• Forside

Monza tur søndag - En næsten perfekt søndag

Søndag var BMF1 delegationens sidste dag på Monza. Først skulle der være GP2 sprintløb om morgenen, siden Formel 1 løbet eftermiddag. GP2 nåede vi ikke, og løbet var ikke specielt spændende set fra vores tribunes placering.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 11/9 2007 klokken 12:09

Lørdag kom BMF1 sent i seng. En tur på Park Cafe tæt på Curva Grande og siden lidt problemer med at finde tilbage til vores hotel (den 60 km lange omvej jeg skrev om i lørdagsartiklen) tog desværre lidt hårdt på den ene deltager. Han sov for længe. Det gjorde dog ikke noget for vi havde ikke nået løbet alligevel.

Med de ekstra mange besøgende søndag var der en logistisk opgave, der skulle løses for det lokale politi, der naturligvis havde spærret flere veje af, så man kørte store omveje for endelig efter næsten tre kvarters ”politi´ske” omveje at komme tæt på banen. Lidt frækhed og Jens´ italienske talegaver betød, at vi kom til at holde 10 minutters gang fra vores tribune. Noget vi blev meget glade for senere.

Jens, Nicolai og Jakob afmærker muren rundt om Monza park

Vi ankom først til banen lidt over elleve, så der var næsten halvanden time til kørerne kom ud på deres parade, hvor de står og taler indbyrdes med hinanden, frem for lige at bruge de fem minutter på at vinke til de mange tusinde besøgende, der indirekte er med til at betale kørernes løn. At dømme efter de tilråb Kimi modtog under kørerparaden så har de italienske tifosi taget Kimi ind i deres hjerter.

Kørerparade - Godt de vinker til de mange fans

Act like you care even if you don´t

Der var dog Porsche Supercup, så man havde lidt at se på inden Formel 1 løbet, hvis man ikke som jeg valgte at bruge tiden i OTM (Official Team Merchandise) områderne. På indersiden af banen findes en stenmodel af Juan Manuel Fangio og hans Mercedes. Et sted hvor der blev taget mange billeder blandt de mange besøgende på Monza.

Stenmodellen af Juan Manuel Fangio og hans Mercedes er altid et populært sted

Inden løbet lagde vi en slagplan. Hvis vi var hurtige efter løbet, så kunne vi måske stikke den store mængde mennesker, der alle skal væk fra banen på samme tid. Da den sidste bil havde passeret vores tribune på æresrunden satte vi kurs mod bilen. Det lykkedes os at komme hurtigt ud på motorvejen, og allerede 20 minutter senere, var vi nået et pænt stykke mod Schweiz. Under normale omstændigheder, ville vi have brugt et par timer på at komme fra banen til motorvejen, men netop fordi vi havde fundet en næsten perfekt parkeringsplads, kom vi til Schweiz i ordentlig tid.

En BMF1 deltager i "hjemmebane"-uniform

Det sparede os som sagt to til tre timer, hvilket betød at vi nåede til Dübendorf klokken 21 i stedet for ved midnat. I Schweiz måtte vi dog en tur over San Bernadetto passet, da der var en fire kilometer lang kø ved Gotthard tunnelen. Det var ikke noget den lille bil var glad for, men den klarede det med en bøn og en ”I think I can, I think I can.” Men kører man selv til Monza, så brug en bil med stor motor, for det er rart at have et kraftoverskud op af de stejle skråninger og mange hårnålesving.

En lækker Porsche i en af de få trafikpropper vi ramlede ind i på vej hjem til Schweiz

Selve Formel 1 løbet var fra vores siddepladser ret kedeligt. Der var ikke de store dueller efter de første par omgange og det mest spændende var næsten om Sakon Yamamoto ville skyde genvej over Primo Variante, hvilket han ofte gjorde. Vi havde dog storskærm, så vi fik set løbet og Lewis Hamiltons dueller mod de to Ferrari kørere, men selv om det skete op mod vores tribuneplads, så var overhalingerne overstået, når de kom ind i vores synsvinkel. Da vi om fredagen fik afprøvet flere forskellige tribuner, kan Variante Ascari klart anbefales. Udsynet når de kommer op ad Serraglio mod chikanen, bremser hårdt ned, og øjeblikkeligt træder speederen i bund, er rigtig godt. Et andet rigtig godt bud, er Seconda Variante, hvor alle udbremsningsduellerne gennem Curva Grande foregår. Begge disse steder er udstyret med storskærme.

Fernando Alonso fejrer sejren

Vores tidlige ankomst til Schweiz betød, at vi kunne få et par timer på øjet, så for at slippe for noget morgentrafik på de tyske motorveje kørte vi fra Schweiz klokken 4 om morgenen. Vi er nu hjemme i Danmark igen. Jakob kommer nok med en artikel omkring hans oplevelse af hans første Formel 1 løb, når alle oplevelserne har sat sig i bevidstheden.

Alt hvad der ikke er naglet fast tager fans med hjem

Vi håber I har haft det sjovt med at læse om vores tur. Vi har haft det sjovt med at skrive om den.

BMF1 delegationen Jakob, Nicolai, Jens Peter og Michael

Et par professionelle fotografer der, hvor vi alle gerne ville være

En Trident GP2 racer bliver skubbet ind i GP2 Supportområdet

Et kig ind i Porsche Supercup området

Tribunen var pakket med fans