Japans GP: Optakt

På søndag køres der løb i Japan og det er et af sæsonens mest spændende land, mest underholdende bane og en unik historie. Vi prøver at komme rundt om det hele i denne optakt.

Billeder fra Japan 2015 . Copyright Red Bull Photofiles

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 7/10 2019 klokken 21:10

Japan er et land der består af en række øer i Stillehavet. Landet kaldes til dagligt "Solens rige", fordi det er et af de østligste lande i Asien og derfor det første land der ser solen hver morgen.

Japanerne er generelt meget glade for sport - især motorsport. Baseball er dog er den mest populære publikumssport, men motorsport fylder også meget og de japanske kørerne hyldes som superstjerner overalt hvor de går.

Interessant nok så er hasardspil forbudt i Japan, dog med undtagelse for hestevæddeløb og motorsport.


Løbet i 2018
I 2018 var Lewis Hamilton dominerende hele weekenden.

Under begge fredagens frie træninger var Mercedes nummer 1 og 2, med Lewis Hamilton forrest. Dette gentog sig i tredje frie træning lørdag, efterfulgt af pole position til englænderen som to løb senere kunne sikre sig sin femte VM-titel.

Kevin Magnussen stod for dramatikken på første omgang. Efter et sammenstød med Charles Leclercs Alfa Romeo, fik Kevin en punktering og skader på raceren. De mange kulfiber-stumper som Haas-raceren havde tabt, gjorde at Safety Car'en kom ud. Kevin kører lidt videre men efter 8 omgange må han opgive.

Løbet vindes af Lewis Hamilton foran Valtteri Bottas og Max Verstappen.

Japans Grand Prix 2018. Red Bull billeder fra søndag. Max Verstappen på 3. pladsenJapans Grand Prix 2018. Red Bull billeder fra søndag. Max Verstappen på 3. pladsen
Copyright Red Bull Contentpool


Læs hele BMF1s live-dækning fra 2018 her: JAPANS GP: LØBET LIVE


Løbet i 2019 - forventninger til strategi og dæk
Suzuka minder på mange måder om Spa-banen Belgien, og derfor stiller Pirelli med deres 3 hårdeste dæktyper til løbet i år (C1, C2 og C3, red.).
Racerne køres med en medium-downforce opsætning men asfalten er meget grov, hvilket giver et stort slid på gummiet.

8-tals designet betyder at kørerne konstant er under sidelæns pres, og det lægger en enorm belastning på dækkene. Med de hårdeste dæktyper i brug, så forventes kørerne dog at kunne gennemføre løbet med ét pitstop.

Pirelli fremviser 2017 dæk-serien til Abu Dhabis Grand Prix 2016Pirelli fremviser 2017 dæk-serien til Abu Dhabis Grand Prix 2016
Copyright Pirelli Media


Som BMF1 har skrevet tidligere, så forventes der byger både lørdag og søndag. Pirelli forventer derfor også at se regnvejrsdækkene i brug i denne weekend.


Historien om Suzuka
Suzuka International Racing Course blev anlagt i 1962 som en testbane for Honda Motorsport. Banen har siden 1987 været vært for det japanske GP, bortset fra 2007 og 2008, hvor løbet var henlagt til Fuji International Speedway.
I 2009 annoncerede Toyota, som ejer Fuji-banen, at de ikke længere ville afholde Formel 1 løb. Suzuka har været på F1 kalenderen siden da og er igen vært for årets Japanske Grand Prix.

Banen i Suzuka en en af de få tilbageværende 8-tals baner i verden, med en baglangside som via en bro krydser over den forreste del af banen. På grund af sit unikke layout stiller banen store krav til både kører og materiel, men den er ikke desto mindre blandt favoritbanerne hos de fleste kørere.

Siden åbningen i 1962 er banen blevet modificeret af flere omgange, blandt andet er der af sikkerhedsmæssige hensyn blevet anlagt en chikane før start/mål langsiden.

Blandt de nuværende baner på Formel 1 kalenderen, er Suzuka en de ældste, og den byder således på en lang række mindeværdige episoder og løb. Da det japanske Grand Prix traditionelt er placeret som et de sidste i sæsonen, har vi ofte fået afgjort verdensmesterskabet netop her - hvem husker ikke de spektakulære sammenstød mellem Prost og Senna i 1989 og 1990, eller ulykken i 2014, der kostede franske Jules Bianchi livet?


Banen i banerne
Suzuka er flere baner i én. Mest bemærkelsesværdigt, så er Formel 1 banen lagt i et 8-tal.
I Formel 1-layoutet er der 18 sving og banen er 5.807 meter lang.

Der har også været kørt motorcykelløb på banen, men hvor der kun er 17 sving i stedet for 18. Den lille ændring gør bane 5.821 meter lang. I 2003 omkom en MotoGP kører, Daijiro Kato, under løbet og der er ikke kørt MotoGP løb siden da.

Et af Formel 1 sæsonens mest berømte (og hurtigste) sving, er sving 15, også kaldet 130R. Svinget tages med over 300km/t med speederen i bund.

Sammen med banen ligger der desuden en forlystelsespark - på TV kan man tydeligt se parkens pariserhjul kaldet "Circuit Wheel".


Området
Suzuka er både navnet på banen og den omkringliggende by. Det lokale område (præfektur, red.) kaldet "Mie". Hele Japan ligger i en meget aktiv vulkansk zone, hvilket betyder at mindre jordskælv slet ikke er usædvanelige. I skrivende stund er der registreret 17 jordskælv i Suzuka over det seneste år.

Banen er nem at komme til fra den nærliggende Suzuka station, hvorfra der går bus og tog til alle de nærliggende større byer, Osaka og Nagoya. Det er også muligt at bo i Tokyo, men så skal man påregne en togtur på 3 timer til banen.

Carlos SainzCarlos Sainz under de frie træninger i Japan 2015
Copyright Red Bull Photofiles


Der er ofte tyfoner i området som dannes i stillehavet og driver ind over øerne. Hvis ikke der er tyfoner, så opstår der hurtigt regn i Japan og Suzukas Grand Prix ser ofte byger under både træninger og under løbet.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias Grand Prix: Løbsoptakt Englands GP: Løbsoptakt »