USA’s GP: Dagen Derpå

Formel 1-feltet fik kørt et spændende og dramatisk løb på COTA i går, og Verstappen kom endnu tættere på sin første VM-titel. BMF1 kigger nærmere på løbet dagen derpå.

Perez i garagen . Copyright Getty Images / Red Bull Content Pool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/10 2021 klokken 18:10

Sergio Perez havde en svær dag i sin Red Bull. En tur på podiet skaber altid respekt, men det virkede bare underligt, at mexicaneren sakkede længere og længere bagud fra de to i front.

Efter løbet kom det så frem, at Perez havde været syg hele dagen. Derfor havde det også føltes som det længste løb, han har kørt. For at gøre tingene endnu værre, så var drikkesystemet gået i stykker i starten af løbet, hvilket gjorde det endnu mere ulideligt at køre rundt på COTA.

Selv udtaler Perez, ifølge Motorsport.com , at “Det var ekstremt hårdt.”

“Allerede fra omgang 20, var jeg helt væk. Jeg havde ingen styrke, jeg mistede kræfterne i mine hænder og kræfterne i mine fødder. Også synet. Det blev meget ukomfortabelt. ”

“Det var bare overlevelsesmode, du ved, prøve at følge med. Det var en tid, hvor, hvis jeg havde et dårligt øjeblik, så ville jeg ikke være i stand til at styre bilen.”

“Det var det længste løb i mit liv, uden tvivl,” slutter Sergio Perez.

Daniel Ricciardo er kendt for sit store smil og sene nedbremsninger, men nu viste australieren også sine brede albuer frem. Ricciardo og Carlos Sainz jr. havde en intens duel lige i starten, og så mødtes de to kamphaner på omgang 43. Det fik Sainz til fortælle teamet, at det gik lidt beskidt for sig, specielt fordi spanieren fik ødelagt noget af endplaten (på frontvingen).

Til trods for at de to fik banket lidt hjul, så er det ikke noget Riccardo tager så tungt bagefter. Episoden var nemlig ikke med vilje, og den storsmilende australier udtaler, at han generelt er en god fyr, så gør det nemlig ikke noget at være lidt beskidt en gang imellem.

Til gengæld kunne der til tider godt være lidt stilstand i overhalingerne. Verstappen pittede tidligt for at komme ud i ren luft, og Ricciardo sagde efterfølgende, at det var svært for ham at vurdere, hvor meget han kunne presse dækkene. Australieren følte aldrig rigtig, at dækkene kunne presses.

Et af problemerne var bl.a. at hvis man pressede dækkene for tidligt, som det var tilfældet med Verstappen der skulle indhente Hamilton efter første stint, så blev dækkene hurtigere dårlige. Derfor kan det - i nogle tilfælde - bedre betale sig at vente med at give den rigtig gas. Det kunne man nemt se, at Verstappen havde gjort til sit tredje stint, i og med han havde så meget tilbage i dækkene til sidst.

Max Verstappen og Lewis Hamilton i tæt duel i Austin, Texas.Max Verstappen og Lewis Hamilton i tæt duel i Austin, Texas.
Copyright Getty Images / Red Bull Content Pool


Faktisk udtaler Red Bull efterfølgende, at Verstappens første sæt hard-dæk var slidt næsten ned til canvas. Derfor blev det ekstra neglebidende for teamet, at se Verstappen kæmpe i slutningen.

Og netop det tidlige pitstop fra Verstappen, er noget der tog Mercedes med bukserne nede. Det var nemlig ikke en strategi der poppede op under Mercedes’ dataanalyse. Mercedes havde heller ikke mulighed for at gøre Verstappen kunsten efter, da data indikerede, at Hamilton ikke havde dæk nok til at fuldføre.

Hamilton mener dog efterfølgende, at Red Bull var hurtigere på alle dækkene. Det skyldes primært det varme Texas-vejr der passer bedre til sejrsherrene.

En anden mand der havde travlt, det var Kevin Magnussen gamle buddy Fernando Alonso, der tilsyneladende savner sin danske ven at råbe af over radioen. Spanieren kører for tiden sin egen lille demonstration ude på racerbanen. Alonso mener nemlig ikke, at de straffe der bliver givet er ens.

Alonso blev overhalet af Räikkönen, der kørte ude på kerben. Alonso mente, at overhalingen var ulovlig. Men F1’s Race Director Michael Masi ser tingene anderledes. For han mener, at der er to episoder i en. Räikkönen overhalede udenom, men det var kun fordi, han blev presset ud af banen af Alonso. Derfor lod Masi det være.

Da episoderne skete senere i løbet, mellem Alonso og Giovinazzi, så fik kørerne besked på at give pladsen tilbage.

Masi kan godt forstå frustrationen fra Fernando Alonso, og derfor har Masi planlagt at tale om det til kørermødet i Mexico i næste uge.

Nikita Mazepin var på Haas’ hjemmebane, men det blev en kæmpe skuffelse for ham og teamet. Russeren har tilsyneladende problemer med sine hjelme i den her sæson. Problemet blev ikke bedre, da han præsenterede en speciel-edition den her weekend. I fredags opdagede han, at der var et hul i visiret, så der kom luft ind.

Løbet var heller ikke bedr. Allerede på første omgang blev han tvunget i pit, da nakkestøtten gik løs.

Værre blev det senere i løbet, da Mazepin pludselig fik en brændende fornemmelse i fødderne nede i fodbrønden. Det er åbenbart et problem, som Mazepin også fik i Ungarn. Det er endnu uvist, hvad der skete.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Max Verstappen Red Bull Racing
M
H
H
1T34:36.552 2 25
2. 2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
H
1T34:37.885 2 19
3. 3. Sergio Perez Red Bull Racing
M
M
H
1T35:18.775 2 15
4. 5. Charles Leclerc Ferrari
M
H
H
1T35:28.798 2 12
5. 7. Daniel Ricciardo McLaren
M
H
H
1T35:53.406 2 10
6. 4. Valtteri Bottas Mercedes AMG
M
H
H
1T35:56.680 2 8
7. 6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
H
H
1T36:00.097 2 6
8. 8. Lando Norris McLaren
M
H
H
1T36:00.947 2 4
9. 10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
H
H
55 omg. 2 2
10. 12. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
M
M
H
55 omg. 2 1
12. 16. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
M
M
H
55 omg. 2 0
14. 15. George Russell Williams
M
H
H
55 omg. 2 0
15. 17. Nicholas Latifi Williams
M
H
H
55 omg. 2 0
16. 19. Mick Schumacher Haas F1 Team
M
H
M
54 omg. 2 0
17. 20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
M
H
M
M
54 omg. 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 14. Fernando Alonso Alpine F1
M
H
H
M
49 omg. 3 0
19. 11. Esteban Ocon Alpine F1
M
H
M
40 omg. 2 0
20. 9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
H
14 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Formel 1-eksperten: Hvem bliver verdensmester i 20 BMF1’s Power Ranking: USA’s GP »