• Forside

Monza tur torsdag - I dag venter Monza

BilMagasinet Formel 1´s lille delegation er nu ankommet sikkert til Italien, hvor vi befinder os på et lille hyggeligt hotel cirka en times kørsel fra Monza. Morgenmaden skal indtages og så skal vi ellers af sted mod fart, spænding og hurtige biler.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 7/9 2007 klokken 22:09

BilMagasinet Formel 1´s fire udsendte havde en hyggelig tur til hotellet i Italien. Dagen startede i den lille by Dubendorff tæt ved Zürich, hvor den lille Micra blev pakket. Kodeordet i den sidste sætning er lille for det fik vi at mærke op ad de stejle skråninger i Schweiz. Den lille bil pakket med fire granvoksne mænd måtte kæmpe hårdt for at komme op i fart på de store stigninger, men frem det kom den.

BMF1 delegationen för turen til Italien

Vi kunne dog have sparet en masse tid og haft det lidt mere sjovt på turen, hvis ikke de danske afgiftsregler for biler satte en stopper for dette. På vej mod Hinwil kørte vi forbi en af de store bilforhandlere i Schweiz, der tilbyder lækre biler til i danske forhold ingen penge. For eksempel en brugt Porsche Boxter til under 250.000 danske kroner, en Mercedes SLK230 Kompressor til under 120.000 kroner eller den sorte Subaru Impreza, der holdt køreklar til under 150.000 kroner. Alle biler som kunne have gjort turen væsentligt nemmere, hurtigere og mere komfortabelt, men med de danske afgifter ved indførsel af brugte biler måtte vi pænt køre fra forhandleren.

En Subaro Impreza til discountpris

Ganske kort tid efter kom vi til Hinwil. Stedet hvor Sauber teamet oprindeligt havde en anonym tilværelse, men siden BMW´s opkøb af Sauber er der kommet andre boller på suppen. Så nu var der hele tre flag på hver sin side af hovedbygningen, så man ikke var i tvivl om, at det var her BMW holdt til. Eller det ville man være for stedet lyser bestemt ikke af Formel 1 fabrik for et af sæsonens bedste hold.

Noget af det første vi så var en transporter, der stod klar til at køre ekstra ting til Monza banen, hvis det skulle blive nødvendigt. Der er under fem timers kørsel fra Hinwil til Monza, så reservedele kan hurtigt fragtes fra fabrikken til Monza. Der er dog stadig ikke meget, der peger på at BWM Sauber teamet holder til i de store anonyme bygninger, som kan ses fra hovedvejen.

BMW Sauber havde en lastbil klar til at köre til Monza hvis nödvendigt

Siden jeg sidste besøgte stedet i 2004 var det kun skiltet, der var lavet om. Ja, det vil sige at man er ved at bygge en ny kæmpebygning til kontorer og andre faciliteter. Der stod nu BMW Sauber mod tidligere kun Sauber. Udstillingshallerne er lukket land, men det lykkedes os at komme i kontakt med en BMW medarbejder, som lod os komme med op i receptionen. Sidst var det relativt nemt. Denne gang blev vi checket efter, men et hurtigt kig forbi hjemmesiden, og de kunne se, at det ikke bare var fire lømler på slyngeltur.

En glad mand ved BMW Saubers indgang

Vi måtte dog ikke tage billeder først, men nøjes med at beundre den flotte F1.06 model, der holder i receptionen. Alle de detaljer der findes på sådan en bil ser man ikke på tv. End ikke på de billeder, som holdet sender ud efter hvert session/løb. Ja end ikke på de billeder man selv tager ved et løb. Små vinger, marginale variationer i for eksempel motorcoveret, hvordan luften splittes via en lille trekantet udformning bag kørerens hoved, skjult for det almindelige menneske. Detaljerne er omfangsrige, men vi endte med at få lov at tage nogle billeder. På afstand så detaljerne ikke var tydelige og ikke særlig mange. Derfor ser billedet ud som det gør.

Den slörede F1.06. Vi venter stadig på bekræftelse fra BMW Sauber for brug af normalt billede

Vi venter stadig på en bekræftelse på at vi må bruge de rigtige billeder, men vi er i kontakt med BMW Saubers PR chef, så forhåbentligt kan vi snart bringe det uslørede billede.

