Helmut Marko lød ellers meget skråsikker under optakten til Canadas F1-grandprix:
Mercedes ville få problemer med dækkene, og det ville kun være et spørgsmål om tid, før Verstappen og McLaren ville køre forbi.
Det skete ikke.
Til gengæld kunne Mercedes fejre en sejr til George Russell, og ikke gang en efterfølgende protest fra Red Bull mod Russell angående dennes kørsel under safetycar formåede at ændre det resultat.
Kimi Antonelli. Mercedes-kører fra 2025 sæsonen
Copyright Mercedes AMG
Det betød 2 Mercedes’er på podiet takket være den 18-årige Kimi Andrea Antonelli, der kæmpede sig frem til sin første podieplacering i Formel 1.
På trods af sin unge alder kører Antonelli ufatteligt rutineret og formåede at holde Piastri og Norris bag sig og kunne – måske – have udfordret Max Verstappen om 2. pladsen, hvis ikke italieneren i det tyske bilmærke havde behøvet at kigge meget i sidespejlene til sidst i løbet.
Det tyder godt for den unge italiener, og de fleste iagttagere og kommentatorer er enige om, at Kimi Antonelli har det, der skal til, for at vinde løb og senere mesterskaber. Kimis formkurve er langsomt men sikkert på vej opad.
Italiens Grand Prix 2024. Kimi Antonelli tilbage i garagen efter et tidligt crash i første frie træning
Copyright Mercedes AMG
Efter Canadas grandprix er spørgsmålet også, om McLaren formår at vinde mesterskaber:
Canadas F1-grandprix viste, at McLaren ikke altid har den hurtigste bil, og at især Lando Norris begår uprovokerede fejl både under kvalifikationen og løbet.
Kollisionen mellem Norris og Piastri på løbets sidste omgange mindede en del om de to tidligere McLaren-kørere Jensons Button og Lewis Hamiltons sammenstød
i Canada tilbage i 2011. Dengang udgik Hamilton, mens Jenson Button vandt.
Lando Norris med LEGO McLaren P1. Ny model fra LEGO med model nummer 42172. Præsenteret på Silverstone banen
Copyright LEGO Group
Lando Norris var hurtig til at tage skylden for kollisionen, men hvorfor lod McLaren Piastri og Norris overhovedet køre mod hinanden? Ville det ikke have været bedre, at Piastri fik ro til at koncentrere sig om Piastri og evt. Verstappen i stedet for at skulle køre i radiobiler mod sin teamkammerat?
Kollisionen gjorde, at Verstappen & Co tog point fra Norris og Piastri, hvilket kan komme til at gøre ondt senere i sæsonen.
Noget andet der gjorde ondt var, at Hamilton angiveligt kom til at køre over et
murmeldyr, hvilket betød skader på bilen og en dårlig samvittighed hos dyrevennen Hamilton.
Måske havde Ferrari håbet på at kunne gøre Kubica kunsten efter, da Kubica vandt dette års Le Mans i en Ferrari, men hverken Leclerc eller Hamilton havde en bil, der var god nok til at kæmpe med helt fremme.
Lewis Hamilton. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media
Det var tydeligt at spore i radiokommunikationen mellem Leclerc og pitten, da man – igen – ikke var enige om strategien, hvilket frustrerede begge kørere.
Det er usikkert, om Ferrari kommer til at være med fremme i denne sæson: Der skulle være et par opdateringer på vej fra det italienske team, men det vil ikke være noget, der ændrer så meget, udtalte Hamilton til Sky efter løbet.
Længere nede i feltet finder vi Alpine, som netop har mistes deres øverste chef, Luca de Meo. De Meo skifter Renault og Alpine ud med
mærker som Gucci, Yves Saint Laurent og Balenciaga, der alle tilhører luksuskoncernen Kering.
Det betyder, at Alpine – igen – får nye chefer, og Flavio Briatore kan måske snart præsentere Steve Nielsen som ny teamchef, hvis FIA giver deres ok.
Monacos Grand Prix 2025. Christian Horner og Flavio Briatore
Copyright Red Bull Contentpool
Men det er ikke sikkert at FIA gider det, for Steve Nielsen mangler en licens fra FIA, og der går rygter om, at Nielsen var den anonyme whistelblower, der kom med alvorlige beskyldninger mod FIA-præsidenten ben Sulayem i forbindelse med dennes indblanding i strafudmålingen til Fernando Alonso under Saudi-Arabiens grandprix i 2023.
Canadiske Lance Stroll var også med i Canadas F1-grandprix, hvis nogen skulle have været i tvivl: Stroll er netop blevet opereret i hånden, og de færreste havde regnet med, at han ville nå at blive klar til løbet på sin hjemmebane.
Det blev han – men det havde han ikke behøvet, for canadieren sluttede sidst, mens hans aldrende teamkammerat Fernando Alonso kæmpede med alt hvad han havde og sluttede på en respektabel 7. plads efter de to Ferrarier og lige foran Nico Hülkenberg.
Monacos Grand Prix 2025. Aston Martin. Adrian Newey med Lance Stroll
Copyright Aston Martin Aramco F1 Team
Her ville det være på sin plads at tage hatten af for Kevin Magnussens tidligere teamkammerat Hülkenberg, som gang på gang leverer varen i en Sauber, der regnes for at være feltets svageste bil.
Det ud til, at håbet ikke er helt ude for Sauber, som skifter navn til Audi næste år.
Om godt 2 uger vender Formel 1 tilbage til Europa, når det næste løb køres i Østrig. Her skal det blive interessant at se, om Mercedes og især George Russell kan fortsætte deres gode form – George Russell mangler stadig en kontrakt for næste år, og der går rygter om, at Leclerc eller Verstappen kunne afløse briten hos Mercedes.
Ifølge rygterne handles George Russell som en potentiel kandidat hos Aston Martin, hvis Lance Stroll og/eller dennes farmand ikke gider længere…
George Russell vandt i øvrigt Østrigs F1-grandprix sidste år efter en kontroversiel kollision mellem Norris og Verstappen på de sidste omgange.
Måske ser vi et deja vu i år.