Explainer: Derfor blev Verstappen verdensmester i dag

Der var en del forvirring efter Japans Grand Prix, for var Max Verstappen allerede verdensmester i dag eller "kun" løbsvinder? Svaret skal findes i Belgien.

Max Verstappen er verdensmester 2022. Japans GP 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 9/10 2022 klokken 12:10

Da der blev viftet med det ternede flag efter et stærkt forkortet Japans Grand Prix, var der stor forvirring blandt både fans og medier - herunder også på BMF1s redaktion:

Havde Max Verstappen et tilstrækkeligt stort pointforspring til allerede i dag at kalde sig verdensmester efter sejren i vandpolo-bassinnet på Suzuka?

Efter kørerinterviews men først i selve ‘cool down room’ meldte FIA endelig ud, at verdensmesteren 2022 hedder Max Verstappen.

Vi forklarer her, hvordan regulativet, med hele fire løb tilbage på kalenderen, muliggør et mesterskab til Red Bull-køreren allerede nu.

Som bekendt var søndagens løb på Suzuka, med sine kun 28 omgange, ikke i nærheden af at være oppe på fuld distance. Årsagen skulle findes i et utroligt regnvejr, hvilket betød, at mange derfor også troede, at Verstappen, trods sejren, ikke ville få tildelt det antal point, som ville give ham tilstrækkelig afstand til Charles Leclerc og Sergio Perez, og dermed give hollænderen verdensmesterskabet.

Starten er gået. Japans GP 2022Starten er gået. Japans GP 2022
Copyright Red Bull Contentpool


Årsagen skal i bund og grund findes i Belgiens Grand Prix sidste år, hvor et lige så slemt regnvejr efterfølgende tvang FIA til at revidere pointstrukturen således, at der kun tildeles en vis procentdel af pointene, hvis løbene ikke bliver gennemført fuldt ud.

Foruden at sikre sig imod, at der ikke tildeles point for løb, der aldrig kom i gang under grønt flag, skal de nye regler sikre en strammere pointopgørelse for tilfælde, hvor grandprixet ikke nåede sin fulde distance. Som f.eks. denne søndag på Suzuka.

Når der optræder "særlige baneforhold", træder de nye regler i kraft efter følgende model:

- Min. 2 omgange og mindre end 25 % løbsdistance: 6 point til vinderen.

- Løb gennemført mere end 25 %, men ikke 50 %: 13 point til vinderen.

- Løb gennemført mere end 50 %, men ikke 75 %: 19 point til vinderen.

- Mere end 75 % gennemført: Fuld pointtildeling til vinderen.

Da den Japans Grand Prix kun varede 28 omgange - altså kun lidt over 52 % - troede mange, at Verstappen kun ville få 19 point for sin sejr, Perez 14 point for andenpladsen og Leclerc 12 for tredjepladsen.

Dette ville kun have givet hollænderen ét ekstra point i det samlede regnskab, når Leclercs fem sekunders straf blev indregnet, og intet verdensmesterskab var derfor sikret.

Verstappen passerer Leclerc under starten. Japans GP 2022Verstappen passerer Leclerc under starten. Japans GP 2022
Copyright Red Bull Contentpool


Regulativets ordlyd dækker dog ikke alle lejligheder, hvor løb ikke når sin fulde distance. I stedet refererer ændringen kun til løb, der er blevet stoppet og ikke kan genstartes, hvorfor det ikke gælder i forbindelse med Japans Grand Prix.

I regulativets Artikel 6.5 står der øverst, før de forskellige scenarier forklares: "Hvis et løb er suspenderet i overensstemmelse med artikel 57 og ikke kan genoptages, vil der blive tildelt point for hver titel i overensstemmelse med følgende kriterier…"

Japans Grand Prix falder ikke ind under ovennævnte, fordi løbet fortsatte til det ternede flag, idet man ikke havde ramt den 3-timers maksimale tidsgrænse for et F1-løb.

Det betød, at tildelingen af point ikke var afhængig af den endelige tilbagelagte distance.

FIA præciserede efter løbet i Japan: "Reglerne vedrørende den reducerede pointtildeling (artikel 6.5) gælder kun i tilfælde af løbssuspension, (løb) der ikke kan genoptages, og derfor tildeles der fulde point, og Max Verstappen er verdensmester."

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP: Løbsresumé. Max vinder BMF1.dk’s Power Rating: Japans GP »