Lewis Hamilton – en udfordret superstjerne

Lewis Hamiltons skifte til Ferrari var et af de mest opsigtsvækkende i nyere Formel 1-historie, men det er ikke gået efter planen.

Lewis i rødt . Copyright Ferrari

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 29/4 2025 klokken 17:04

Både hos Ferrari – og ikke mindst hos La Scuderias mange fans – var der klare forventninger om sejre og podiepladser til den syvdobbelte verdensmester, men de er indtil videre blevet erstattet af frustrationer, tekniske problemer og en bil, der ikke lever op til hypen.

Kvalifikationskrise og tekniske udfordringer


En af de største udfordringer for Hamilton og Ferrari i 2025-sæsonen har været kvalifikationen.

Ifølge den italienske sportsavis La Gazzetta dello Sport går Ferraris SF-25 i ”krisetilstand”, når den kører med lavt brændstof og rammer de langsomme sving – præcis de forhold, der er afgørende i kvalifikationen. Bilen mangler katastrofalt mekanisk greb under disse forhold, hvilket betyder, at Ferrari sjældent har været i stand til at placere sig i top tre i kvalifikationen.

Lewis Hamilton jubler over sejren i sprintløbet. Japans GP 2025Lewis Hamilton jubler over sejren i sprintløbet. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media


Det er heller ikke efter planen, at Hamilton endnu ikke har slået sin holdkammerat Charles Leclerc i et grandprix, og i både Bahrain og Saudi-Arabien var han over et halvt sekund langsommere end Leclerc på en enkelt omgang.

SF-25: En bil med indbyggede kompromiser


Problemerne skyldes blandt andet, at SF-25 er ekstremt følsom over for de førnævnte ændringer i kørehøjden.

Efter Hamiltons diskvalifikation i Kina på grund af for stort slid på bundpladen – netop et resultat af for lav kørehøjde – har Ferrari været nødt til at hæve bilen for at undgå yderligere diskvalifikationer. Denne justering har dog kostet på aerodynamikken og gjort bilen vanskeligere at styre, især i de afgørende sving og under acceleration.

Hamilton har åbent erkendt, at SF-25 føles ”fremmed” for ham efter 12 år hos Mercedes, hvor han var vant til en helt anden balance og køredynamik. Han har udtalt, at han kæmper for at finde sig til rette med bilen, og at der ikke umiddelbart er nogen løsning i sigte for den nuværende sæson.

Mentalt pres og spekulationer om fremtiden


Den svære start har sat Hamilton under pres, både internt i Ferrari og fra medier og fans. Hans åbne pessimisme omkring mulighederne for at vende sæsonen har ført til spekulationer om, hvorvidt han kan finde motivationen til at fortsætte, hvis resultaterne udebliver.

Lewis Hamilton. Japans GP 2025Lewis Hamilton. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media


Således har allestedsnærværende Ralf Schumacher, tidligere F1-kører, endda antydet, at Hamilton kunne vælge at stoppe sin F1-karriere, hvis udviklingen fortsætter.

Efter mange iagttageres opfattelse stemmer den meget talende tyskers udsagn ikke helt overens med Hamiltons vindermentalitet, og den 40-årige brite har selv slået fast, at han ikke har tænkt sig at give op.

"Kryds venligst fingre. Jeg har ikke tænkt mig at give op. Vi bliver ved med at blive bedre. Vi er stadig på vej frem, ikke?"

Et enkelt lyspunkt – men grundlæggende problemer


Hamiltons sejr i Kinas sprintløb fra pole position var et sjældent højdepunkt, men det er endnu ikke lykkedes at overføre denne fart til grandprix’erne, hvor SF-25’s svagheder bliver udstillet over længere distancer og i mere varierede forhold.

Tålmodighed, sprogtræning og effektivitet


Hamilton ligger aktuelt nummer syv i kørernes VM-stilling, to pladser og 16 point efter Leclerc.

Lewis Hamilton. Japans GP 2025Lewis Hamilton. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media


Ferrari arbejder på løsninger, men indtil videre ser det ud til, at både Hamilton og teamet må væbne sig med tålmodighed og fortsætte udviklingsarbejdet, hvis drømmen om succes skal blive til virkelighed i den røde racer.

Ferrari har under teamchef Fred Vasseur arbejdet målrettet på at eliminere intern fragmentering og skabe en mere sammenhængende og effektiv organisation.

Hamilton har derfor engageret sig dybt i fabrikkens dagligdag, deltaget i tekniske møder og endda lært italiensk for at styrke kommunikationen med ingeniører og mekanikere.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER