Breaking: Racing Points bil er ulovlig!

Så er der faldet dom i kopisagen mellem Racing Point og Renault: Den lyserøde Mercedes er ulovlig, i hvert fald hvad bremserne angår. Racing Point mister point og får en bøde. Sagen forventes appelleret.

Østrigs Grand Prix 2020 . Copyright BWT Racing Point

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 7/8 2020 klokken 11:08

FIA har netop officielt meddelt, at Racing Points RP20 er ulovlig.

Racing Point pålægges en bøde på 400.000 euro (200.000 euro for hver bil ved Steiermarks grandprix, dvs. i alt ca. 3 millioner danske kroner). Derudover trækkes der 7,5 point fra for hver bil i konstruktørernes stilling, altså 15 point i alt.

Straffen gælder dog kun for den andet løb på Spielberg, hvor Renault nedlagde protest. Der vil ikke blive pålagt straffe i Budapest og på Silverstone 1 – her får Racing Point kun en advarsel.

Sagen forventes dog at fortsætte: Racing Point har tidligere udtalt, at man agter at appellere en eventuel straf og eventuelt gå hele vejen til den internationale sportsdomstol CAS.

Renault nedlagde protest efter Steiermarks grandprix og har efterfølgende indsendt en protest efter hvert løb.

Problemet er bremsekølingen, som Renault mener er hentet direkte fra Mercedes.

Nico Hülkenberg tilbage til Englands Grand Prix 2020 med nummer 27 på Racing Point racerenNico Hülkenberg tilbage til Englands Grand Prix 2020 med nummer 27 på Racing Point raceren
Copyright BWT Racing Point


Desuden mistænker Renault, at Racing Point har haft adgang toil Mercedes‘ CAD-data og evt. også tegninger over de såkaldte "listed parts", så man kunne bygge en så nøjagtig kopi af Mercedes’en fra sidste år.

Racing Point afviser at have adgang til tegninger og data. men indrømmer dog, at man har forsøgt at kopiere Mercedes så meget som muligt – dog kun ud fra fotos. Og det er helt lovligt.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Derfor røg Kvyats dæk 70 års jubilæum GP: 1. frie træning »