Mercedes uden DAS i de frie træninger

Mercedes-team afmonterer DAS-systemet, som forbydes næste år, fra begge biler under de frie træninger i Portugal. Til gengæld lover Hamilton, at der er flere geniale ting på vej.

Ruslands Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 23/10 2020 klokken 09:10

Mercedes kører uden det såkaldte styretøjssystem DAS - Dual Axis Steering – i fredagens frie træninger på Portimao.

Grunden er ret simpel: DAS forbydes næste år, og Mercedes vil gerne vide, hvordan bilen klarer sig uden DAS.

DAS-systemet virker på den måde, at køreren kan ændre hjulenes camber- og sporindstilling (også kaldet ”toe”) under løbet, hvilket bl.a. hjælper med at varme dækkene op under f.eks. en safetycar-fase.

Desuden påvirker hjulenes vinkel også bilens aerodynamik, så det er muligt at opnå en højere topfart på langsiderne.

Mercedes er det eneste team, som benytter det såkaldte DAS-system.

Der er ganske vist seks løb tilbage, men med tanke på Mercedes‘ forspring i verdensmesterskabet, prøver man nu forskellige andre ting til næste år – uden DAS.

Lewis Hamilton udtaler iht. motorsport-total.com, at Mercedes har flere „geniale“ løsninger på vej:

"Det, at Valtteri [Bottas] og jeg har presset bilen til de yderste de sidste par år, har bidraget positivt [til udviklingen af bilen], og så har teamet fundet på flere idéer – som f.eks. DAS. Selvfølgelig vil vi ikke have det [DAS] næste år, og det er også ok, for vi finder på noget andet. Der skal nok komme flere geniale løsninger for at få teamet frem.“

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Magnussen åben for IndyCar Portugals GP: 1. frie træning »