Mercedes har fundet 'fejlen'!

2023 har ikke været Mercedes’ år, men nu stiger optimismen i teamet, som er sikker på at have fundet årsagen til W13s svingende performance.

Aserbajdsjans Grand Prix 2022 . Copyright Mercedes AMG

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/10 2022 klokken 17:10

I indeværende sæson er Mercedes uden en løbssejr for første gang siden 2011 og er på vej til at blive nummer tre i konstruktørmesterskabet bag den nærmest løbske tyr fra Red Bull samt en Ferrari, som har fundet væsentlig mere fart.

Årsagen er, at Mercedes W13-model har vist sig at være en meget inkonsekvent pakke, der har placeret Mercedes som feltets yo-yo. Fra at være en konstant podieudfordrer kæmper teamet nu lige op med midtbaneflokken i den første halvdel af sæsonen, hvor sølvpilene underholdt med den såkaldte ‘porpoising’, en voldsom hoppen under høje hastigheder.

Mercedes har afhjulpet nogle af problemerne med bilen – inklusive dens hoppen – og kan nu kæmpe med i toppen på deres traditionelt stærke baner som f.eks. i Singapore og Ungarn.

Starten er gået. Her Carlos Sainz foran Lewis Hamilton, Lando Norris, Pierre Gasly og Fernando Alonso. Singapores GP 2022Starten er gået. Her Carlos Sainz foran Lewis Hamilton, Lando Norris, Pierre Gasly og Fernando Alonso. Singapores GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Men bilen mangler stadig performance på baner med lav downforce, hvor den har stærke 'humørsvingninger', som forvirrer teamets ingeniører og derfor endnu mangler at give dem den første sejr i 2022.'

Ifølge Mercedes teknisk direktør Mike Elliott skyldes W13s humørsvingninger en fejl, som i virkeligheden stammer fra 2021 og som man ikke umiddelbart kan rette lige med det samme.

"Du ser tilbage på, hvordan vi udviklede bilen, og jeg kan pege på et øjeblik sidste år, hvor vi gjorde noget, hvor jeg tror, ​​vi lavede en fejl," fortalte Elliott til F1's Beyond The Grid Podcast.

“Konsekvensen af fejlen er, at bilen svinger i ydeevne og måde at reagere på fra løb til løb. Vi har vidst det i et stykke tid, og noget af det har vi fået rettet, og det er derfor vores præstationer efterhånden blevet bedre.”

Mercedes W13 i Bahrain test, dag 1. George RussellMercedes W13 i Bahrain test, dag 1. George Russell
Copyright Mercedes AMG


"Men det er ikke noget, vi bare lige kan rette. Det vil vi gøre i løbet af vinteren."

I podcasten vil Elliott ikke gå i detaljer om 'fejlen', men menes at være relateret til gulvets design, især den visuelle del af det.

Da Formel 1-bilerne i februar i på rullede ud til årets vintertest, var der en del løftede øjenbryn hos Mercedes’ konkurrenter, da de så sidepodsene på W13. Var de nu også lovlige? Eller havde Mercedes bare været dygtigere end alle andre og fundet de vises sten?

Det viste sig, at W13s design var fuldt lovligt, men det viste sig også hurtigt, at Mercedes’ ingeniører hverken havde været dygtigere end konkurrenterne eller fundet de vises sten.

Med fem løb tilbage på 2022-kalenderen ligger Mercedes bag Red Bull og Ferrari på en uvant tredjeplads i konstruktørmesterskabet. Bedst placerede kører er George Russell på fjerdepladsen, mens Lewis Hamilton indtager sjettepladsen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Minimal budgetoverskridelse Budgetloft: No-show fra FIA »