Sådan fik Red Bull ramt på McLaren

Red Bull chef, Christian Horner, udtaler at deres data viser, at de nu har knækket koden til at reducere deres dækslid, og han forventer at de vil være stærke, på de fleste baner, fremover.

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 20/5 2025 klokken 13:05

Nærmest siden Miamis Formel 1 Grand Prix 2024, har McLaren haft overhånden, mens Red Bull har kæmpet med højt dækslid.

Dækslidet kom ikke efter en opgradering, men har været en del af bilens kerne, helt fra da den hed RB19.

Men mens Red Bull i de tidligere år, har været i en liga for sig selv, og på den måde, ikke har haft behov for at presse bilen til det yderste, har de, siden Miamis Grand Prix 2024, været nød til at presse bilen til det yderste.

Men efter opgraderinger i Miami 2025, samt en lille ekstra en til løbet på Imola, har Red Bull pludselig fået en bil, der kan alt det samme som McLaren, plus lidt ekstra.

Når det så samtidig er Max Verstappen der bliver sat ned i bilen, så er pakken komplet.

Red Bulls store problem, har hele tiden været, at de skrider over bagenden, hvilket er hårdt for dækkene, men netop den lille ekstra opdatering der kom til sidste weekends Grand Prix, har elimineret det problem.

Med færre udskridninger, er der mindre dækslid, hvilket gør bilen markant hurtigere.

"Efter vi brugte fredagen på at lærer vores seneste opgradering at kende, fik vi justeret bilen rigtigt ind til lørdagens træning," kom det fra Horner.

"Det var tydeligt at se forskellen, og det hjalp os til at kunne styre vores slid, markant bedre," tilføjede han.

"Vi pressede hårdt på fra start, men da vi først havde opbygget et hul, kunne vi passe bedre på vores dæk i det andet stint."

"Efter den sene genstart bag satycar, kunne vi give den alt hvad vi havde, uden nogen form for problemer," sluttede han.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk siden og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER