Singapores GP - Kvalifikationen: Leclerc på pole

Det var en regnvåd bane, der tog imod kørerne i Singapores kunstbelyste gader, hvor aftenens hurtigste mand var Charles Leclerc i Ferrari.

Singapores Grand Prix 2019 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 1/10 2022 klokken 16:10

Efter en ufrivillig pause grundet en vis Covid-19-pandemi er Formel 1 tilbage på de kunstbelyste gader i storbyen Singapore. Og det var en regnvåd bane, der tog imod kørerne.

Kvalifikationen startede dog i tøjrvejr, og af samme årsag valgte samtlige kørere at lægge ud med intermediate-dæk, og Q1 sluttede med Max Verstappen som hurtigste mand tæt fulgt af Lewis Hamilton og Charles Leclerc.

Singapore er også banen, hvor Kevin Magnussen har banerekorden, og Haas-køreren viste sig også hurtig og satte en sikker P7. Mick Schumacher i den anden Haas sluttede Q1 på P14.



Q2 startede med samtlige kørere på intermediate, men med 5 minutter tilbage skiftede Lance Stroll til slicks, på en bane, der var begyndt at tørre lidt op. Kort efter gjorde Sebastian Vettel det samme, men det var ikke nok for de to Aston Martin-kørere, der begge måtte se sig selv ude.



Til gengæld sluttede Kevin Magnussen på P10 og var dermed klar til Q3. Mick Schumacher sluttede på P13.

Hurtigste mand i Q2 var Charles Leclerc fulgt af Lewis Hamilton, Max Verstappen og Sergio Perez.

Q3 vekslede som en hård kamp mellem Lewis Hamilton og Max Verstappen på den gradvist mere tørre bane, men i sidste ende snuppede Charles Leclerc første startposition til morgendagens grandprix. Monegaskeren blev fulgt af Sergio Perez og Lewis Hamilton.



Det var ikke Max Verstappens dag, som over radioen fik besked på at stoppe Red Bull-raceren inden det ternede flag. Og hollænderen var stik tosset over ordren. Årsagen fik han ikke.

Kevin Magnussen viste endnu engang, at han føler sig godt hjemme på den bane, hvor han indtil i dag har banerekorden. Således sluttede danskeren på P9, kun ca. to tiendedele fra verdensmesterens P8.



Overraskende nok kunne George Russell ikke følge op på sine hidtidige resultater i kvalifikationerne og sluttede på P11. Toto Wolff så bestemt heller ikke glad ud.

Med en startposition som nr. 8 bliver det bestemt ikke "a walk in the park" for Verstappen, som med en sejr i Singapore allerede søndag kan krones som verdensmester 2023. Det er samtlige ikke-hollandske fans sikkert ikke kede af.

Den uofficielle startgrid ser således ud (den officielle kommer senere nederst på denne side):


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:49.412 20
2. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:49.434 20
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:49.583 22
5. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:49.966 23
6. Lando Norris McLaren
P
1:50.584 24
7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:51.211 24
8. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:51.395 20
9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:51.573 23
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:51.983 23
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:54.211 15
13. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:54.370 16
14. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:54.380 15
15. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
P
1:55.518 14
16. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
P
1:56.083 7
17. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:56.226 9
18. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:56.337 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: 2. frie træning Straf: Russell starter fra pitlane »