Med først et besøg hos den store bilforhandler og siden et besøg hos BMW Sauber satte vi kursen mod noget mad. I stedet for at tage en af de restauranter, som ligger ved motorvejen kørte vi ud på de små veje og fandt et lækkert pizzeria. Danske pizzaer er ikke det samme, når man først har smagt den slags kvalitet. Velbekomne.

Lækre pizzaer til frokost. Velbekomne

Efter indtagelse af så lækre pizze satte vi kurs mod Italien. Den lille bil skulle jo gerne nå frem, og vi satte kursen mod Locarno. Vi kørte langs med Lago di Maggoria af de smalle veje, der kunne få de smalle bjergbaner fra Gran Turismo-spillenes bjergbaner til at ligne firsporede motorveje. Fantastisk udsigt har man når man kører langs med vandet og har bjergene til at danne de ydre grænser og den store sø til at skabe kontrasten. En tur op af Strandvejen bliver ikke det samme. Det her er schweizisk hygge kombineret med sydeuropæisk udsigt. Ikke underligt. Et køretøj som denne quadbike ville have været et bedre transportmiddel på de smalle veje.

En quadbike havde hjulpet på de smalle og stejle veje

Vi må have set mistænkelige ud, sådan fire store mænd i så lille en bil. Grænsekontrollen havde ellers lige ladet et par cykelryttere køre ind i Italien og en schweizisk bil fulgte efter. Vi måtte vise pas, men det ene pas var naturligvis pakket ned i kufferten nederst i bagagerummet, der hvor det er allersværest at finde. Men ind kom vi og vi fortsatte ad de smalle veje mod destinationen. Vi holdt inde små 30 kilometers fra hotellet for at skåle vores ankomst til Italien ind. Som I kan se er der kun tre glas til fire personer. Sådan er det at være Dr. Driver.

Ankomsten til Italien blev fejret med lidt mousserende vin

Velankommet til hotellet gik turen ned til det lokale værtshus Giobia, hvor vi blev udfordret til bordfodbold. De 11 små mænd kom på hårdt arbejde imod det italienske hold. Vores danske hold blev udspillet, men der er jo også en grund til at Italien er verdensmestre i fodbold og vi ikke kan kvalificere os til Europa Mesterskaberne. Men det gjorde ikke noget. På Giobia kunne de nemlig trylle. De tre øl, der blev bestilt blev til seks for så svidende et nederlag måtte udløse happy hour, og det betød dobbelt op.

3 blev til 6. Godt med Happy Hour

Af børn og fulde mennesker skal man høre sandheden. Man behøver nu ikke være fuld (men det hjælper) for at hygge sig med de mennesker, der befandt sig på det lille værtshus. Mens Nicolai og Jens forlangte revanche i bordfodbold (som de naturligvis tabte), faldt Jakob og jeg i snak med en finne, som havde været bodyguard for den finske præsident. Han havde mødt Kimi Räikkönen ved flere lejligheder, og det var noget af nogle historier han kunne fortælle. Vi vil dog ikke bringe sladderhistorier, så dem holder vi for os selv, men et par stikord kunne være de olympiske lege, et hotelværelse og den finske præsident.

Nicolai og Jens i dyb koncentration. De tabte dog alligevel

Klokken gik dog hen og blev mange, og da der som bekendt er Formel 1 tidligt i dag, så blev vi hurtigt enige om at aftenen var vores egen. Derfor sidder jeg og skriver denne tekst, mens en anden sover, og de to sidste stadig prøver at vinde i bordfodbold.
i
Vi vender tilbage med en beskrivelse af fredagens oplevelser på Monza. For Jakob en oplevelse han aldrig har prøvet før. Vi er dog afhængige af en internetforbindelse, så det er ikke sikkert, at vi kan bringe fredagens beskrivelse fredag.

Vi beklager at torsdagens lille turbeskrivelse først kommer op her fredag aften. Desværre er vi afhængige af en internetforbindelse, så fredagens oplevelser kommer måske først op lørdag.