Portugals GP: 1. frie træning

Det var første gang Formel 1 kørerne var ude på Portimao banen i Portugal, men det var med en velkendt front på resultatlisten. Leclerc var igen med fremme, i den tydeligt forbedret Ferrari.

Bottas . Copyright Mercedes

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/10 2020 klokken 14:10

Hvis 9 tiendedele sekund efter, er at være tæt på Mercedes, var Charles Leclerc i Ferrari, tæt på Mercedes, da han satte sig ind på P4.

Hurtigste mand var Valteri Bottas, der var næsten 4 tiendedele sekund hurtigere rundt på banen, end Hamilton, der satte sin Mercedes ind på P2.

Traditionen tro, fristes man til at sige, var det Max Verstappen der satte 3. hurtigste tid, små 8 tiendedele langsommere end Bottas.

Undervejs havde Verstappen nogle udfordringer med banen, hvor han blandt andet spandt rundt i et sving, hvor de kører over en lille bakketop, hvilket gør bilen let i et øjeblik, som man så ikke skal give den gas i, hvilket han gjorde.

Alexander Albon var rimeligt med, da han sluttede på P5, lige omkring 2 tiendedele sekund langsommere end Verstappen, hvilket er det tætteste han har været på ham, i meget lang tid.

Den nyligt arbejdsløse Kevin Magnussen, kom stærkt fra start i den haltende HAAS racer, da han placerede sig ind på P14, mens Grosjean i den anden HAAS, sluttede ned på P17, lidt over 3 tiendedele sekund langsommere end Kevin.

Hos Ferrari ser det mere og mere ud til, at de to kørere ikke har det samme materiel til rådighed.

Leclerc, der jo er holdets fremtidige mand, var med oppe som nummer 4, mens Vettel, som er fortid på holdet, sluttede nede på P11, 9 tiendedele langsommere end Leclerc.

En anden, der havde store problemer med at følge med sin holdkammerart var Lance Stroll, der efter en gang Covid-19 var tilbage i Racing Point raceren.

Stroll sluttede nede på P15, lige efter Magnussen, hvilket er langt fra der hvor Racing Point raceren burde være, mens Perez i den anden racer, viste at deres bil stadig er god, da han satte sin racer ind på P7.

Hos Renault begynder man også at se bekymringen om den store performance forskel på deres to kørere, da Ricciardo satte sin bil ind på P9, mens Ocon dumpede ned på P19, mere end 1,5 sekund langsommere end Ricciardo.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:18.410 + 0.000 35
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:18.749 + 0.339 35
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:19.191 + 0.781 32
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:19.309 + 0.899 33
5. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:19.365 + 0.955 34
6. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:19.441 + 1.031 42
10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:20.124 + 1.714 29
11. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:20.200 + 1.790 37
12. Lando Norris McLaren
P
1:20.207 + 1.797 29
13. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:20.278 + 1.868 32
14. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:20.846 + 2.436 28
17. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:21.169 + 2.759 31
18. George Russell Williams
P
1:21.374 + 2.964 31
20. Nicholas Latifi Williams
P
1:22.054 + 3.644 34
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes uden DAS i de frie træninger Portugals GP: 2. frie træning »