Uralkali Haas F1 Team

Haas VF-21. Copyright: Haas F1

Haas Formel 1-team gjorde sit indtog i Formel 1 i 2016-sæsonen. Hele teamets opbygning, struktur og samarbejde med Ferrari, er oprindelig udtænkt af teamchefen Günther Steiner. Steiner fik herefter den amerikanske rigmand Gene Haas med på Idéen.

Gene Haas står som ejer af F1-teamet og finansierer teamet via sit værktøjsbygger-firma Haas Automation, Inc. Haas-direktøren er ikke ukendt i motorsportsverdenen, da han også ejer og driver Nascar-teamet, Stewart-Haas Racing, sammen med Nascar-legenden, Tony Stewart. Ejerskabet betyder, at Haas kan spare omkostninger på div. administrative lønningsposter, da de deler disse poster med Nascar-teamet.

Haas F1 har været innovative indenfor konceptet at bygge Formel 1-biler. Hvor det tidligere har været anerkendt at bygge hele raceren fra bunden, stort set, så køber teamet alt hvad der, ifølge regulativet, er tilladt fra andre leverandører.

Således er motor, gearkasse, styretøj, ophæng, rat, hydrauliske- og det elektriske system, kommer alt sammen fra samarbejdspartneren, Ferrari. Eneste krav til teamet er, at de designer den aerodynamiske del af bilen selv.

Teamet er bygget op af tre forskellige enheder: det tekniske design bliver udført fra teamets hovedkontor i Kannapolis, North Carolina, USA.

Produktion og design af bilens chassis bliver foretaget i et samarbejde med chassisfabrikanten Dallara, på dennes fabrik i Italien. Her benytter Haas sig af deres vindtunnelen samtidig med, at de også benytter sig af Ferraris vindtunnel i Maranello.

Sidste base ligger i Banbury, Oxfordshire, i lokalerne der tidligere fungerede som hovedkontor for det daværende Marussia F1-team.

Haas F1 har haft stor succes med sin forretningsmodel og tog hele F1-verdenen med storm, da Romain Grosjean sluttede på sjettepladsen i teamets første løb nogensinde, i Australien i 2016. Grosjean opgraderede succesen til en femteplads løbet efter i Bahrain.

Haas-teamet toppede med 2018-raceren, hvor det blev til en femteplads og 93 point. Siden da er det gået ned af bakke for det amerikanske team. Teamet kom ikke med opdateringer i 2020, og teamchefen har allerede afskrevet 2021-sæsonen, for at fokusere på det nye reglement i 2022.

Teamet er også kommet i stor modvind, efter at de, af økonomiske årsager, valgte at give en kontrakt til Nikita Mazepin, som medbragte mange millioner fra faderens firma (teamets hovedsponsor) Uralkali. Derfor har teamet valgt at skifte navn, og præsenteret et meget kontroversielt farvevalg, der udfordrer forbuddet mod at benytte det russiske flag i mesterskabssammenhænge.

I 2021-sæsonen er kørerbesætning skiftet ud med Mick Schumacher og Nikita Mazepin.

Diverse oplysninger
Homepagehttp://www.haasf1team.com
HovedsponsorHaas Automation, Inc. og Uralkali
Team ejerGene Haas
Antal point (alle år)200
Antal startede grand prix'er114
Kørere 20219. Nikita Mazepin
47. Mick Schumacher


VM gennem tiderne

År Kørere VM point VM placering
2016 ... 29 8
2017 ... 47 8
2018 ... 93 5
2019 ... 28 9
2020 ... 3 9
2021 ... 0 10

2020 sæsonen

Nr. Løb Kørere Placeringer Point
1 Østrig Grosjean/Magnussen 16/17 0/0
2 Steiermark Magnussen/Grosjean 12/13 0/0
3 Ungarn Magnussen/Grosjean 10/15 1/0
4 England Grosjean/Magnussen 16/19 0/0
5 70 års Jubilæum Grosjean/Magnussen 16/20 0/0
6 Spanien Magnussen/Grosjean 15/19 0/0
7 Belgien Grosjean/Magnussen 15/17 0/0
8 Italien Grosjean/Magnussen 12/19 0/0
9 Toscana Grosjean/Magnussen 12/16 0/0
10 Rusland Magnussen/Grosjean 12/17 0/0
11 Tyskland Grosjean/Magnussen 9/13 2/0
12 Portugal Magnussen/Grosjean 16/17 0/0
13 Italien Grosjean/Magnussen 14/18 0/0
14 Tyrkiet Magnussen/Grosjean 17/18 0/0
15 Bahrain Magnussen/Grosjean 17/20 0/0
16 Bahrain Magnussen/Fittipaldi 15/17 0/0
17 Abu Dhabi Magnussen/Fittipaldi 18/19 0/0
I alt i 2020 3
Sidste år | Næste år

2020 formkurve (løbsresultat) for Romain Grosjean og Pietro Fittipaldi