Ungarns GP: Løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til Ungarn, hvor det sidste løb skal køres, inden F1 sender teamene på velfortjent ferie. Vi varmer derfor op til Ungarns GP på Hungaroring.

Ungarns Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/7 2021 klokken 16:07

Formel 1-holdene er taget et smut til Ungarn, hvor sæsonens 11. Formel 1-Grand Prix skal køres. Her venter der kørerne en varm, men underholdende, weekend på den lille racerbane.

Navnet på weekendens løb har fået den fornemme titel ‘Formula 1 Rolex Magyar Nagydíj 2021’

En varm gokartbane


Ungarns GP er kendt for at være meget varmt, og denne weekend er ingen undtagelse. Hungaroring minder mest af alt om Monaco, bare uden alt det glamour der er i det lille fyrstendømme. Mange sammenligner den også med en gokartbane, da der konstant er sving og korte langsider.

Hungaroring er med sine 4,381 km og 14 sving en fast del af løbskalenderen. Samtidig er det en populær destination for tilskuere, ikke mindst pga billige priser, men også gode festmuligheder i Budapest kort derfra.

Samlet set skal der køres 70 omgange på den lille bane, hvilket betyder, at kørerne tilbagelægger 306,63 km på søndag.

Første spadestik, til det der skulle vise sig at blive Hungaroring, blev foretaget i 1985. Allerede ni måneder senere stod banen klar og der blev kørt F1 på banen med det samme i 1986. Her var det Nelson Piquet som kunne løfte det store trofæ efter det ternede flag.

Hastighederne er lidt hurtigere nutildags, og derfor er banerekorden fra sidste år. Her kørte Lewis Hamilton en omgang på 1:16.627. Hungaroring er en meget downforcekrævende bane, så derfor bliver det vægtet højere end hestekræfter. Med de nylige justeringer til 2021, så har bilerne mindre downforce. Derfor bliver banerekorden nok ikke slået i den her omgang.

Hvilke dæk har de til rådighed?


Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4. Sidste weekend var der et lille twist angående antallet af dæk, men Pirelli er gået tilbage til normalen, og giver hver kører 13 sæt dæk.

Banen er ikke specielt hård ved dækkene, men banen er meget kort og med masser af sving, lidt ala Monaco, men de høje temperaturer medfører, at de valgte compounds passer til banen. Der er heller ikke nogen specielt lange langsider. Derfor er det ekstra hårdt for dækkene, at de ikke får lidt “ro” og køling i løbet af en omgang.

Det er svært at overhale på Hungaroring, så derfor bliver der kamp til stregen om placeringerne til lørdagens kvalifikation - som er tilbage i sit normale setup lørdag eftermiddag.

Banen kan blive meget varm, hvilket skyldes banens lokation, som minder om en gryde. Derfor er der heller ikke særlig meget vind til at køle Pirelli-dækkene med.

Ungarns GP kan vindes både med et- og to-stop-strategier, så der er mange heste at spille på for Hamilton og co. nu på søndag.

Der er også skruet lidt ned for dæktrykket den her weekend, sammenlignet med sidst på Silverstone. Pirelli har fastsat et minimum dæktryk til at være 1,31 bar for, og 1,24 bar bag.

Cambervinklen (hjulets hældning) er sat til maksimum -3,75 grader foran, og -2,00 grader bag.

Sidste år hed top tre Lewis Hamilton, Max Verstappen og Valtteri Bottas efter løbet, så det bliver spændende, hvem af kamphanerne som ser det ternede flag først.

Pirelli Budapest 2021Pirelli Budapest 2021
Copyright Pirelli

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull holder fast Red Bull afvises konsekvent af FIA »