Ungarns GP Dagen Derpå

Løbet i Ungarn blev en begivenhedsrig affære, hvor både vejr, dæk og strategier gav spænding til det ternede flag.

Ungarns Grand Prix 2020 . Copyright BWT Racing Point

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 20/7 2020 klokken 17:07

Ungarns Grand Prix blev en interessant begivenhed der sendte de fleste danske Formel 1-fans helt ud på kanten af sofaen alle 70 omgange.

Kevin Magnussen leverede en pragtpræstation, som har givet genmæle i hele F1-verdenen. Med evnen til at kæmpe med både Force India, Ferrari og McLaren, var det en glad dansker som hev to point med hjem til teamet. Desværre blev det ene point frataget allerede få timer efter.

Både kørere og teamchef er enige om, at bilen ikke er feltets hurtigste men at en blanding af held, strategi og god kørsel var opskriften på point. Magnussen siger selv til Viasat, at det føltes som en sejr. Det giver F1-verdenens topkarakterer til danskeren ham også ret i.

Red Bull virker også til at have en sværere sæson end de havde håbet. Max Verstappen kørte en flot andenplads hjem til teamet, til trods for at Valtteri Bottas åndede ham i nakken til det ternede flag.

Red Bull har haft problemer med deres racer i 2020. Problemet - som teamet mener er forårsaget af aerodynamik - gør at bilen er svær at køre på grænsen. Det er også årsagen til at bilerne har snurret rundt så mange gange.

Verstappens lignede ikke en der kunne stille til start, da en udskridning under ‘open pitlane’ medførte en tur i barrieren og en ødelagt front og styretøj. Under genopbygningen af raceren var den allerede gal igen med teamet.

Hos Alexander Albon blev de fremtidigede point pludselig også sat på spil, da teamet blev beskyldt for at bruge blæsere til at tørre banen (og dermed sikre bedre vejgreb ved starten). Det viste sig dog senere ikke at være tilfældet.

Albons præstationer får dog også snakken til at gå i paddocken, om den unge thai/englænder virkelig er god nok til at beholde sit sæde hos Red Bull. Flere fede overhalinger og en femteplads giver nok lidt pluspoint på kontoen igen.

Ungarns Grand Prix 2020. Alexander Albon med mundbindUngarns Grand Prix 2020. Alexander Albon med mundbind
Copyright Red Bull Contentpool


Ferrari havde endnu en svær dag på kontoret. Formel 1-feltets mest populære team kæmpede løbet igennem med en sløv, dækspisende-racer som kæmpede hårdt i midterfeltet. De sløve resultater får nu også teamchefen til at åbne op for, at der godt kan ske organisatoriske ændringer hos det italienske-team.

Racing Point imponerede det meste af feltet igen med deres “Pink-Mercedes”, og sluttede på en fjerde- og syvendeplads. Dermed har de nu 40 point, ligesom konkurrenten fra McLaren. De flotte resultater gik dog ikke stille for sig, da Renault har indledt endnu en protest mod Racing Point, da franskmændene (igen) mistænker dem for at benytte ulovlige dele, der ikke er designet af dem selv.

Ungarns Grand Prix 2020. Sergio Perez med mundbindUngarns Grand Prix 2020. Sergio Perez med mundbind
Copyright BWT Racing Point


Williams lignede længe weekendens største overraskelse, da de sneg begge biler med i Q2. Dog blev det en noget trist weekend for Nicholas Latifi, som først formåede at få unsafe release i pitten og køre ind i Carlos Sainz, og senere ramte græsset og køre ud for banen. Teamet virker til at vise lovende takter for fremtidens kamp i midterfeltet.

Mercedes endte igen med de to kørere på podiet. Et ikke særlig overraskende resultat, men det blev ikke til den afslappede søndagstur, som Bottas havde håbet på.

Bottas uheldige start, blev forårsaget af en lampe på rattet, som fik finnen til at sætte igang for tidligt. Bilen gik i antistall og den elendige start kostede flere dyrebare placeringer i starten af løbet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
I
M
M
S
1T36:12.473 3 26
2. 7. Max Verstappen Red Bull Racing
I
M
H
1T36:21.175 2 18
3. 2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
I
M
M
H
1T36:21.925 3 15
5. 13. Alexander Albon Red Bull Racing
I
M
H
1T37:30.789 2 10
6. 5. Sebastian Vettel Ferrari
I
M
H
69 omg. 2 8
9. 9. Carlos Sainz Jr. McLaren
I
M
H
69 omg. 2 2
10. 16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
M
H
69 omg. 1 1
11. 6. Charles Leclerc Ferrari
I
S
H
69 omg. 2 0
12. 17. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
I
S
H
69 omg. 2 0
13. 8. Lando Norris McLaren
I
M
H
69 omg. 2 0
15. 18. Romain Grosjean Haas F1 Team
M
H
69 omg. 2 0
18. 12. George Russell Williams
I
S
M
M
69 omg. 3 0
19. 15. Nicholas Latifi Williams
I
S
M
M
S
H
65 omg. 5 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
I
S
15 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bottas forklarer sin dårlige start F1-ekspert: Straf til Haas er latterlig og skader »