjerde i træk. Fire sekunder efter kom Russell ind på andenpladsen fulgt af Leclerc.

Hamilton var fjerde fulgt af Sainz, der krydsede stregen på en femteplads, for efterfølgende at falde ned i rækkefølgen til P8 på grund af en 5-sekunders tidsstraf for ‘unsafe release’ i pitten.

Perez kom dermed op på femtepladsen foran Alonso, Norris, Sainz og Ocon.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T36:42.773 2 26
3. 2. Charles Leclerc Ferrari
P
1T36:53.702 2 15
5. 5. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1T37:00.941 2 10
6. 13. Fernando Alonso Alpine F1
P
1T37:01.527 2 8
7. 7. Lando Norris McLaren
P
1T37:02.079 2 6
8. 3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T37:03.689 2 4
9. 12. Esteban Ocon Alpine F1
P
1T37:03.890 2 2
10. 10. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1T37:05.232 2 1
11. 11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T37:09.782 2 0
13. 8. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1T37:15.768 2 0
14. 19. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1T37:18.780 2 0
15. 18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1T37:19.642 2 0
16. 14. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
P
1T37:20.093 2 0
17. 17. Daniel Ricciardo McLaren
P
1T37:20.537 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 16. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
P
53 omg. 2 0
20. 9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
43 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Sving 10 kostede pole Chok: Red Bull og Porsche bliver ikke enige! »