Franz Tost forstår Verstappen: Nye regler fratager kørerne deres styrker

Ikke alle folk på gridden er begejstrede for det nye Formel 1-regulativ. Især ikke Max Verstappen, hvilket erfarne Franz Tost udmærket forstår.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1.dk Peter har været en del af BMF1.dk næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Kollegieværelset d. 24. juni 2026. Formel 1’s nye æra har bragt store forandringer med sig – og ikke alle er begejstrede. Franz Tost, den erfarne teamchef, nyder selv den nye type racing, men han forstår fuldt ud, hvorfor kørere som Max Verstappen er frustrerede over de nye regler, især når det kommer til batteriladning og super-clipping.

Verstappens dominans svækkes af nye regler

Max Verstappen var nærmest ukontrollerbar i ground effect-æraen, hvor han med Red Bull vandt tre ud af fire verdensmesterskaber, herunder en rekordsæson i 2023, hvor det blev til 19 sejre ud af 22 løb. Men i det sidste år af den æra tabte han mesterskabet til Lando Norris og McLaren, og nu, i den nye æra med 2026-bilerne, ser det ud til at blive endnu sværere for hollænderen at generhverve titlen.

Canadas Grand Prix 2026. Max Verstappen i Red BullCanadas Grand Prix 2026. Max Verstappen i Red Bull
Copyright Red Bull Contentpool

Efter syv løbsweekender i 2026 har Verstappen således kun 55 point og er dermed langt bag den førende Kimi Antonelli, der har hentet 156 point i sin Mercedes.

Og det er ikke de aerodynamiske regler, der generer ham. Det er motorreglerne.

"Mario Kart" og "Formula E på steroider"

I år kører Formel 1-bilerne med en 50/50-fordeling mellem elektrisk kraft og kraft fra forbrændingsmotoren, hvilket betyder, at kørerne skal lade batteriet og bruge den såkaldte super-clipping på slutningen af langsiderne for at genvinde energi. Super clipping er, kort sagt, det punkt, hvor 2026-bilerne kan genvinde energi, mens føreren kører med fuld power.

Dette scenario har to store konsekvenser:

  1. Bilerne mister fart i slutningen af langsiderne.

  2. Kørerne kan ikke angribe svingene med fuld kraft, som de kunne med de gamle motorer.

Verstappen har været den mest åbenmundede kritiker af de nye biler. Han har kaldt dem "Mario Kart" og "Formula E på steroider", og hans konklusion er simpel: "Det er bare ikke sjovt at køre i dem."

Canadas Grand Prix 2026. Red Bull racerne samlet under sprintløbetCanadas Grand Prix 2026. Red Bull racerne samlet under sprintløbet
Copyright Red Bull Contentpool

Tost: "De nye regler tager kørernes styrke fra dem"

Franz Tost, der har set det meste i Formel 1, forstår Verstappens frustration og udtaler:

"De nye regler tager en af kørernes største styrker fra dem – nemlig evnen til at bremse sent. I den gamle æra kunne kørere som Verstappen udnytte deres aggressive kørestil og præcise bremseteknik til at vinde tid. Men med de nye biler er det ikke længere muligt at køre på kanten på samme måde.

Hvad betyder det for fremtiden?

Verstappens kritik står langt fra alene. Mange kørere har udtrykt utilfredshed med de nye regler, der gør racing mindre naturlig og mere styret af teknik end af manden i cockpittet. Spørgsmålet er nu, om FIA vil lytte til kritikken og foretage justeringer, eller om kørerne simpelthen er tvunget til at tilpasse sig den nye virkelighed.

En del tyder på, at Formel 1’s nye æra er kommet for at blive, men om den bliver elsket af kørerne, er en helt anden sag.